به گزارش هنرآنلاین، حسن غفاری، استاد دانشگاه، با بیان این‌که در عکاسی از فضاهای عمومی، از پرچم عکس‌های زیادی گرفته‌ام اما تا به حال، پرچم به تنهایی، موضوع مجموعه عکس‌های من نبوده است، گفت: پرچم یکی از نشانههای ملیگرایی است و می‌تواند تمامی اقوام، فرهنگها و اقلیتهای مذهبی را دور هم جمع کند.

عکاس با تجربه کشورمان افزود: متاسفانه اکنون مردم ما کمتر سرودهای ملی و وطنی را حفظ می‌کنند و پرچم، کمترین کاربرد را در زندگی ما دارد. در حالی که بسیاری از کشورها حتی در فیلم‌ها هم بر نشان دادن پرچم به عنوان نماد عشق به وطن تاکید می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که عشایر استان‌های جنوب کشور بویژه ایلات قشقایی، وفادارترین مردم به پرچم ملی هستند، تصریح کرد: پرچم در میان قومیت‌های مختلف کشور ما برای نمایش مفاهیم گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌طور مثال، وجود پرچم روی سفیدچادر عشایر، به معنای آن است که از آن چادر به عنوان مدرسه استفاده می‌شود، در حالی که وجود همان پرچم بر روی سیاه‌چادر؛ یعنی اینکه در آن چادر عروسی برپاست.

غفاری با تاکید بر این‌که پرچم می‌تواند نقطه و نشانه جمعی یک ملت باشد و تشکل، وحدت و همگرایی را به وجود بیاورد، گفت: متاسفانه به این ویژگی کمتر توجه داریم و پرچم بیشتر در مناسبت‌ها و آن هم تحت تاثیر هیجان‌ها به کار گرفته می‌شود.

غفاری با قدردانی از برگزارکنندگان نخستین جشنواره پرچم افزود: برگزاری جشنواره پرچم، موجب بازنگری هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی و عکاسان درباره موضوع پرچم شده است و من با تمام توان در این جشنواره شرکت کردم؛ چراکه این موضوع باعث می‌شود به تعریفی امروزی‌تر از پرچم برسم.

نخستین جشنواره پرچم در سه رشته عکس، پوستر و نقاشی کودک و نوجوان، به ریاست ناصر امین‌زاده و دبیری محسن یونسی، به همت مدیریت فرهنگی- هنری منطقه 5 و با محوریت فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 65/32