به گزارش هنرآنلاین، این کتاب با عنوان اصلی: Camera Lenses نوشته حسین جعفریان است چاپ نخست آن توسط انتشارات سروش به سال 91 بازمی‎گردد.

شناخت عدسی، قابلیت‌ها و مشخصات فیزیکی انواع عدسی‌ها توسط عکاس یا فیلمبردار موضوع این اثر است. در عکاسی و فیلمبرداری، وضوح خوب، روشنایی متعادل، کنتراست مناسب، ترکیب بندی دلخواه و بیان مطلوب ایده‌های که در ذهن وجود دارد با انتخاب عدسی مناسب و انجام محاسبات و تنظیمات مربوط به آن نتیجه مطلوب را در پی دارد.

عدسی وسیله‌ای قرص مانند، محدود به دو سطح منحنی با یک سطح منحنی و یک سطح مستوی، که از ماده‌های شفاف با خاصیت نورشکنی ساخته می‌شود، که در ایجاد تصویر به کار می‌رود و امروزه نیز در انواع تلسکوپ ها، دوربین‌های چشمی، میکروسپ‌ها، انواع دستگاه‌های نمایش (فیلم، عکس، اسلاید)، عینک‌های طبی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد عدسی در دوربین های عکاسی، فیلمبرداری و ویدیویی است و کتاب حاضر با توجه به همین نقش عدسی است که به مشخصات، نحوه عملکرد و سایر خصوصیات آن می پردازد.

این اثر در ۱۶ فصل، آشنایی مقدماتی، نور، انواع عدسی‌ها، قسمت های مشخص‌کننده عدسی، قسمت‌های مشخص‌کننده عدسی‌های عکاسی و فیلمبرداری، محاسبات نوری، میدان پوششی و زاویه دید عدسی، دهانه نوری عدسی، وضوح تصویر، خطاهای عدسی، طبقه بندی عدسی‌ها، تغییر فاصله کانونی، تصویربرداری از اجسام کوچک نزدیک به دوربین، مراحل ساخت عدسی، شناخت و آزمایش کیفیت تصویر عدسی و سرگذاشت عدسی تدوین شده است.

چاپ سوم این کتاب در ۳۲۰ صفحه، مصور با قیمت یکصدوبیست هزار ریال از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان هنر عکاسی و فیلمبرداری قرار گرفته است.

علاقه‌مندان برای تهیه کتاب به صورت تک جلدی و کلی به فروشگاه مطهری سروش به نشانی خیابان استاد مطهری، نرسیده به خیابان شهید مفتح، جنب ساختمان دفترمرکزی سروش، تلفن ۸۸۳۱۰۶۱۰-۰۲۱ و یا به مرکز پخش پکتا (نماینده انحصاری پخش آثار انتشارات سروش) به نشانی خیابان انقلاب، بعد از تقاطع ابوریحان، بین خیابان وصال و فلسطین، جنب فروشگاه ترنجستان سروش، مراجعه یا با تلفن ۶۶۹۷۳۲۰۳ (۲۰خط) تماس حاصل بگیرند.

انتهای پیام/ 65/32