به گزارش هنرآنلاین، رمضانعلی با اشاره به اینکه امسال فرصتی ایجاد شد تا آزمون آموزشهای مهارتی به شکل جدی تر و بر مبنای استاندارد برگزار شود افزود: تمامی جزئیات نحوه برگزاری آزمون با توافق نماینده موسسه های مجری مهارت فرهنگ و هنر است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه آموزش پایه ای هنر در 39 هنرستان هنرهای زیبا با تعامل دفتر فنی و حرفه ای آموزش و پرورش در دفتر آموزش وزارت ارشاد پیگیری می شود اظهار داشت: همچنین آموزشهای آزاد هنری بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی از طریق دو هزار و 870 آموزشگاه آزاد هنری با مجوز وزارت ارشاد ارایه می شود.

حیدری گفت: در سال 71 بر اساس مصوبه هیات دولت آموزش مهارتی فرهنگی و هنری کاردانش توسط آموزش و پرورش با تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه تخصصی پیش بینی شد تا نیازهای آموزشی و شغلی فعالان عرصه فرهنگ و هنر تامین شود.

وی ادامه داد: این دوره ها بر اساس 77 استاندارد در قالب 35 رشته برگزار می شود و وزارت ارشاد مسئولیت برگزاری این آموزشها را بر اساس استانداردهای مهارتی مصوب آموزش و پرورش دارد.

به گفته مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری، ‌بنا بر نتایج آزمون گرفته شده از داوطلبان که به تفکیک هر استاندارد اعلام می شود و برابر آموزش دوره های عمومی که در رشته مورد نظر دریافت می کنند مدرک زیرشاخه کاردانش برای فرد توسط آموزش وپرورش صادر می شود.

وی با بیان اینکه برگزاری آزمون مهارتی بر عهده وزارت ارشاد و تایید نتایج آزمون و صدور مدرک بر عهده وزارت آموزش و پرورش است افزود: 22هزار و 984 نفر در 23 استان کشور برای 59 استاندارد 21 رشته فرهنگ و هنر در این دوره از آزمون آموزشهای مهارتی شرکت کرده اند.

حیدری خلیلی با تاکید بر اینکه مخاطب اصلی دوره های مهارتی فعالان عرصه فرهنگ و مراکز تولید و عرضه هنر هستند گفت: در حال حاضر حدود 95 درصد داوطلبان، شاغل در این عرصه نیستند که بر اساس برنامه ریزی به تدریج در دوره های بعد، دوره های آموزشی تنها بر اساس نیازهای آموزشی شاغلان این عرصه در هر استان برگزار می شود.

به گفته وی، موسسه های مجری آموزشهای مهارتی فرهنگ و هنر بر اساس مطالعات وزارت ارشاد از بین آموزشگاههایی که تا به حال از ارشاد مجوز دریافت کرده اند و همچنین از بین تمامی موسسه های فرهنگی و هنری چندمنظوره و تک منظوره به تشخیص مدیر کل استانها و بر اساس دستورالعملهای موجود مجوز می گیرند که این مجوز تنها برای یک دوره معتبر است و برای دوره های بعدی باید دوباره بررسی شوند.

وی اظهار داشت: 77 استاندارد و سرفصل آموزش برای این دوره های مهارتی فرهنگی و هنری به تصویب وزارت آموزش و پرورش رسیده و دوره ها بر اساس این استانداردها برگزار و افراد در قالب این استانداردها مهارتهای لازم را کسب می کنند. مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای هنری تاکید کرد: باید تالیف کتب آموزشی این دوره های آموزشی به عنوان یک تکلیف حاکمیتی توسط دولت انجام شود چرا که در غیر این صورت قابل قبول نبوده و امکان آسیب در این زمینه وجود دارد.

مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری در ارتباط با اعتراض برخی شرکت کنندگان به منابع آزمون مهارتی گفت: تاکنون 29 کتاب آموزشی برای این دوره ها توسط سه ناشر خصوصی در شهرهای بابل، تهران و اصفهان تالیف و منتشر شده ولی تنها سرفصلها و استانداردهای مصوب وزارت آموزش و پرورش مبنای برگزاری دوره های آموزشی و نیز طراحی سوال و برگزاری آزمونهای نظری و عملی است.

به گفته حیدری خلیلی، سوالات پیشنهادی استانها و مراکز مجری دریافت و در بانک سوالات گروه آزمون دفتر آموزش نگهداری می شود و تنها مبنای طراحی و انتخاب سوال، سرفصل ها و استانداردهای مصوب آموزش و پرورش است. وی با اشاره به اینکه 25 درصد نمره نهایی داوطلبان بر اساس نظر مربی مراکز مجری به عنوان نمره آزمون میان ترم است افزود: 75 درصد بقیه نمره بر اساس آزمون نهایی است و فرد با تنها کسب 5 نمره می تواند در آزمون قبول شود که شرایط سختی نیست و برای خدشه دار نشدن اصالت این دوره ها از این حداقلها نباید کوتاه آمد. مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای هنری در ارتباط با اعتراض برخی داوطلبان در این آزمون مبنی بر تغییر زمان برگزاری و تجمیع آزمون 42 واحد درسی در یک روز تصریح کرد: تنها تفاوت آزمون امسال با دوره های قبل در این است که به صورت هماهنگ برگزار می شود.

وی توضیح داد: طبق روال هر سال طراحی دفترچه آزمونها به گونه ای است که به تفکیک هر استاندارد طراحی سوال انجام شده و در صورت پاسخگویی به هر استاندارد نتایج در آن بخش ارزیابی می شود و اجباری برای اینکه داوطلب به همه استانداردها پاسخ دهد وجود ندارد.

حیدری خلیلی ادامه داد: داوطلبان بر حسب آمادگی خود می توانند به سوالات آزمون در هر استاندارد پاسخ داده و گواهی تایید صلاحیت در آن استاندارد را کسب کنند و در دوره های بعد در آزمون سایر استانداردها شرکت کنند.

مدیر کل دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای هنری با اشاره به پیش بینی کد 18 رقمی امنیتی برای صدور گواهینامه ها به منظور صیانت از اصالت گواهی های صادره گفت: دو نشست وی‍ژه با موسسه های مجری دوره های مهارتی برگزار شده که در جلسه اول خردادماه جاری 5 نماینده این موسسه ها و در نشست تیرماه 30 نماینده دیدگاه‌‎ها و نظرات خود را ارایه کردند.

وی اظهار داشت: در نشست اول خردادماه، نمایندگان موسسه ها به اتفاق از برگزاری آزمون جامع این دوره به صورت هماهنگ حمایت کردند.

این مسوول در ارتباط با نحوه تعیین محل برگزاری آزمون دوره های مهارتی گفت: انتخاب محل برگزاری آزمون حسب شرایط جغرافیایی و منطقه ای و تعداد داوطلب از اختیارات مدیر کل استان است به نحوی که برخی از استانها تا هشت مرکز را به عنوان محل برگزاری آزمون انتخاب کرده‌ند.

انتهای پیام/ 65/32