به گزارش هنرآنلاین؛رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، پرچم را نماد پوشش یک ملت و مانند لباس برای افراد دانست و خاطرنشان کرد: وقتی یک ایرانی در دفاع از میهن و ایمانش شهید می‌شود، بر پیکر او پرچم میهن را می‌کشند و پرچم را دور تابوت او می‌پیچانند. این نشان می‌دهد که ایرانی وقتی که ایستاده بود، زیر پرچم ایستاده بود؛ همچنان هم، وقتی شهید می‌شود پیکرش زیر پرچم است؛ یعنی حیات و مرگ همه زیر پرچمی است که نقطه ثقل آن را، نام مبارک الله شکل می‌دهد.

سردار حسن سیفی افزود: با دیدن پرچم یک کشور، موضوعات مختلفی خود را می‌نمایاند؛ قومیت‌ها، سابقه تاریخی، سرگذشت ملی، نظام اداری، سیاسی، ایدئولوژی، استقلال یا وابستگی و هزاران مولفه دیگر. به عبارتی دیگر، پرچم یک کشور خلاصه‌ای از انگیزه‌ها و آرمان‌های یک کشور است که همه امکانات بالقوه و پتانسیل‌های نهفته جمعی در آن قابل شناسایی است.

مشاور فرهنگی فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در پرچم ما رنگ سبز در صدر قرار گرفته و نشان این است که در مراودات جهانی، سیاست جمهوری اسلامی ایران بر دوستی و مراوده و اعتماد و صمیمیت استوار است؛ رنگ سفید ظرفیت صلح‌جویی و صلح‌دوستی ایرانیان را به نمایش می‌گذارد، اما اگر کشوری از در دوستی و صلح در نیامد و بیرق ظلم و ستم و زورگویی را بالا برد، رنگ سرخ است که تعیین تکلیف می‌کند؛ چرا که رنگ سرخ، نماد دفاع و حماسه است.

وی ادامه داد: ارتش هم در نهایت زیر این پرچم ایستاده است و مستقل از پرچم در نماد و معنای ملی، معنایی به خود نمی‌گیرد. یک ارتشی هم وقتی پرچم را در دست دارد، در مرحله آخر، به سرخی فکر می‌کند؛ چراکه ارتش با نماد سبز و سفید پیش می‌رود.

نخستین جشنواره پرچم در سه رشته عکس، پوستر و نقاشی کودک و نوجوان، به ریاست ناصر امین‌زاده و دبیری محسن یونسی، به همت مدیریت فرهنگی- هنری منطقه پنج و با محوریت فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

320/32