به گزارش هنرآنلاین،این جشنواره به همت اداره‌ی ارشاد شهرستان بوکان و با حضور محققان و پیش‌کسوتان نرمه‌نای‌نوازی و جمعی از هنر‌آموزان این ساز موسیقی نواحی در محل سالن اجتماعات اداره‌ی ارشاد این شهرستان سه شنبه 11 تیر ماه آغاز به کار کرد.

در بخشی از آیین افتتاحیه‌ی این جشن‌واره رضا عباسی، مدیر اداره‌ی ارشاد شهرستان بوکان طی سخنانی با اشاره به واژه‌ی فرهنگ و اهمیت آن در جامعه‌شناسی گفت: یکی از با‌ارزش‌ترین واژه‌ها در جامعه‌شناسی که باید‌ها و نباید‌ها و آداب و سُنَن هر سر‌زمین را در بر می‌گیرد واژه‌ی فرهنگ است که پیشینه‌ی آن به هزاران سال پیش بر‌می‌گردد. لذا امروزه اهمیت فرهنگ بر هیچ کس پوشیده نیست. شاهد این مدعا وجود مفاهیمی مثل تهاجم فرهنگی در مباحث امروزی است. لذا یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی پایدار جامعه، توسعه‌ی فرهنگی آن جامعه است؛ چرا که توسعه‌ی فرهنگی باعث بالا رفتن خود‌باوری آن جامعه می‌شود. این خود‌باوری هویت آن جامعه را مشخص خواهد کرد. بر همین مبنا یکی از راه‌کار‌های توسعه‌ی فرهنگی هر جامعه توجه به آداب و سنن آن جامعه است.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد بوکان در ادامه صحبت‌های خود به موسیقی فولکلر اشاره کرد و افزود: اولین تجربه‌های موسیقی محلی را باید در بین ترانه‌ها جست‌و‌جو کرد. ترانه‌هایی که با آن‌ها زندگی می‌کنیم و غم‌ها و شادی‌ها و خوشی‌ها و تلخی‌های زندگی ما با آن‌ها در‌آمیخته شده. لذا به منظور درتقا سطح آگاهی نسل امروز نسبت به موسیقی محلی و همچنین تجلیل از پیش‌کسوتانی که در این حوزه فعغالیت کرده‌اند، این جشنواره پایه‌ریزی شد.

وی در پایان تاکید کرد: جا دارد در این جا از همه عواملی که در برگزاری این جشنواره ما را یاری کرده‌اند تشکر کنم. امیدواریم با حضور محققان و پژوهش‌گران امکان نشر و تولید آثار ویژه در حوزه موسیقی فولکلور فراهم شود.

بنا بر این گزارش اجرای دو‌نوازی نرمه‌نای و تنبک و همچنین سرنا و دهل تموسط اساتید پیش‌کسوت نرمه‌نای‌نوازی از دیگر بخش‌های آیین افتتاحیه این جشنواره بود.

گفتنی است نخستین جشنواره‌ی نرمه‌نای‌نوازی در تاریخ 11 و 12 تیر ماه در شهرستان بوکان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/