به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، به نظر می رسد مقوله سینما و تماشای فیلم در اغلب استان های کشور از دو آسیب اصلی یعنی وضعیت نامناسب سالن ها و کمبود مخاطب رنج می برد. اگرچه در این میان تاثیر نحوه اکران فیلم در شهرستان ها را نیز نمی توان نادیده گرفت. عواملی که موجب شده تا سالن های سینما در شهرستان ها و مراکز استان یکی پس از دیگری و در روندی پرشتاب تر از پایتخت به تعطیلی کشانده شوند.

بر این اساس و با هدف دستیابی به آماری در این زمینه، این بار وضعیت سالن های غرب کشور رادنبال کرده ایم که در ادامه می خوانید.

حجت الاسلام آفتابی، مدیرکل ارشاد استان کرمانشاه، در این خصوص به خبرنگار هنرآنلاین گفت: در کرمانشاه سینما آزادی با 500 نفر ظرفیت با تکنولوژی روز دنیا بازسازی شده، در سال گذشته توانسته بیش از 60 هزار نفر را به تماشای فیلم دیدن دعوت کند.

وی افزود: علاوه بر آن، بازسازی سینما "فرهنگ" کرمانشاه از اردیبهشت 92 آغاز شد. این سینما با بافتی فرسوده ظرفیت تنها 100 صندلی را داشت که پس از بازسازی که اکنون 95درصد آن انجام شده است، دارای دو سالن 120 و 380 نفره است که به صورت دیجیتال فعالیت خواهند کرد.

مدیرکل ارشاد کرمانشاه خبر داد: این سینما تا آخر تیرماه و زودتر از مود مقرر شده افتتاح خواهد شد و معاونت سینمایی همکاری بسیاری در رشد روند این بازسازی داشته‌ است.

حجت الاسلام آفتابی ادامه داد: سینما "پیروزی" کرمانشاه تحت حمایت حوزه هنری است که بازسازی آن آغاز شد، اما به علت کمبود اعتبار این بازسازی کند و تقریبا نا تمام مانده است، اما در صورتی که بازسازی به پایان برسد به سه سالن 100، 200 و 300 نفره با سیستم دیجیتال مجهز خواهد شد.

به گفته وی، استان کرمانشاه دو سینمای "استقلال" و "بهمن" که پیش از این "صحرا" نام داشت را با ظرفیت‌های 500 و 250 نفره تحت نظارت بخش خصوصی دارد که اقدام به بازسازی نکرده‌اند. اما با این وجود طی مصوبه ای که از سوی ارشاد مقرر شد، این اجازه به آن‌ها داده شده است که یک طبقه از سینمای خود را اداری و از آن بهره برداری کنند.

مدیرکل ارشاد استان کرمانشاه بیان کرد: سینماها در کرمانشاه مخاطب خوبی دارند و اگر غیر از این بود هیچ وقت بخش خصوصی اینگونه فعال نمی‌بود. با این وجود در شهرستان‌های این استان تنها "هرسین" دارای یک سینما با ظرفیت 300 صندلی است. اما اگر بخش خصوصی تمایل داشته باشد در هر شهرستانی که اعلام آمادگی کنند با آن‌ها همکاری خواهیم کرد.

استان هم جوار کرمانشاه یعنی استان کردستان، دارای دو سالن سینمای فعال است. سالن شیدا که مربوط به بخش خصوصی است و پردیس سینمایی بهمن که دارای دو سالن و سالن شماره دو این مجتمع دیجیتالی است.

معین افشار، مسئول امور هنری استان، در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: با اینکه چهار ماه از زمان تاسیس پردیس سینمایی می گذرد استقبال از فیلم های در حال اکران بسیار پائین است به گونه ای که علاوه بر روز سه شنبه که بلیط سینماها نیم بهاء است در روزهای عادی نیز بلیط نیم بهاء فروخته می شود اما باز هم آمار فروش بسیار پائین است.

دیگر استان غربی کشور یعنی استان لرستان هم دارای 9 سینما بوده است که به گفته غلامرضا منوچهری، مسئول سینمایی ارشاد این استان تنها 4 سینما فعال است و 5 سینما تعطیل شده‌اند.

سینما "استقلال" در خرم آباد، تحت حمایت حوزه هنری دارای دو سالن 124 و 280 نفره است که جمعا 320 صندلی دارد.در بروجرد هم سینما "فلسطین" زیر نظر حوزه هنری و با ظرفیت 1000 نفر فعال است.

سینماهای "کیهان" در دورود و "تماشا" در الیگودرز هم با ظرفیت 300 نفره تنها سالن‌های دیجیتال فعال در استان هستند.

سینماهای تعطیل شده این استان "ایران" و "عصر جدید" در خرم آباد، "سعید" در نورآباد، "رنگین کمان" در الشتر و "آزادی" در بروجرد هستند که به علت نبود مخاطب قصد تغییر کاربری دارند.

منوچهری بیان کرد: به جز دو سالن سینمای "استقلال" که شاید در پر مخاطب‌ترین زمان روزی 40 یا 50 بیننده داشته باشند، بقیه سینماها مخاطبینشان صفر است.

وی افزود: تنها علتی که سینماها در لرستان باز هستند روشن نگاه داشتن چراغ سینما است. این در حالی است که سعی می‌شود فیلم‌های روز را به روی پرده بیاوریم، اما باز هم مخاطبان چندان علاقه ای نشان نمی‌دهند.

اما استان ایلام، در حال حاضر تنهای یک سالن سینمای فعال دارد. سینما قدس با 474 صندلی و سیستم پخش آپارات به نمایش فیلم های سینمایی اختصاص دارد. یک سالن سینما هم در شهر آبدانان این استان فعال بوده که به دلیل بالا بودن هزینه ها اکنون غیر فعال است.

انتهای پیام/