منوچهر معتبر در گفت‌وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین درباره نمایشگاه آتی اش گفت: در این نمایشگاه گزیده ای از آثار پنج دهه اخیرم که شامل نقاشی و طراحی است را در معرض دید عموم می گذارم و دراین نمایشگاه شاهد جدیدترین آثارم نیز خواهید بود.

این نقاش و طراح پیشکسوت درباره آثار اخیرش گفت: آثار اخیرم نیز برآیند آثار پیشینم و تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشورمان در دهه اخیراست و به گونه ای نیز در ادامه آثار پیشین ام خلق شده اند گفت.

به گفته معتبر؛ تلاطم های سیاسی و اجتماعی کشور از صدر مشروطه تاکنون به عنوان مانعی در برابر هنرمندان ایرانی عمل کرده و بسیاری را به ورطه هنر تزیینی سوق داده است. هنرمند تزیینی به دلیل آن که آثارش عاری از نگرش عمیق ذهنی است، نمی تواند مخاطب را با خود همراه سازد. از سوی دیگر دسته ای از هنرمندان که از ارائه آثار تزیینی اجتناب می کنند.

وی افزود: هنرمند برای خلق اثر هنری نیازمند جهان بینی فردی است و باید از دریچه خرد شخصی به بررسی و تحلیل مسائل و جریان های جامعه پیرامون خود بپردازد. این شیوه برخورد هنری از زمان وقوع مدرنیته در جهان پی ریزی شده است و آثار مهمی همانند چهره نگاری مونالیزا بر همین پایه نقاشی شده اند. هنرمند برای خلق اثر هنری بایداز آزادی بیان برخوردار باشد تا بتواند با استفاده از دریچه ذهنی خود، محیط پیرامونش را منعکس کند.

او درباره تفاوت ابعاد آثارش در چند دهه اخیر گفت: ابعاد آثارم تقریبا در همه دهه یکسان بوده و من علاقه ای به خلق اثر در ابعاد بزرگ نیستم و در این نمایشگاه هم شاهد آثاری در ابعاد 70 در 60 و 70 در 70 هستیم.

معتبر که به شکل جدی طراحی را دنبال می کند درباره این شیفتگی اش می گوید: از سال اول دوم دانشکده هنرهای زیبا طراحی را به صورت خیلی جدی شروع کردم و تا امروز آن را دنبال می کنم، از این رو بیشترآثارم شامل طراحی است.

در مدرسه نیویورک هم خیلی شیفته طراحی انسان بودم. این طراحی را در دانشکده و هنرستان ها تعلیم دادم. من شیفته طراحی هستم. اما تکنیک طراحی را با نگاهی امروزی دنبال می کنم و تلاش کردم من هم راهی به یک طراحی نو و امروزی پیدا کنم. بر این اساس معتقدم کار هنری باید کار روز باشد به اضافه این که هنرمند باید پشت کار خودش حضور داشته باشد.

به گفته او؛ طراحی خود یک هنر بی واسطه است که به تنهایی می تواند منظورش را بیان کند؛ در حقیقت طراحی تصویر کردن موضوعی است که می تواند جدا از نقاشی خودش را بفهماند.

او درباره انتشار جلد دوم آثارش گفت: این روزها برنامه ای برای انتشار مجموعه آثارم ندارم و چاپ دوم جلد نخست آثارم نیز سال گذشته از سوی نشر نظر منتشر شد.

معتبر همچنین درباره شرکت در نمایشگاه های گروهی گفت: با توجه به این که با بازدید از نمایشگاه های گروهی سیر تحولی یک هنرمند را بررسی کرد و تفاوت سبک و تنکیک های آثاری که در کنار هم چیده می شوند، اجازه دیده شدن اثر را به مخاطب نمی دهند از این رو قصد ندارم که در نمایشگاه گروهی شرکت کنم.

آخرین نمایشگاه انفرادی منوچهر معتبر سال 1389 در گالری اثر برپا شد.

منوچهر معتبر سال۱۳۱۵ در شیراز متولد شد. او به واسطه آشنایی با ناصر نمازی از شاگردان کمال الملک با نقاشی آشنا شد. او در هنرهای زیبا نقاشی خواند و پس از آن برای ادامه تحصیل راهی نیویورک شد. او برنده مدال و دیپلم افتخار از نمایشگاه نقاشان معاصرجهان در موناکو در سال ۱۳۶۴ شده است.

معتبرهمچنین برگزاری بیش از۳۰ نمایشگاه انفرادی و شرکت در ۴۰ نمایشگاه گروهی در ایران و خارج را در کارنامه خود دارد. سال ۱۳۸۰ نیز برنامه مروری بر آثار او به همت انجمن نقاشان در خانه هنرمندان برگزار شد.

مجموعه ای از آثار او ازسال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۸۳ توسط نشر نظرمنتشر شده است.

منوچهر معتبر 40سال پیش بساط نقاشی اش را به خیابان ها برد تا بتواند بی واسطه طراحی کند و به قول خودش با یک مداد و بدون بزک چهره آدم ها را بسازد.

صندلی از عناصر ثابت نقاشی های معتبر است. صندلی هایی بیشتر خالی که ذهن را وامی دارد به کسی که غایب است، بیندیشد. آیا قبلاً در اینجا بوده است، رفته است و دیگر بر نخواهد گشت یا خواهد آمد.

انتهای پیام/

320/32