توران دین داد طراح لباس کودک درباره چاپ حروف لاتین بر روی البسه، به ویژه البسه کودک به خبرنگار هنرآنلاین گفت: چاپ حروف لاتین روی لباس اصلاً چیز جالبی نیست. یک جمله زیبا یا یک حرف آموزنده به زبان خودمان می‌تواند جایگزین خوبی برای حروف لاتین روی لباس باشد.

وی ادامه داد: بهتر است زیاد روی فرهنگ آنور آبی‌ها کار نکنیم. اگر توانستیم کار خود را پیش ببریم هنر بزرگی کرده‌ایم. یک ایرانی باید بتواند روی فرهنگ خودش به دیگران پیام بدهد نه روی یک فرهنگ بیگانه.

این طراح لباس با اشاره به اینکه کار کودک انجام می‌دهد گفت: من برای بچه‌های 7 تا 10 سال لباس طراحی می‌کنم و با وجود اینکه استفاده از حروف لاتین در کار کودک بسیار رواج دارد تا به حال از این حروف استفاده نکرده‌ام. زیرا کودکان 7 تا 10 سال در سن حساسی هستند و همه چیز برایشان جنبه فرهنگ‌سازی دارد. اگر من از این حروف در طراحی‌هایم استفاده کنم آن را در ذهن کودک نهادینه کرده‌ام بنابراین خیانت بزرگی در مورد او شکل گرفته است.

وی افزود: البته ناگفته نماند که برچسب‌هایی به تازگی باب شده که حالت براقی دارند و گاهی منجوق و ملیله رویشان کار می‌شود. این برچسب‌ها با اتو به لباس می‌چسبند و یک تی‌شرت ساده نخی را به یک لباس چشم‌گیر تبدیل می‌کنند. این برچسب‌ها مشتری‌های خود را دارند و اتفاقاً سود زیادی هم در پی دارند. اما من تاکنون از آن‌ها استفاده نکرده‌ام. زیرا اکثرشان حروف لاتین هستند و با فرهنگ ما جور در نمی‌آیند.

این طراح لباس در پایان گفت: اکثراً روی لباس‌هایم گلدوزی می‌کنم و فکر می‌کنم گلدوزی بهترین جایگزین برای حروف لاتین در لباس است. لباس باید ساده و اصیل باشد تا بتوان آن را بر تن کودک ایرانی کرد.

انتهای پیام/31