به گزارش هنرآنلاین، سردار ملک‌محمد لاری‌زاده از فعالان عرصه فرهنگی در جبهه های دوران دفاع مقدس گفت: در زمان دفاع مقدس، علاوه بر پرچم ایران، پرچم‌های رنگارنگ دیگری نیز با رنگ‌ها، طرح‌ها، مضامین و نوشته‌های ارزشی به کار گرفته می‌شد.

وی افزود: وقتی درعملیاتی قسمتی از خاک دشمن به دست نیروهای خودی می‌افتاد، دیگر از پرچم ایران استفاده نمی‌کردیم بلکه از همین پرچم‌های الوان با اذکار مناسب فتوحات استفاده می‌کردیم. پرچم مانند عصای موسی(ع) بود. وقتی باد به این پرچم‌ها می‌وزید گویی صدای شکسته شدن استخوان‌های دشمن به گوش می‌رسید.

لاری‌زاده با اشاره به این‌که بعد از قطعنامه، مهم‌ترین تصویر پرچم که در حافظه من ثبت شد، عبورتابوت شهدا با پرچم ایران از مرزدوکشور بود، خاطرنشان کرد: تصویر پرچم‌هایی که روی تابوت شهدای ما پهن می‌شد، فضای خاصی را ایجاد می‌کرد. پس از قطعنامه، ما و عراقی‌ها اقدام به تفحص مناطق جنگی کردیم. ما جنازه عراقی ها را تحویل می‌دادیم و آن‌ها نیز پیکر شهدای ما را. در این زمان بود که تابوت‌ها با پرچم کشورمان پوشیده می‌شد.

وی که ازسال 60 با حضور درعرصه تبلیغات جنگ، فعالیت‌‌های فرهنگی خود را آغاز کرده، با تاثیرگذار دانستن اقدامات فرهنگی از جمله برگزاری جشنواره گفت: از پایان جنگ تا امروز در مانورها و رزمایش‌های بزرگی که نیروهای نظامی ما برگزار می‌کنند، از پرچم به عنوان نماد سرافرازی، پیروزی و ایستادگی به شکل گسترده‌ای استفاده می‌کنیم. وقتی رزمایش پیاده در منطقه‌ای گسترده برگزار می‌شود، اهتزاز پرچم در تمام منطقه زیبایی خاصی به منطقه می‌دهد. همچنین در آزمایش تسلیحات نظامی، مانند پرتاب موشک‌های بزرگ و کوچکی که توسط نیروهای داخلی تولید می‌شود، شاهد اهتزاز چشمگیر پرچم هستیم.

نخستین جشنواره پرچم در سه رشته عکس، پوستر و نقاشی کودک و نوجوان، به ریاست ناصر امین‌زاده و دبیری محسن یونسی، به همت مدیریت فرهنگی- هنری منطقه پنج و با محوریت فرهنگسرای فردوس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

320/32