به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، عصر روز گذشته دوشنبه 10 تیر 1392، اختتامیه دهمین دوسالانه کاریکاتور ایران با حضور حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان کاریکاتور و جمعی از مسئولان در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در پایان این مراسم حمید شاه آبادی در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین به بیان دیدگاه های خود درباره جایگاه دوسالانه کاریکاتور در دنیا پرداخت.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر تفاوت آمار شرکت کنندگان بین نخستین دوسالانه کاریکاتوری که در ایران برگزار شده تا آخرین دوره آن که همین امروز اختتامیه اش برگزار شد، را بررسی کنیم؛ به جد می توان گفت که جایگاه این دوسالانه امروز در میان سه جشنواره برتر کاریکاتور دنیا است.

وی ادامه داد: تعداد پرچم هایی که بر روی سن قرار داشت می توان به روشنی فهمید که بیشتر کشورهای دنیا این دوسالانه را به رسمیت می شناسند و برای برگزیدگان و جایگاه این دوسالانه ارزش ویژه ای قائل هستند.

شاه آبادی با اشاره به استقبال کشورهای دنیا از دوسالانه کاریکاتور ایران، اظهار کرد: خوشحالم که حوزه هنر و به ویژه کاریکاتور از رها شدن در فضای بی معنایی فاصله گرفته است. امروز کاریکاتوریست های ایرانی به دنبال این هستند که با استفاده از این هنر اعتقادات درونی خود را بیان کنند.

وی درباره موضوع هایی که در دهمین دوسالانه مطرح شده، گفت: موضوع هایی در جهان وجود دارد که به نوعی دغدغه بیشتر مردم جهان است، کاریکاتور در سال های گذشته بیشتر به این موضوع ها پرداخته و به همین دلیل هم مورد توجه قرار گرفته است. شاه آبادی افزود: گاهی ممکن است ما گمان کنیم مسئله ای مانند خرافه پرستی تنها مختص به کشور ماست اما با مطرح شدن این موضوع در دوسالانه کاریکاتور می بینیم که از دیگر کشورها با نگاه های متفاوتی به سراغ این کار می آیند.

وی در ادامه صحبت هایش درباره جایگاه جهانی هنر کاریکاتور اظهار کرد: گویی هنر امروز، و در صدر آن کاریکاتور همه انسان ها را بر سر یک سفره جمع کرده و همه مرزها را در نوردیده و فضایی مفهومی را فارغ از زبان، رنگ، دین و اعتقادات دیگر و با تکیه بر اشتراک های انسان ها، به وجود آورده است.

وی در پایان گفت: امروز دوسالانه کاریکاتور این نقش را در جهان ایفا م یکند و ما خوشحالیم که ایران توانسته در این رشته معتبر جهانی جایگاه معتبری را کسب کند. وجود کاریکاتوریست های ما نیز همواره برگ برنده ای برای کشور عزیزمان بوده است.

انتهای پیام / 42