سفالگر پیشکسوت کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره نمایشگاه تازه خود گفت: در حال حاضر مشغول کار روی یک مجموعه زرین فام هستم که روی حجم‌های سفالی مدرن کار شده است و رنگ‎ آنها مسی، طلایی، نقره‎ای و بعضی نیز پرطاووسی است.

وی با بیان اینکه مکان قطعی این نمایشگاه هنوز مشخص نیست ادامه داد: برای این نمایشگاه نزدیک 40 اثر درنظر دارم که بیشتر آنها دکوراتیو هستند هرچند تعدادی نقش برجسته برای نصب روی دیوار نیز در میان آنها وجود دارد.

انوشفر درباره ابعاد این آثار نیز گفت: بیشتر کارها بزرگ است و بعضی 40 تا 60 سانتی متر نیز هستند. این آثار هنوز قیمت‌گجذاری نشده است و همزمان با روز نخست نمایشگاه کار قیمت‎گذاری نیز انجام خواهد شد.

وی درباره انتخاب لعاب زرین فام به عنوان کار جدید خود اظهار کرد: زرین فام یک روش قدیمی و بارازش است اما من به این دلیل زرین‌فام را انتخاب کردم زیرا زرین فام مرا غافلگیر می‎کند؛ این لعاب به ما نتیجه قطعی نمی‌دهد؛ شما مطمئن نیستید که لعاب در نهایت مثلا نقره‌ای خواهد شد یا خیر.

دارنده نشان درجه یک هنری درباره استفاده از یک لعاب کهن روی آثار مدرن گفت: در حقیقت استفاده از چنین لعابی تنها در این صورت درست است چون من نمی‎خواهم عین کار قدما را دوباره اجرا کنم و بیشتر به دنبال زدن حرف تازه‎ای هستم.

زرین‌فام نشاندن لایه‌های نازک از فلز بر روی لعاب از پیش پخته شده است و به سفالینه‌هایی با جلای فلزی و طیف رنگی مایل به طلایی که درخشندگی زیبایی دارند گفته می‌شود. جلای ویژه زرین‎فام به دلیل و جود نانو ذرات نقره و مسی است که در طی عملیات ساخت بر روی سطح سفال بر جای می‌ماند. فردوسی بزرگ آن را دو آتشه می خواند و این امر نشان می‎دهد که این سفال زیبا بیش از هزار سال در ایران قدمت دارد.

انتهای پیام/ 65/32