محمدمهدی میرزانژاد طراح لباس، در باره استفاده از حروف لاتین بر روی لباس به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من اول به عنوان یک جوان و سپس به عنوان یک طراح لباس به هیچ عنوان چنین چیزی را به عنوان پوشش نمی‌پسندم. زیرا لباس ما، باید چیزی از فرهنگ ما را دربر بگیرد و این البسه با فرهنگ ما بیگانگی دارند. البته این معمولا به سلیقه آدم‌ها بستگی دارد اما به هیچ عنوان چیز خوبی نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما به وسیله فیلم، موسیقی و بسیاری عوامل دیگر مدهایی در اجتماع باب می‌شود و اتفاقا جایگاه هم پیدا می‌کند. تولیدی‌ها هم به دنبال همین هستند. وقتی این اتفاق می‌افتد تولیدی‌ها به این مدها توجه نشان می‌دهند زیرا به دنبال فروش بیشتر هستند. این روند همینطور ادامه پیدا می‌کند تا اینکه با پراکندگی زیاد همه‌گیر می‌شود.

وی افزود: زمانی که این اتفاق می‌افتد در طولانی مدت، این فرهنگ، جای فرهنگی که ما باید می‌ساختیم و نساختیم را می‌گیرد و کم کم ما را از راه ایرانیزه شدن عقب می‌اندازد.

این طراح لباس ادامه داد: چندی پیش در خیابان فردی را دیدم که لباس تنش رسما به او توهین کرده بود و جمله‌ای که رویش نوشته شده بود جمله ناپسندی بود. زمانی که معنی این جمله را برای این فرد بازگو کردم از تعجب دهانش باز ماند و گفت به هیچ عنوان متوجه معنی این جمله نبوده که این لباس را پوشیده. من فکر می‌کنم غالبا رواج این مدها از روی ناآگاهی است.

میرزانژاد گفت: اولین قدم برای درمان این درد تحقیق است. ما باید در طراحی‌هایمان اصل تحقیق را در اولویت قرار دهیم و ببینیم برای جذب مخاطب بویژه مخاطب جوان از چه جاذبه‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با کمی تحقیق و برسی و کمی خلاقیت می‌توان به نتایج تازه‌ای رسید. مثلا اینکه ممکن است با بهره‌گیری از معماری ایرانی و یا بناهای تاریخی اصفهان و شیراز و یزد بتوان طرح‌های تازه‌ای روی لباس‌ها ایجاد کرد و به صنعت طراحی آسیب دیده کشور جانی دوباره بخشید.

انتهای پیام/31