به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، این روزها نمایشی با عنوان کمدی "باغ شازده" نوشته سید علی موسویان و به کارگردانی محمد زوار بی ریا در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه است.

نمایشی کمدی- تاریخی با فضایی طنزگونه که داستان دختری به نام گلچهره را روایت می‎کند که طبق وصیت نامه باید با همسرش در خانه باغی که به او ارث رسیده زندگی کند نمایش با پریدن گلچهره از خواب شروع می‌شود و با اتفاقاتی که رخ می‌دهد پیش می‌رود تا اینکه گلچهره از طریق دری مخفی در اتاقش به گذشته می‎رود.

این اثر نمایشی بازگو کننده اتفاقات در دو زمان حال و گذشته است، در صحنه نمایش نیز دو اتاق مجزا می‌بینیم درسمت چپ صحنه از دید تماشاگر اتاق گلچهره و در سمت راست صحنه اتاق فریدون خان قرار دارد که به واسطه دو جرز کوچک و در مخفی گردانی با یکدیگر ارتباط پیدا می کنند.

نمایش "کمدی باغ شازده" اثری سورئال است که صحنه رنگارنگ و اجزای متناسب با آن به خوبی همزمان روی سن تماشاخانه چینش شده و به هیچ عنوان علی رغم تغییر صحنه‎های مختلف جابه جایی در میزانسن‎های وحید لاری دیده نمی‌شود.

طراحی لباس نیز یکی از شاخصه‌ها ی نمایش است که پوشش هر دوران با رعایت کمدی و تارخی بودن اثر و انطباق با زمانی که شخصیت‌ها در آن بودند به خوبی انجام شده است.

آنچه که در بیشتر دقایق اجرا موجب خنداندن تماشاگر می‌شود تقابل شخصیت‌های نمایش از دو نسل جداگانه است آدم‌هایی که دوره حیاتشان به سال 1315 هجری شمسی و گروه دیگر در زمان حال زندگی می‌کنند.

ایده بسیار جذاب نمایش موقعیت‎هایی را ایجاد می‎کند که حتی رشد تکنولوژی هم در گذر زمان تماشاگر را به وجد آورده به عنوان مثال برداشت غلط بازیگر مربوط به زمان گذشته که "موبایل" را "موال" پنداشته و کاربرد آن را به شیوه‌ای طنزگونه تغییر می‌دهد. این اثر نمایشی رویایی دست یافتنی را محقق می‎کند که آن سفر در زمان است.

به هر صورت تئاتر یک رسانه است و باید دید این نمایش با وجود نقاط ضعف و قوت خود در رسالت خود موفق بوده است یا نه؟

محمد زوار بی ریا سید علی موسویان، سمیرا حسن‌پور، سیروس اسنقی، نوشین سلیمانی، محمد زمان‌پرداز، نوشین سلیمانی، بهار محمودزاده، پیام کیانی‌پور، مسعود بابایی، حسن غنی‎آبادی و شهرام کاشی بازیگران اثر هستند. سایر عوامل نمایش دستیار کارگردان و برنامه‌ریز سعید نفیسی، صراح صحنه و لباس وحید لاری، طراح پوستر کمال کچوئیان و آهنگساز بهنام رحیمی هستند.

این نمایش هر روز به غیر از روزهای شنبه، ساعت 19:30 و روزهای پنجشنبه و جمعه در دو نوبت 17:30 و 19:30 در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.

گزارش تصویری مرتبط

انتهای پیام/54/53