به گزارش خبر گزاری هنر ایران، پرس تی‌وی اعلام کرد، رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فرانسه ضمن انتقاد از تصمیم اخیر شرکت اینتل‌ست درباره شبکه‌های ایرانی، هوشیاری در برابر هر نوع سانسور را خواستار شده است.

دومنیک پرادالی، رییس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران فرانسه با اشاره به تصمیم شرکت خدمات ماهواره‌یی اینتل‌ست در توقف پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی، به پرس تی‌وی گفت: «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران از آزادی بیان و دسترسی آزادانه به اطلاعات حمایت می‌کند. سانسور تنها زمانی توجیه‌پذیر است که فردی برای نقض حقوق بشر فردی دیگر تلاش می‌کند.»

وی گفت: «ما باید درباره هر گونه سانسور هوشیار باشیم. شهروندان برای دستیابی به منابع رسانه‌یی خارجی از حقوق اساسی برخوردار هستند، نمی‌توان ‌آن‌ها را از دسترسی آزادانه به این رسانه‌ها منع کرد.»

شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست 29 خرداد (19 ژوئن) ادعا کرد این تصمیم به دلیل تحریم‌های غیرقانونی امریکا علیه رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گرفته شده است.

شرکت خدمات ماهواره‌ای اینتل‌ست، یک شرکت سهامی امریکایی و که مقر آن در برمودا است و در شهر واشنگتن دی‌سی، پایتخت امریکا و کشور لوکزامبورگ فعالیت می‌کند.

این شرکت خدمات ماهواره‌ای می‌گوید: «اینتل‌ست برای تمدید مجوز صدا و سیمای ایران به دنبال دریافت معافیت از سوی دولت امریکا بود. با این حال، دولت امریکا به اینتل‌ست توصیه کرده است این مجوز را تمدید نکند. از این رو، اینتل‌ست باید ارائه خدمات به شما را از 9 تیر (30ژوئن) در راستای تبعیت از قوانین و مقرارت امریکا، متوقف کند.»

این تصمیم بیش از همه شبکه 24ساعته انگلیسی زبان پرس تی‌وی را هدف قرار داده است.

همچنین، این تصمیم به دنبال تصمیم مشابه شرکت خدامات ماهواره‌یی یوتل‌ست و دیگر شرکت‌های ماهواره‌یی برای متوقف کردن پخش ماهواره‌یی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ایران در کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا اتخاذ شده است.

لابی اسرائیلی در امریکا آشکارا از این تلاش برای ساکت کردن صدای رسانه‌های ایرانی در اروپا حمایت کرده است.

پرس تی‌وی اطلاعاتی در دست دارد که حاکی است «اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی» امریکا، وابسته به وزارت خزانه‌داری این کشور، که ریاست آن را یک یهودی اشکنازی به نام «آدارم اس‌زوبین» بر عهده دارد، عامل اصلی فشار بر شرکت ماهواره‌ای اینتل‌ست است.

شرکت‌های اروپایی ارائه خدمات ماهواره‌یی ادعا می‌کنند در پیروی از تحریم‌های ضد ایرانی، پخش ماهواره‌یی برنامه‌های شبکه‌های ایرانی را متوقف کرده‌اند.با این حال، مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تحریم‌های غرب مشمول رسانه‌های ایرانی نمی‌شوند.

فعالان رسانه‌های ضمن محکوم کردن حملات علیه رسانه‌های ایرانی به عنوان بخشی از مبارزه علیه آزادی بیان، از غرب به دلیل توسل به معیارهای دوگانه با هدف ساکت کردن شبکه‌های مستقل خبری ایران انتقاد کرده‌اند. آن‌ها همچنین غرب را به دلیل سلب حقوق عمومی برای انتخاب آزادانه رسانه‌ها به ریاکاری متهم می‌کنند.

حمله به رسانه‌های ایران نقض آشکار بند 19 «اعلامیه جهانی حقوق بشر» است که حقوق افراد را برای بیان آزاد افکار و دیدگاه‌ها مقدس می‌داند.

همچنین، در بند 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است: «هر کس حق آزادی عقیده و بیان دارد و حق مزبور شامل آن است که از داشتن عقاید خود بیم و اضطرابی نداشته باشد و در کسب اطلاعات و افکار و در اخذ و انتشار آن، به تمام وسایل ممکن و بدون ملاحضات مرزی آزاد باشد.»

تحلیل‌گران می‌گویند تحریم‌های چهره واقعی غرب و دروغ بودن ادعاهای آن را درباره دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان فاش کرده است، زیرا غرب اثبات کرده است که نمی‌تواند صداهای مخالف و جایگزینی را که با معیارهای آن سازگار نیست تحمل کند.

پیشتر نیز، شرکت یوتل‌ست در اقدامی بحث‌برانگیز و جنجالی به شرکت ماهواره‌ای هیسپاست اسپانیا دستور داد پخش ماهواره‌ای شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی‌وی ایران و شبکه پرس ‌تی‌وی را در اسپانیا و امریکای لاتین متوقف کند.

میشل دروزن، رییس اسرائیلی فرانسوی یوتل‌ست در ماه‌های اخیر با اعمال فشار بر شرکت‌های خدمات ماهواره‌ایی اروپا و آسیا برای خاموش کردن رسانه‌های ایرانی هجمه‌های خود را تشدید کرده است.

کارشناسان می‌گویند با وجود صنایع ارتباطی مدرن، جلوگیری از پخش برنامه‌های شبکه‌های ایرانی امری غیرممکن است. ایران تاکنون توانسته است از شرکت‌های خدماتی ماهواره‌یی جدید و نیز اینترنت برای گسترش دیدگاه منحصر به فرد خود بهره بگیرد.

انتهای پیام/