به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، چهارمین جشنواره ی آثار و تولیدات آموزشگاههای آزاد هنری سراسر کشور با حضور منصور ایمانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان, عیسی کشاورز مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی محمد زارع معاون اجرایی دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولین استان ، مقامات محلی ، روئسای انجمن های وابسته و هنرمندان و هیئت داوران رشته های مختلف هنری 9 بهمن ماه 1390 در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد،

وحید فخر موسوی معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در این آیین گفت: جشنواره تولیدات آموزشگاه های آزاد هنری مستعد برای برگزاری به صورت بین المللی است. با توجه به ظرفیت های موجود و نوع آثار رسیده به جشنواره، باید بتوان این جشنواره را حداقل در سطح کشورهای اسلامی منطقه به صورت منطقه ای برگزار کرد.

فخر موسوی، با بیان اینکه در بررسی اولیه آثار در جشنواره چهارم نیز به ویژه در بخش نمایش 2 اثر با موضوع دفاع مقدس و 2 اثر با موضوع مذهبی و یک اثر در بخش فولکلور انتخاب شده است، بیان کرد: توجه به این موضوعات در بخش های مختلف نیز در پیگیری اهداف جشنواره موثر، است.

قائم مقام دبیر جشنواره با بیان اینکه با بررسی انجام شده و پس از مطالبه خبرنگاران در نشست خبری مدیر کل ارشاد در تهران پیرامون جوایز این جشنواره، 30 درصد به کل مبالغ جوایز در رشته های مختلف جشنواره افزوده شد، گفت: این جوایز در بخش تجسمی به تفکیک رشته های نقاشی، طراحی، نقاشی کودک، گرافیک، تصویر سازی، خوشنویسی، تذهیب و نگارگری اختصاص می یابد.

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه در بخش موسیقی نیز به برترین های رشته های نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی موسیقی نواحی، نوازندگی ساز کلاسیک، گروه آواز جمعی، گروه نوازی سنتی و گروه نوازی سنتی جوایز اهدا می شود، تصریح کرد: در بخش نمایش نیز از برگزیدگان رشته های کارگردانی، نویسندگی، بازیگری زن و مرد، طراحی صحنه و موسیقی و گریم، تجلیل می شود.

فخر موسوی به سطح داوری چهارمین جشنواره تولیدات آموزشگاه های آزاد هنری اشاره کرد و گفت: داوران از اساتید برجسته و مجرب هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی در سطح جشنواره های هنری کشور هستند. حمید شاه آبادی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت آغاز به کار چهارمین جشنواره ملی آموزشگاههای آزاد هنری سراسر کشور (مقدماتی المپیاد هنر) پیامی خطاب به شرکت کنندگان در این جشنواره صادر کرد که در مراسم آغازین جشنواره توسط منصور ایمانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر این جشنواره قرائت شد. در فرازی از پیام مذکور چنین آمده است:

به اصحاب و اولیاء فضیلت پوشیده نیست که ساحت والای هنر و فرهنگ از مظاهر معرفت و بصیرت اند و یکی از راههای بقا ی مفاهیم ارزشی و وجه جهان ماندگار به شمار می روند پس بر همین اعتبار است که میان معرفت و فضیلت و هنر ، نسبت و رابطه ای قدیم و ازلی وجود داشته است و اجتماع بصیر و خبیر ، چراغ دانش و دین و فرهنگ را پرتو افشان راه رستگاری دانسته و بهر کسب فضایل به زبان هنر توصیه و تاکید داشته اند. جای بسی خوشبختی است که چهارمین جشنواره آثار و تولیدات هنرجویان آموزشگاههای آزاد هنری سراسر کشور (مقدماتی المپیاد هنر) به تولیت و اهتمام هنرمندان و خادمان فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سعی و مساعی مستقیم هنرمندان و هنرجویان از سوی دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری معاونت امور هنری و همکاران سخت کوش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان برگزار می شود تا هنرمندان رشته های مختلف تازه ترین دستاوردها و آفرینش های ذوقی خود را به ظهور رسانده و اوراق زرینی بر جریده هنراین مرز و بوم به شایستگی به ثبت برساند. بی شک به هر میزان که آثار هنری ما مبتنی بر اصالت و هویت فرهنگ مذهبی و بومی استوار باشد به همان میزان استحکام و پایداری آنان در پیوند با جامعه ماندگار خواهد بود. جامعه هنری کشور مفتخر است تا با اشتیاق فراوان در جهت تقویت بنیان ها و کشف ظرفیت های فرهنگی گام برداشته و قاطعیت روشن و همه جانبه هنرمندان جوان را در خلق آثار ارزشمند وفاخر هنری شاهد باشد. انشاا... در ادامه گزارش آماری جشنواره تولیدات آموزشگاه های آزاد هنری سراسرکشور به شرح زیر اعلام شد.

بخش تجسمی:

130 آموزشگاه اثر فرستاده اند 1500 اثر در دبیرخانه ثبت شده 200 اثر به بخش پایانی راه یافته اند(رشته های نقاشی، گرافیک،طراحی، خوشنویسی،حجم سازی و...)

بخش موسیقی:

109 آموزشگاه اثر فرستاده اند 1400 اثر در دبیرخانه ثبت شده 8گروه در بخش نوازندگی سازهای کلاسیک غربی 3گروه در بخش آواز گروهی 5گروه در بخش موسیقی نواحی 9گروه در بخش موسیقی سنتی 44 نفر تکنوازی سازهای ایرانی 29 نفر تکنوازی سازهای کلاسیک غربی 2 نفر آواز پاپ

بخش نمایش:

35 آموزشگاه اثر فرستاده اند 8گروه به بخش پایانی راه یافته اند اسامی داوران در بخش موسیقی: آقایان : محمد اسماعیلی ,سعید ثابت، نادر یونسی سینکی، احمد وادانی، سیاوش ظهیرالدینی، فرزاد دانشمند ، خرمشاهی اسامی داوران در بخش تجسمی: آقایان: رضا بانگیز، امیرشاهرخ فریوسفی، داوود باقری بیداخویدی اسامی داوران در بخش نمایش: آقایان: دکتر اردشیر صالح پور، نادر برهانی مرند، محمد مکاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، در آیین اختتامیه این جشنواره برگزاری جشنواره ها را نیازمند ایجاد بستر و زمینه مناسب عنوان کرد و گفت: فصلی از سال باید به برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری اختصاص یابد.

ایمانی با بیان اینکه محصول فعالیت های انجمن های هنری و فرهنگی باید در جشنواره ها عرضه شود، افزود : انجمن های شعر گیلان باید احیا شود.وی با تاکید براینکه باید به افق تاز ه تری از فرهنگ مرزوبوم کشوربرسیم، ابراز کرد : استعدادهای هنری افراد در آموزشگا ه های هنری باید به سرعت تشخ یص داده شود.ایمانی خواستار مواظبت کردن آموزشگا ه ها از استعدادهای هنری شد و اذعان داشت: بار اصلی هنر به دوش اساتید است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان و دبیر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات آموزشگاه های آزاد هنری سراسر کشور نیز گفت: توجه صرف به برپایی جشنواره ها، متولیان فرهنگ و هنر کشور را از جریان زاینده هنر غافل نگاه می دارد. وی افزود: جشنواره بایستی متکی به فعالیت مستمر و همیشگی باشد و از طرفی ابزار و زمینه این فعالیت نیز فراهم شود. این مسئول اضافه کرد : مسوولان آموزشگاه ه ای آزاد هنری باید علاوه بر شناسایی استعدادهای هنری مراقب باشند تا جوانان به ظرف یت های تازه تری از هنر دست یابند. عیسی کشاورز مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعال یت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام ی در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره آثار و تولیدات آموزشگاه های آزاد هنری سراسر کشور در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت گفت: آموزشگاه های آزاد هنری نقش بی بدیل و مؤثری در شناسایی استعدادها دارند و فقدان این آموزشگاه ها، تداوم فعالیت های هنری را با دشواری مواجه می سازد.

وی ضمن گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلام ی اظهار داشت: گیلان ظرفیت ها و قابلیت های کم نظیری به لحاظ مواهب طب یعی، استعدادهای هنری و فرهنگی دارد و به همین دلیل به عنوان میزبان جشنواره آثار و تولیدات آموزشگاه های آزاد هنری کشور انتخاب شد.

کشاورز از برگزاری المپیاد ملی هنر در کشور خبر داد و افزود : گیلان شایستگی برگزاری المپیاد ملی هنر در سا لهای آینده را دارد و جامعه هنری باید در سطح ملی از این ظرفیت ها استفاده کند.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام ی، وجود آموزشگاه های هنری را تاثیرگذار و اثربخش دانست و خاطرنشان کرد : در حال حاضر بخش اعظم گروه های اصلی برای حضور در جشنوار ه های بین المللی فجر آماده می شوند و اگر این آموزشگاه ها نباشند ش اید بسیاری از فعالیت های حوزه فرهنگ و هنر مختل شود.

وی گفت: سوادآموزی هنر مهمترین و جدیدترین رویکرد دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و معتقدیم آموزشگاه های آزاد هنری در بحث کشف استعدادها و پرورش آنها نقش ب ی بدیلی دارند.این مسئول، ارتقاء سواد هنر ی جامعه را موجب اقبال بیشتر خانواده ها به مهارت آموز ی فرزندان شان در رشته های هنری دانست.

وی ادامه داد: بحث ما از سوادآموز ی هنری این است که با افز ایش آموزش حوز ههای هنری می توانیم مزیت های رقابتی شایسته ای برای جامعه به ارمغان آوریم.

کشاورز، حوزه آموزش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام ی را بسیار گسترده خواند و گف ت: حدود 40 هنرستان هنره ای زیبا در سراسر کشور وجود دارد و قدمت تعدادی از آنها بیش از 100 سال است.

مدیرکل دفتر آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام ی هنرمندان بزرگ جامعه امروز را برخاسته از هنرستا نهای هنرهای زیبا عنوان کرد و ابراز کرد: 800 مرکز علم ی کاربردی با حدود 60 هزار دانشجو در مقطع کاردانی و کارشناسی در عرص ههای فرهنگ و هنر فعالیت دارند.

وی با اشاره به وجود سه هزار آموزشگاه آزاد هنر ی با ب یش از 270 هزار هنرجو در طول سال و در تر مهای مختلف و همچن ین وجود حدود یک هزار و 700 موسسه فرهنگی و هنری فعال در بخش آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام ی، بیان داشت: این امر نشان م ی دهد که اهتمام جدی نظام جمهوری اسلامی در بحث تربیت هنرمندان بزرگ و متعهد در بخش آموزش های رسمی و آموزش های غیررسمی آموزشگاه ها، جدی و بزرگ است.

کشاورز، استفاده از گالری ها، نمایشگاه ها و حضور در مکا نهای فرهنگی و هنری را با افز ایش سوادآموزی هنری در جامعه امکان پذیر دانست و اذعان کرد: با افزایش سواد هنر ی مصرف فرهنگ ی جامعه بالا م ی رود و قطعاً اقتصاد فرهنگ و هنر نیز سروسامان می گیرد.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلام ی با بیان اینکه با این نگاه م ی شود از منزلت هنر و هنرمند سخن به م یان آورد، تصریح کرد: جای المپیاد ملی هنر در کنار المپیادهای ریاضی، نجوم، فیزیک و... خالی است و امیدواریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سا لهای آینده بتواند المپیاد ملی هنر را درکشور را ه اندازی کند. انتهای پیام/