فرشید شفیعی؛ تصوریگر نامدار و داور ششمین دوسالانه تصویرگری در گفت‎وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره تاثیر برگزار نشدن دوسالانه تصویرگری بر این هنر در 11 سال گذشته گفت: بخشی از قضیه شخصی است؛ در واقع تصویرگری که دوست دارد جایگاه شغلی داشته باشد و شناخته شود راه خود را پیدا می‏کند و مثلا آثارش را به جشنواره‎های خارجی می‌فرستد. این هنرمند هرچه پویاتر و پیگیرتر باشد آثارش بیشتر و بهتر مطرح خواهند شد.

وی ادامه داد: اما بخشی از تاثیر عدم برگزاری دوسالانه جمعی است. وقتی قرار است یک رویداد هنری تاثیر فرهنگی بگذارد عدم برگزاری آن بر این امر تاثیر منفی دارد. فضای پرتحرک یک دوسالانه بر روند کار هنرمند بسیار موثر است و برگزار نشدن آن موجب می‌شود که نگاه ما همواره به بیرون باشد؛ در حقیقت ما مرجعی در داخل نداریم و سعی می‏کنیم در این شرایط طوری کار کنیم که در خارج آن را بپسندند.

این تصویرگر نامدار ایرانی با بیان اینکه هر جشنواره یا دوسالانه‎ای شور و شوقی در جریان یک هنر پدید می‎آورد اظهار کرد: قطعا وقتی یک رویداد هنری در حال برگزاری است هنرمندان جوان انرژی خود را جمع می‎کنند‌ تا آثار جدید خلق کنند و بیشتر دیده شوند. با این حال وقتی هنرمندی سنش بیشتر می‎شود توقعاتش هم متفاوت می‎شود و گاهی احساس می‎کند برگزاری یک دوسالانه در یک شرایط خاص تنها مانند یک آسپرین تاثیر مقطعی خواهد داشت.

شفیعی درباره این تاخیر 11 ساله برگزاری دوسالانه تصویرگری نیز اظهار کرد: 10 سال گذشته است و این خیلی زیاد است. شرایط امروز ما با آن دوران بسیار متفاوت است. هنگامی که دوسالانه چهارم یا پنجم برگزار می‎شد همه هنرمندان منتظر ورود یک کاتالوگ، کتاب یا هنرمند خارجی بودند تا با آثار دیگران آشنا شوند؛ در حالی که امروز با جستجوی کوچکی در اینترنت می‏توان همه اطلاعات و تصاویر آثار هنرمندان خارجی را پیدا کرد. در این شرایط تنها برگزاری سلسله‎وار و تداوم برگزاری دوسالانه است که می‏‌تواند تغییری ایجاد کند.

وی افزود: البته درهر صورت دوسالانه جای خوبی برای دور هم جمع شدن هنرمندان و دیدن کارهای دوستان است اما اینکه به لحاظ فرهنگی تا چه اندازه تاثیرگذار است به همان تداوم داشتن ربط دارد.

داور ششمین دوسالانه تصویرگری تهران با بیان اینکه دو عامل فرهنگ‎سازی و توجه به پایه هنر تصویرگری از مهم‎ترین نکاتی است که در دوسالانه باید مورد توجه قرار گیرد افزود: متاسفانه موضوعات فرهنگی ما همانند لطیفه آن دو دوست است که یکی چاله حفر می کرد و دیگر به پر کردن آن همت می گماشت. در فرهنگ ما نیز باید کسانی باشند که کار اصلی را انجام دهند وگرنه من هرکاری که از دستم برمی‎آمد انجام داده‎ام؛ دیگر چه باید بکنم؟

شفیعی درباره اینکه انتظارش از آثار ارسالی به دوسالانه ششم تصویرگری چیست نیز گفت: امیدوارم شگفت زده شوم و همچنین امیدوارم داوری این دوره همانند دوره قبل به شکلی نباشد که یک کپی‎کار جایزه ببرد. ما تصویرگران ثابت کرده‎ایم که از همه هنرمندان جدی‏تریم و در موقع مناسب اتحاد داریم. به همین دلیل مطمئنم دوسالانه ششم به بهترین شکل برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 65/32