به گزارش هنرآنلاین؛همزمان با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره عکس تیبا در زندگی شهری، بیانیه هیئت داوران این جشنواره توسط مرتضی جانبخش یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره قرائت شد.

متن کامل بیانیه هیئت داوران بدین شرح است:

تاریخ عکاسی پراز نمونه هایی است که نشان می دهد؛ همراهی این هنر با مسائل موجود چه تاثیرات عمیقی بر روند پیشرفت های اجتماعی داشته است. از نمونه های این تاثیرات بوجودآمدن اولین پارک های ملی، تدوین اولین قانون کار کودکان، قانونی برای حمایت از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی گسترده دهه 30 در آمریکا و پیشگیری از مهاجرت دسته جمعی آنان که عواقب فاجعه باری را برای آن کشور رقم می‍زد، قابل ذکر است.

امروزه عکاسی در تمامی شئونات زندگی انسان حضور دارد. کمتر کسی را می‍ توان یافت که دوربینی در جیب خود نداشته باشد. رسانه ها با عکاسی آمیخته اند. بخش مهمی از اطلاعات امروزه با عکس و تصویر انتقال داده می شوند. علم از این هنر بهره‍ های فراوان می برد.

پروژه‍های اجتماعی با عکاسی، مستند می شوند. تبلیغات به این هنر وابسته است. امروزه نمی توان عکاسی را از زندگی اجتماعی جدا کرد. همراهی این هنر که به خاطر اهمیت و نقش فراوان آن در اطلاع رسانی امروزه از آن بعنوان رسانه نیز یاد می شود با برنامه ها، پروژه‍ها و رویدادهای اجتماعی نتایج تعین کننده‍ای در برنامه‍ ریزی‍های مدیریتی می‍ تواند داشته باشد.

متاسفانه در کشور ما اهمیت چندانی به این امر داده نمی‍ شود. پروژه‍ های عکاسی عمدتا توسط نهادهایی به اجرا می رسند که از بودجه های دولتی و عمومی استفاده می‍ کنند . به همین دلیل این پروژه‍ ها عمدتا سمت و سویی صرفا تبلیغاتی و حتی سیاسی گرفته و بسیاری اوقات در جهت منافع مدیران وقت به اجرا می‍رسند. در تمام این سالها کمتر شاهد اجرای پروژه‍هایی در زمینه عکاسی بوده‍ایم که فارغ از اهداف تبلیغاتی و موقتی مدیران به منظور یک مطالعه و تحقیق بصری عمیق در مورد موضوعات خاص برنامه‍ریزی شده باشد.

برگزاری مسابقه عکس " تیبا در زندگی شهری" که با هدف نشان دادن نقش و حضور این اتومبیل در زندگی امروز ما برگزار می‍شود این امیدواری را بوجود می‍آورد که شرکت سایپا بعنوان یکی از موسسات بزرگ صنعتی در کشور ما به نقشی که این هنر در فرهنگ سازی می‍تواند داشته باشد واقف است. متن فراخوان این مسابقه و عملکرد دست اندرکاران این مسابقه گویای این مسئله ست که برخلاف بسیاری از مسابقات عکاسی اهداف زیربنایی را در پیشبرد پروژه‍های صنعتی این شرکت در نظر دارد.

ساختار برگزاری چنین مسابقه ه‍ای در گام نخست که از طریق اعلام فراخوان عمومی شکل گرفت صرفا می تواند توجه عکاسان آماتور را جلب کرده و استعدادهای تازه را معرفی کند در حالی که حضور حرفه ای ها می تواند نتیجه کار را ارتقاء دهد.

گروه داوری این مسابقه پیشنهاد می کند که در دوره‍ه ای آینده در کنار فراخوان عمومی انجام پروژه های عکاسی خاصی را با اهداف پیش بینی شده خود در ارتباط با موضوع به عکاسان حرفه‍ای سفارش داده و نتیجه کار آنان را در کنار آثار آماتورها ارائه دهد.

جوایز مالی می تواند انگیزه کوتاه مدت ایجاد نماید، ولی در کنار جوایز مالی امکان همکاری‍ های آینده این شرکت با برندگان هر دوره انگیزه های عمیق تری را برای شرکت کنندگان ایجاد می کند.

گروه داوری این مسابقه مرکب از افشین شاهرودی، مرتضی جانبخش، مهدی حسینی ضمن قدردانی ازمدیران شرکت سایپا و مجری برگزاری این جشنواره و نمایشگاه یعنی شرکت فرهنگ فیلم تهران که با درک واقع‍بینانه خود از نقش عکاسی در شکل دادن فرهنگ استفاده از این اتومبیل چنین مسابقه‍ای را طراحی و اجرا کردند، برندگان این مسابقه را به شرح ذیل اعلام می نمایند. امیدواریم با تعمق در تجربیاتی که از برگزاری نخستین دوره حاصل شده است این مسابقه در دوره‍های آتی در سطحی گسترده و با کیفیتی شایسته تر برگزار شود.

1 - نفر سوم محمد اختری

2 - نفر دوم سیدمدیار شجاعی فر

3 - نفر اول مجید خالقی مقدم

انتهای پیام/

320/32