شراره بهنام طراح لباس درباره وجود حروف لاتین بر البسه موجود در بازار به خبرنگار هنرآنلاین گفت: اینکه استفاده از حروف لاتین در لباس اجتماع اشاعه فرهنگ غرب را در پی دارد امری غیر قابل انکار است. اما واقعیت این است که اگر بخواهیم همگام با جامعه پیش برویم نمی‌شود حروف لاتین را از زندگی‌مان حذف کنیم.

وی ادامه داد: نخستین پیامدی که این جدایی در پی دارد کشیدن خط قرمز دور کسانی است که کمی طرز فکرشان با ما تفاوت دارد. به نظرم وقتی طراحی روی تی‌شرت را با حروف لاتین، به ابتدایی‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهیم کار نازلی از آب درآورده‌ایم و حروف لاتین را خراب کرده‌ایم. اگر حروف لاتین به خوبی ارائه شوند چه اشکالی در استفاده از آن‌ها وجود دارد؟

این طراح همچنین بیان کرد: نمی‌شود دور ایران و اجتماع ایرانی را حصار کشید و خواست که همه چیز ایرانی باشد. اما نباید به محصولات وارداتی اجازه داد که فرهنگمان را زیر پا بگذارند. باید به همه سلیقه‌ها احترام گذاشت و این را قبول کرد بجز سلیقه ما سلیقه‌های زیادی وجود دارد. این طراح لباس با اشاره به اینکه وجود حروف لاتین بر روی البسه تهدید به حساب نمی‌آید گفت: نمی‌شود تهدید را این‌گونه تعریف کرد. این البسه اگر در ایران تولید نشوند از خارج وارد می‌شوند. اگر جلوی وارداتشان گرفته شود به صورت زیرزمینی تولید می‌شوند و بازار خوبی هم خواهند داشت.

بهنام در پایان تصریح کرد: چند وقتی است که تی‌شرت‌هایی در بازار باب شده که اشعار فارسی روی آن نوشته می‌شود و طرح های بسیار زیبایی دارند. نکته اینجا است که اگر قرار باشد با تولید کردن نوعی از لباس نقطه مقابلش را ممنوع کنیم به پدیده تازه‌وارد آسیب زده‌ایم. این باید خود مردم باشند که به سمت و سوی تولید جدید گرایش پیدا کنند.

انتهای پیام/31