به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، همواره تئاتر به عنوان شاخصه‌ای فرهنگی یکی از محصولات فرهنگی در جامعه محسوب می‌شود قطعا در این بین تئاتر کودک و نوجوان جایگاهی ویژه را دارا است. پیوند بین سه عنصر سیاست‌گذاری فرهنگی، متولیان تئاتر کودک و نوجوان و مخاطب این آثار سیاست اصلی برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان است.

بازار تئاتر کودک و نوجوان برای نخستین بار در کشور به صورت کاملا تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان برگزار می‌شود و با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، می‌تواند سرآغاز و منشا تحولات و تغییرات مهمی در این عرصه هنری باشد.

انتظار می‌رود نخستین بازار تئاتر کودک و نوجوان بتواند کارکرد موثری را در توسعه این هنر ارزشمند و همچنین معرفی آن در بین اقشار مختلف جامعه مانند هنرمندان، خانواده‌ها و دانشجویان علاقه‌مند داشته باشد.

یکی از مهم‌ترین اهداف برپایی این بازار را باید گسترش فرهنگ تئاتر کودک و نوجوان در سطح جامعه دانست با برنامه‌های متنوعی که در روزهای برگزاری بازار تئاتر تدارک دیده شده امید است این مهم محقق شود، بازار تئاتر کودک و نوجوان راهی برای رسیدن به تجربه‌ای نو و دستاوردهای جدید است.

این بازار در معرفی دستاوردهای نو در حوزه تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند تاثیرگذار باشد، تئاتر کودک و نوجوان در بدنه تئاتر ایران سهم زیادی ندارد، این بازار حداقل تاثیری که می‌تواند بگذارد این است که مدیران فرهنگی و وزارتخانه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر را با محصولات آنان و فعالان این عرصه آشنا کند.

توجه به مباحث علمی و پژوهشی، در نظر گرفتن جنبه‌های خلاقانه و مبتکرانه آثار، توجه به تنوع سازمان‌ها و گروه‌های حاضر در بازار ، مخاطب محوری، جامع نگری و نگاهی ملی با شاخصه‌های بین‌المللی از شاخصه‎‎های اصلی در برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان است.

11 نشست تخصصی با حضور اساتید مجرب، ۵۰ غرفه برای عرضه محصولات فرهنگی مرتبط با تئاتر، حضور سه اثر در بخش رادیو نمایش، حضور ۷ نمایش صحنه‌ای و ۶ نمایش در فضای باز از جمله بخش‌های بازار است.

بازار تئاتر کودک و نوجوان از ۸ تیر ماه با بخش سمینار آغاز می‌شود، ۱۱ مقاله تخصصی و برگزاری ۶ کارگاه تخصصی علمی، اجرایی و تئوری، رونمایی و معرفی ۸ بازیچه عروسک از بخش‌های دیگر بازار است.

در این جشنواره 5 کتاب تخصصی حوزه تئاتر رونمایی می‌شود و عرو‌سک‌های ابتکاری معرفی خواهند شد. در بازار تئاتر کودک نمایندگان 10 کشور جهان حضوردارند و با شرکت در گردهمایی تئاتر بین الملل به ارائه دیدگاه‌های خود می‌پردازند.

بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار "امروز، کودکی را به تئاتر ببریم" از 8 تا 12 تیر با ارائه16 اثر نمایشی در قالب های مختلف رادیویی، صحنه ای و میدانی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

گزارش از مهدیه کاسبان

انتهای پیام/54/53