بعضی روزها برای تقویم مهمند چرا که به واسطه آن روز پانوشت های فراوانی را از آن خود می کنند.بی حتم امروز جمعه 30 خرداد ماه از آن دسته روزهاست ، به دو دلیل یک آن که تولد آقای سینمای ایران است و دوم این که قرار بود در این روز خانه اش به بنیاد هنری و فرهنگی انتظامی تبدیل شود. این یادداشت برای ایشان است.

به احترام این که به دنیا آمدید جناب آقای عزت الله انتظامی

1- عزت‌الله انتظامی متولد30 خرداد ۱۳۰۳ درتهران است.بعضی ها را باید هر چه در باره شان می دانی ، بنویسی اما در خصوص انتظامی هر چه بنویسی نمی دانی و هر چه می دانی نوشتنی نیست.پس به ذکر همین تاریخ اکتفا می شود.

2- آقای بازیگر درآستانه روز میلادش در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری هنرایران درباره بنیاد فرهنگی و هنری انتظامی گفت: طبق قرارهای قبلی قررار بود که منزل من به بنیاد فرهنگی و هنری انتظامی تبدیل شود که با پیگیری هایی که صورت گرفت قرار است این اتفاق در تیرماه سال جاری بیفتد.

3-فکر و ذکرمان شد کسب آبرو، چه آبرویی، مملکت ‌رو تعطیل کنید، دارالایتام دایر کنید درست‌ تره. مردم نان شب ندارند، شراب از فرانسه می‌آید، قحطی است، دوا نیست، مرض بیداد می‌کند، نفوس حق‌النفس می‌دهند، باران رحمت از دولتی سرقبله عالم است و سیل و زلزله از معصیت مردم. میرغضب بیشتر داریم تا سلمانی. سر بریدن از ختنه سهل‌تر. ریخت مردم از آدمیزاد برگشته، سالک بر پیشانی همه مهر نکبت زده، چشم‌ها خمار از تر اخم است، چهره‌ها تکیده از تریاک. عزت الله انتظامی آنقدر استادانه و تاثیر گذار ابروهایش را تکان می دهد واز درد می گوید که ذکرت می شود نان شبی که مردم ندارند.

4-نمی دانم ناامیدی از کجا و کدام رفتار سراغ یک کهنه کار هنرمند می رود اما اولین حرفی که در این مصاحبه تلفنی رد و بدل شد این بود: من دیگر پیرم ، چه کسی تولد مرا یادش می ماند.

5-"هامون" را به دقت که نگاه کنی ، دریافت تازه ای از یک دکتر خواهی داشت.انتظامی در نهایت خونسردی عصبانی ست در اوج خوشحالی ناراحت اسن و در عین این که می خندد غم دارد ، نصیحت که می کند خودش شاکی تر از حمید هامون است و همه این ها را با لحن کلافه اش به مخاطب انتقال می دهد.

6- دو سال قبل در مراسم رونمایی از تمبر عزت‌الله انتظامی، آقای بازیگر خطاب به حاضران که در چهار طبقه‌ی تالار وحدت به شدت او را تشویق می‌کردند، مطرح کرد: " شما من را بی‌قرار کردید، از سالی که شروع به کار کردم، صدای دست‌های‌تان همیشه در گوشم آشناست، شما مردم بودید که من را به جلو آوردید و نگه داشتید و من دست‌تان را می‌بوسم."

-7مردان بی عار، زنان بی کار، تلفن‌های خر تو خر، موضوع خوبیه، اما فکر نمی‌کنم چاپ کنن این را عزت الله انتظامی در خانه خلوت می گفت .آنقدر بی تفاوت که می توانستی افسوس بخوری برای جامعه ای که در فیلم می بینی.

8- او با تقدیر از برگزیدگان جشن تولدش، یادآور شده بود: " در مملکت ما، رسم است که بعد از فوت افراد برای‌شان بزرگداشت می‌گیرند. در حالی که در تمام دنیا همزمان با تولد هنرمندان برای‌شان جشن می‌گیرند. از مسؤولان می‌خواهم روز تولد علی حاتمی نیز برایش بزرگداشت بگیرند، چراکه علی حاتمی زنده است"

9-رخشان بنی اعتماد که در"روسری آبی" با عزت الله انتظامی همکاری داشته است در خصوص او گفته بود: " او آقاعزت است، آقا به مفهوم واقعی کلمه"

10- عمده‌ نمایشهای او "محصلین کلک‌باز"، "چراغ گاز"، "قایق سرنوشت"، "آخرین تمرین"، "مترسک‌ها در شب"، "ریچارد سوم"، "«سلطان مار"، "بنگاه تئاترآل" و …، عمده فیلمها و مجموعه تلویزیونی "مسافرت"، "هزار دستان" و "محاکمه" و فیلم‌های سینمایی "آقای هالو"، "پستچی"، "گاو"، "ستارخان"، "صادق کرده"، "حاجی واشنگتن"، "گراند سینما"، "هامون"، "ناصرالدین شاه آکتور سینما"، "روز واقعه"، "خانه‌ی روی آب"، "دیوانه‌ای از قفس پرید"،"گاو خونی"،"مینای شهر خاموش"، "آتش سبز" ، "راه آبی ابریشم" و "چهل‌سالگی" هستند.

و در آخر با استناد به این که همیشه پایین برگه هایش می نویسد عزت و با نقلی از رخشانی بنی اعتماد این مراسم نگارشی تولد را به پایان می رسانم

"شما عزت عرصه‌ی فرهنگ هستید، نه به‌خاطر حضورتان در بسیاری از جاها، بلکه به‌خاطر عدم حضورتان در بسیاری از جاها. عزت عرصه‌ی فرهنگ و تاج سر همه‌ی ما هستید چون بنده‌ی زر، زور و تزویر نشدید."

مارال دوستی

تمام/