به گزارش هنرآنلاین، دکتر غلامعلی طاهری که به عنوان دبیر بخش طراحی جشنواره جهانی هنر مقاومت فعالیت می‌کند، در گفت و گو با ستاد خبری این جشنواره با بیان اینکه به طور طبیعی در هر دوره ای که جشنواره برگزار می شود ضعف ها و کاستی های دوره قبل باید جبران بشود، گفت: در این دوره از جشنواره خطاها و اشتباهات گذشته نباید تکرار شود. ما نیز در برگزاری سومین دوره جشنواره جهانی هنر مقاومت سعی کردیم در همین جهات حرکت کنیم. جشنواره امسال سعی کرده است جنبه های فراگیر را از طریق برگزاری ورک شاپ ها و برنامه های دیگر تامین کند و دانشجویان و هنرمندان تجسمی را به سمت ایجاد اثر در حوزه مقاومت تشویق کند و بین مفاهیم مقاومت نوعی هم اندیشی به وجود بیاورد تا افکار و ایده‌ها مختلف در محافل گوناگون دانشگاهی راه پیدا کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: یکی از اهدافی که به طور طبیعی در این جشنواره دنبال می شود این است که بتوانیم موضوعات و مفاهیم انسانی و بنیادی بشری را حفظ و ثبت کنیم. این یکی از اهداف بلند مدت جشنواره است. در دوره اول بسیاری از هنرمندان و پیشکسوت ها در عرصه هنر تجسمی کمتر با مفاهیم جشنواره آشنا بودند. البته این موضوع در دوره دوم بهتر بود و در دوره سوم نهادها، ارگان ها، هنرمندان و اساتید با اهداف جشنواره بیشتر آشنا شدند.

او با بیان اینکه کیفیت آثار رسیده به جشنواره به پیشرفت عمومی کشور در هنر کشور برمی گردد، ادامه داد: مثلا اگر در دانشگاه ها سطح هنر بالا برود و هنرمندان خلاق و فعال ما جستجو، تلاش و مطالعه بیشتری در عرصه هنر داشته باشند که آثارشان را با ابزار نوین و شیوه های کارآمد به روز کنند و با آثار ایرانی و اسلامی آشنا شوند، در این صورت کیفیت آثار در حوزه هنر مقاومت بهتر می شود.

دبیر کل نخستین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر با تاکید بر این که این جشنواره از جریان عادی هنر کشور جدا نیست، اظهار داشت: در کل روند حرکتی هنر کشور رو به پیشرفت است. مخصوصا در حوزه های اینچنینی با توجه به سابقه ما بعد از انقلاب، پیشرفت جدی تری را در این زمینه شاهد هستیم. بنابراین امیدواریم جشنواره هنر مقاومت بتواند هنر موضوعی و مفهومی را ارتقا ببخشد. تعامل و ارتباطی بین جشنواره و مضمون مقاومت وجود دارد و باید از هنر فرمالیستی و آبستره فاصله بگیرد و به حوزه های دیگر هم وارد شود.

طاهری درباره آثار ارسال شده توسط هنرمندان کشور به دبیرخانه جشنواره گفت: آمار آثار ارسال شده به جشنواره از لحاظ کمیت تفاوت چندانی نکرده است. مهم این است که چه تعداد اثر در جشنواره به نمایش در می آید. بسیاری از هنرمندانی که کارها‌شان را خواسته ایم، در حال تکمیل آثار خود هستند و امیدواریم که آثار نهایی هرچه سریع تر به دست ما برسد.

دبیر بخش طراحی جشنواره جهانی هنر مقاومت با بیان اینکه مقاومت یک واژه درونی است، تاکید کرد: در کشور ما موضوع مقاومت تبدیل به یک اصل و مبارزه میان ظالم و مظلوم شده است. نقطه عطف این مبارزه هم موضوع فلسطین است. ما هشت سال دفاع مقدس را محور اصلی مقاومت در نظر گرفته ایم که هنرمندان هم با آن آشنا هستند و با تکنیک های مختلف در این زمینه کار کرده‌اند.

او برپایی جشنواره هنر مقاومت را گامی بلند در جهت پرداختن به موضع مقاومت توصیف کرد و گفت: متاسفانه در سال های اخیر به مفهوم مقاومت توجه کمتری شده است. حتی در لائیک ترین کشورها هم هنرمندان در حوزه مقاومت فعال هستند. هنرمندان به مفاهیم مبارزه، ظلم ستیزی و عدالت خواهی توجه زیادی می کنند و حتی آثارشان از سوی NGO ها هم حمایت می شود. بنابراین در کشور ما نباید انفعال وجود داشته باشد. زیرا انفعال در این زمینه جفا به مفهوم مقاومت است. امیدواریم با برگزاری جشنواره هنر مقاومت در مقابل این جفا بایستیم.

سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با هدف ترویج فرهنگ مقاومت و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و تاکید بر فرهنگ پایداری در هنرهای تجسمی آذر ماه امسال به ابتکار بنیاد فرهنگی روایت و انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در 12 رشته گوناگون شامل نقاشی، طراحی و چاپ دستی، نگارگری، خط-نقاشی، تصویرسازی، پوستر، عکاسی، کاریکاتور، طرح‌های حجمی، انیمیشن، هنرهای جدید و مفهومی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 65/32