به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، "علی‌نامه" منظومه‌ای است در 12هزار بیت که 80 سال پس از سروده شدن شاهنامه در سال 482 در نعت و منقبت حضرت علی(ع) سروده شده و شاعر آن فردی شیعی و گمنام به نام ربیع است.

ابوالفضل ورمزیار پیشکسوت هنر نقالی قصد دارد نخستین فردی باشد که پیش از رونمایی از نسخه چاپی این منظومه آن را نقالی کند و شانزدهمین جشنواره تئاتر آئینی و سنتی را برای این منظور انتخاب کرده است.

به گفته این هنرمند، این منظومه علیرغم آن که هزار سال از سروده شدنش می‌گذرد اما به تازگی کشف شده است و تنها نسخه منحصر به فرد آن در کتابخانه قونیه ترکیه نگهداری می‌شود و البته نسخه چاپ شده آن عید غدیر سال 89 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دانشگاه تهران رونمایی شد.

تا پیش از "علی‌نامه" خاوران‌نامه مربوط به قرن نهم هجری یکی از قدیمی ترین منظومه های سروده شده بود که با کشف "علی‌نامه" این قدمت به چهار قرن پیشتر باز می‌گردد.

این منظومه در توصیف جنگ جمل و صفین است و جنبه حماسی دارد البته شاعر به جنبه‌های معرفت‌شناسی در آن نیز توجه داشته که نشان از اشراف او به مباحث طرح شده در تفکر شیعی است که نمونه بارز آن اشاراتی به ماجرای غدیرخم است ضمن آنکه شاعر این منظومه به فنون نقالی نیز تسلط کافی داشته و توانسته است فضاسازی خوبی برای اجرای نقالی این منظومه در کار به وجود آورد.

گفتنی است، شانزدهمین جشنواره بین المللی نمایش های آئینی و سنتی به دبیری داوود فتحعلی بیگی شهریورماه سال جاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/52/53