عباس ناصری، سرپرست جدید انجمن تجسمی استان خراسان شمالی، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: سال‌ها بود انجمن تجسمی این استان فعالیت چشم گیری را صورت نداده بود، و یا فعالیت‌هایش به صورتی که باید دیده نشد. ما می‌خواهیم راه خود را به گونه ای پیش بگیریم تا در برابر چشمان نابینا هم کارهایمان دیده شود.

وی بیان کرد: انجمن تجسمی این استان تا کنون حدود 170 عضو دارد. اما فقط تعداد کمی از این اعضا فعال هستند. چون در این سال‌های اخیر انجمن تقریبا بدون فعالیت جدی‌ بوده، ما می‌خواهیم برای جمع کردن اعضا یک پیاده روی عمومی را برپا کنیم و یک ورکشاپ در فضای باز تفریحی خارج از شهر بجنورد برگزار کنیم. به این بهانه می‌خواهیم اعضا دور هم جمع شوند. همچین به دنبال جذب افراد جدید هستیم. چون استان دارای هنرمندان مستعد و خوبی است که عضو این انجمن نیستند.

ناصری که تا کمتر از یک ماه دیگر به عنوان رییس جدید انجمن تجسمی بجنورد معرفی خواهد شد گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم بعد از سال‌های سال اولین جشنواره استانی هنرهای تجسمی را برگزار کنیم.

وی افزود: همچنین ما خیلی سخت گیر شدیم روی نمایشگاه های انفرادی که تا کنون هر هفته برگزار می‌شد. در این زمینه هیئت‌های تخصصی را در هر رشته فعال کردیم تا هر هنرمندی که خواست نمایشگاه برگزار کند هیئت اول آثار او را تایید کند و اگر امکان برگزاری نمایشگاه انفرادی نبود، با جمع شدن چند نفر نمایشگاه گروهی برگزار شود.

سرپرست جدید انجمن هنرتجسمی استان خراسان شمالی در این رابطه توضیح داد: هنرمندان با برگزاری چند نمایشگاه می‌توانند از بیمه هنرمندی بهره‌مند شوند. تا جایی که وقتی من با مدارک شرکت در چندین جشنواره و داوری و دریافت جوایز مختلف مدارک خود را فرستادم برای بیمه، باز هم از من خواستند مدارک چند نمایشگاه انفرادی برگزار شده را ارائه کنم.

وی افزود: این مسئله که به سادگی به هنرمندان تازه کاری که شاید آثار قوی‌ای نداشته باشند اجازه برگزاری نمایشگاه های بی کیفیت به صورت انفرادی را بدیم، موجب می‌شود جوانان تازه کار دچار غرور شوند و نتوانند آثار خود را رشد دهند. همچنین هنرمند اگر بدون تلاش دارای بیمه شود خیالش راحت می‌شود و فعالیت‌های هنری‌اش از رونق می‌افتد.

ناصری ظرفیت هنری بجنورد را در درجه اول کاریکاتور دانست و گفت: یکی از قطب‌های بزرگ برگزاری جشنواره کاریکاتور در ایران بجنورد است. در حال حاضر به روز ترین سایت کاریکاتور ایران برای بجنورد است که پا به پای "ایران کاریکاتور" در حال فعالیت است. جشنواره های کاریکاتور معتبر هرساله برگزار می‌شود. در توان و برنامه های من هم هست که جشنواره کاریکاتوری را به صورت بین‌المللی برگزار کنم، چون خودم از صفر تا صد این راه را می‌دانم و می‌توانیم در این راه درست جلو برویم.در رشته های دیگر هم همه رشته‌ها در حال فعالیت هستند، اما باز هم نمی‌توانیم هنوز اعلام کنیم هنرمندان در چه زمینه ای در این استان بهتر عمل می‌کنند، چون هنوز نتوانستیم ظرفیت آن‌ها را به خوبی بشناسیم.

وی توضیح داد: هنرمندان نباید خود را محدود کنند. همین حالا هم هستند کسانی که عدم رشد خود را نبود بودجه اعلام می‌کنند، اما اگر این معضل باشد چرا افرادی هستند که رشد می‌کنند. اگر کمبود امکانات و بودجه ای بوده، برای من و دیگر هنرمندان هم هست. پس هنرمند باید خودش فعال باشد.

وی بیان کرد: هنرمند باید خودش بخواهد تا ما بخواهیم به او کمک کنیم. ما باید به همت هنرمندان نگاه کنیم. چون یک انجمن با بودجه محدودی که دارد نمی‌تواند برای همه رشته‌ها جشنواره استانی و بین‌المللی برگزار کند. اگر در رشته های دیگر بچه‌هایشان بتوانند کار کنند، مسلما که موفق خواهند شد.

سرپرست جدید انجمن هنرهای تجسمی بجنورد تنها نگارخانه موجود در بجنورد که در خیابان های اصلی شهر نیست، را برای جذب مخاطبان مناسب و کافی نمی‌داند و گفت: هنر ابتدا باید با مخاطب عام ارتباط برقرار کند. راه حل من این است که نمایشگاه های خیابانی برگزار کنیم تا مردم بیشتر در زمینه هنر علاقه‌مند شوند. اگر مخاطب عام را به یک مخاطب تخصصی تبدیل کنیم، به راحتی به نگارخانه حاشیه شهر هم برای دیدن آثار هنری رجوع می‌کنند.

وی بیان کرد: از نظر من همه مردم این حق را دارند که با هنر آشنا شوند. چون روستاییان به نگارخانه دسترسی ندارند در برنامه های خود دارم تا آثار نمایشگاه‌هایی را که خود به این صورت روی بنر چاپ کرده و در خیابان‌ها ارائه کرده‌ام را به روستاها ببرم تا این مردم هم آثار هنری را ببینند و با هنر آشنا شوند.

عباس ناصری در توضیح سابقه خود برای خبرنگار هنرآنلاین گفت: من کاریکاتور را با کارهای استاد علیزاده آغاز کردم. یکی از افرادی هستم که جشنواره های کاریکاتور را به صورت منظم در کشور برگزار می کند و حدود 11 جشنواره کاریکاتور در چند سال اخیر برگزار کردم. مدیر سایت مجله کارتون هستم که به دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت شخصی اخبار روزانه کاریکاتور ایران و جهان را منتشر میکنم که به صورت شخصی و یک نفره است. تا کنون 45 جایزه تقدیر اول تا سوم یا تقدیری کشوری و بین المللی کسب کرده ام. 20 داوری کشوری، بین المللی و خارجی هم داشته ام.

انتهای پیام/38