به گزارش هنرآنلاین، حسن مشحون در اردیبهشت ماه 1285 در محله ارگ تهران دیده به جهان گشود. وقتی تحصیلات متوسطه را تمام کرد و از دارالفنون فارغ التحصیل شد قرار بود همراه محصلین اعزامی به اروپا برود، مشاهده گریه و بی تابی های مادر او را از این سفر منصرف کرد به دانش سرای عالی رفت و در سال 1313 با احراز رتبه اول در رشته تاریخ و جغرافیا لیسانس گرفت.

خدمت دولت را از تصدی ریاست مدرسه امریکایی ، شیراز شروع کرد پس از دو سال راهی مشهد و همدان شد و چند سال بعد به تهران آمد و در دبیرستان های البرز و دارالفنون سالها تدریس کرد پس از آن چند سالی در سمت مدیر کلی فرهنگ استان مازندران، ریاست اداره محاکمات وزارت فرهنگ و مدیریت کل باستانشناسی بود تا در سال 1347 باز نشسته شد.

بعد از آن دو سالی هم در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس تاریخ موسیقی پرداخت. مشحون در سال 1323 با خانم نصرت درگاهی ازدواج کرد و صاحب یک پسر و دو دختر شد. فرزندانش تحصیلات عالی خود را در امریکا تمام کردند پسرش دکتر بهرام مشحون از دانشگاه پریستون در رشته فیزیک دکتری گرفت در در دانشگاه میسوری به تدریس پرداخت.

مشحون دو سالی هم در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس تاریخ موسیقی پرداخته بود. مشحون سه تار و تار را به خوبی می‌نواخت و گاهی شعر نیز می‌سرود. از آثار وی می توان "تاریخ موسیقی ایران" ، در دو جلد ، که حاصل سی سال تحقیق و تلاش وی است ، جزوه‌ای موسوم به "شرح حال نمونه آثار شیخ محمود شبستری"؛ یک دوره کتاب درسی "تاریخ و جغرافیا" ، برای دبیرستان‌ها که به همراه دو تن از همکاران تألیف نمود؛ "تاریخ ایران و عرب تا دورهٔ غزنویان"؛ "جغرافیای سیاسی ایران و آسیا و آفریقا"؛ "جغرافیای طبیعی ایران" نام برد.

وی از سال 1350 بیمار شد و به تدریج نیروی حرکت را از دست داد. سرانجام در شبانگاه دوشنبه 28 خرداد ماه سال 59 در تهران دار فانی را بدرود گفت و روحش در جوار حق آرام گرفت.

پایان پیام/46