عادل یونسی؛ نقاش معاصر در گفت‎وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره پروژه هنری تازه خود گفت: مجموعه جدیدی دارم که 60 درصد آن تکمیل شده است و قرار است همزمان با رونمایی از یک کتاب مفصل از 10 سال نقاشی من، در لندن به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: به احتمال خیلی زیاد این کتاب هم در لندن و هم در ایران رونمایی خواهد شد. این کتاب هنوز عنوان خاصی ندارد و در حال حاضر تعدادی از نویسندگان حوزه هنرهای تجسمی مانند آیدین آغداشلو و بهنام کامرانی مشغول نوشتن درباره آن هستند. البته یک نویسنده خارجی نیز قرار است درباره کتاب بنویسد که هنوز دقیق مشخص نشده است که یک نویسنده آمریکایی درباره آن می‏‌نویسد یا یک منتقد انگلیسی. احتمالا تا 20 روز دیگر و عقد قرارداد نهایی این پروژه نویسنده خارجی کتاب نیز مشخص خواهد شد.

یونسی ادامه داد: این کتاب دو زبانه است اما به احتمال زیاد اصل کتاب انگلیسی است و زبان فارسی به عنوان ضمیمه آن به کتاب اضافه خواهد شد. در این کتاب بین 90 تا 110 نقاشی قرار داده خواهد شد؛ نمی‎توانم عدد دقیقی بگویم زیرا دقیقا مشخص نیست که مجموعه آثار سال‌های 82 تا 84 در این کتاب خواهد بود یا خیر.

این هنرمند نقاش درباره آثاری که قرار است در نمایشگاه لندن در معرض دید قرار گیرد نیز اظهار کرد: در آن نمایشگاه بین 12 تا 15 اثر به نمایش گذاشته خواهد شد. اتمسفر این آثار به کارهای قبلی‎ام شباهت دارد و بیشتر از مدل‎هایی که بین‎المللی‎تر هستند استفاده کرده‎ام. مثلا در بعضی آثار چارلی چاپلین کاراکتر اصلی من است؛ در واقع کارها از حالت بومی ایرانی خارج شده است و حضور ماشین‏‌ها و آدم‎های ایرانی در آثارم کم‎رنگ شده است.

عادل یونسی درباره دلیل این تغییر رویه در فضای آثارش توضیح داد: گرایش فکری من کمی تغییر کرده است و می‎خواهم از کسانی مثل گارسیا لورکا یا چاپلین یا باستر کیتون که آثارشان را بسیار دوست دارم و بر من تاثیر گذاشته است در نقاشی‎هایم استفاده کنم و از فیلتر نقاشی من به تفکر آنها اشاره‎ای شود. در واقع نوعی طنز اومانیستی و انسانی در کارهایم من پدید آمده است که امیدوارم همه از نتیجه این کارها راضی باشند.

وی درباره ابعاد آثار این نمایشگاه نیز گفت: ابعاد آثار مثل کارهای قبلی‎ام بزرگ است اما کارهایی با ابعاد 150 در 150 سانتی متر و 100 در 150 سانتی متر نیز در این نمایشگاه وجود دارد که حالت پازلی و چیدمانی دارند؛ دلیل اصلی این کار نیز اشاره به هویت تکه تکه تاریخ است که روی هنر و طنز اعممال شده است و در هر دوره‎‌ای به آنها معنای خاصی داده و موجب شده است که این روز به روز دچار تغییر باشند.

یونسی درباره احتمال نمایش این آثار در ایران نیز اظهار کرد: ممکن است پیش از ارسال آثار به لندن و همزمان با رونمایی کتاب این آثار را در ایران نیز رونمایی کنیم. احتمالا این اتفاق در انتهای پاییز یا اوایل زمستان امسال رخ خواهد داد.

این نقاش جوان همچنین از نمایش یک فیلم مستند درباره خود خبر داد و گفت: همزمان با این کتاب یک مستند نیز درباره دو سال از زندگی و نوع نقاشی من در زمان رونمایی کتاب، به نمایش درخواهد آمد. احتمالا یک کارگردان دیگر به نام مهدی ملک‎زاده که چند پلان از هنگام نقاشی کشیدن من تصویربرداری کرده است و سابقه آشنایی طولانی با نقاشی‎های مرا دارد؛ در این فیلم حضور خواهد داشت. ملک‌زاده در حال ساخت مستندی درباره پیکان است که چون من در چند تابلو پیکان نقاشی کرده‎ام با من نیز صحبت کرده است.

انتهای پیام/ 65/32