جلیل جوکار، نگارگر نا‎م‌آشنای کشورمان در گفت‎وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی هنرآنلاین درباره دلیل کار روی این اثر پژوهشی گفت: همواره کسانی که در رشته‌های مختلف هنری فعالیت می‌کنند با مواد متعددی سر و کار دارند. شناخت این مواد برای هنرمندان امری ضروری است زیرا هیچ هنری منفک از متریال نیست و تا ماده نباشد هیچ پروژه هنری رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه هنرمندان قدیم با علومی مانند ماده شناسی و شیمی آشنا بودند اظهار کرد: اگر هنرمندان امروز ما نیز با این علوم آشنا باشند موفق‌تر خواهند بود زیرا معمولا مواد آماده دارای کیفیت مورد نظر هنرمندان نیستند و هنرمندی که مواد را بشناسد می‎تواند آنها را برحسب نیاز و سلیقه‎ خود بسازد.

این نگارگر با بیان این توضیحات درباره کتاب جامع اصطلاحات مواد هنری توضیح داد: ما فرهنگ‌هایی برای مواد شیمیایی داریم اما این کتاب‎ها مواد مورد نیاز رشته‎های هنری را به صورت مشخص به ما معرفی نمی‏کنند به همین دلیل من تلاش کردم کتابی را تهیه کنم که ویژه هنرمندان باشد.

جوکار این اثر را شامل اصطلاحات مواد همه رشته‎های هنری دانست و گفت: اصطلاحات همه نوع مواد از جمله متریال کاغذسازی، چرم‎سازی، هنرهای چوب، پلی‌استرها، پلیمرها، فلزات، آلیاژها، مواد مجسمه‎سازی، سازسازی و موسیقی، سینما، عکاسی، مواد گریم، جواهر سازی و سنگ‏های قیمتی در این کتاب وجود دارد تا این کتاب به معنای واقعی یه فرهنگ جامع باشد.

وی افزود: این کتاب به دو بخش مواد طبیعی و مواد مصنوعی تقسیم می‎شود و بخش مواد مصنوعی آن نیز دارای دو بخش مواد سنتی و مدرن است. برای مواد مصنوعی سنتی تقریبا تمام منابع در دسترس را بررسی کردیم. قدیمی‏‌ترین موادی که از این بخش در کتاب وجود دارد خاک رس، گچ و ذغال است که بعضی از آنها 40 هزار سال قدمت دارند.

این پژوهشگر درباره شیوه طبقه بندی لغات و محتوای کتاب نیز گفت: برای هر ماده واژه فارسی و معادل انگلیسی آن در کتاب وجود دارد و فرمول ساخت و نوع کاربرد آن در هنر نیز بیان شده است.

جوکار زمان دقیقی برای پایان کتاب تعیین نکرد و افزود: تا کنون 10هزار واژه جمع‌آوری و تدوین شده است و کل فرهنگ باید دارای 40 هزار اصطلاح باشد.

وی همچنین درباره شکل و قیمت‎گذاری کتاب خود نیز توضیح داد: تلاش می‏کنم کتاب تصویری نباشد و روی کاغذ نازک لغت‎نامه‎ای و به صورت سیاه و سفید منتشر شود تا کم حجم و سبک باشد و در نهایت قیمت تمام شده آن نیز پایین باشد.

انتهای پیام/ 65/32