به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، این روزها نمایشی با عنوان "پیکنولپسی" در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به روی صحنه است، نمایشی که شاید شنیدن نامش موجب تشویق تماشاگران و کشاندن آنها به سالن شود، اما افراد دلایل مختلفی برای تماشای یک اثر نمایشی دارند که در نوع خود قابل بحثی جداگانه است.

واژه "پیکنولپسی" از علم پزشکی وارد تئاتر شده است و در پزشکی به معنای صرع و قطع ناگهانی هوشیاری است. در نمایش نیز شخصیت داستان با نوعی ناخودآگاهی نسبت به زمان و مکان مواجه است. عارضۀ اصلی پیکنولپسی نوعی رفتار ناخودآگاه در انسان است. پرش های ذهنی که فرد بیمار نسبت به آن هیچ آگاهی ای نداشته و از آن بی اطلاع است.

در شرایطی که بیشتر آثار به روی صحنه رفته روایت داستانی و قصه دارند در این اثر تماشاگر با نمایشی غیر داستانی مواجه است. نمایش "پیکنولپسی" درباره درگیری های یک انسان با درون خود و اطرافش است.

نمایش "پیکنولپسی" نیز سعی می کند تا به یاری تصاویر ویدئو، عکس‌ها و فیلم‌های مستند و موسیقی، و نیز با استفاده از تمهید تکرار این وضعیت پیکنولپسیک را بر روی صحنه اجرا نموده و ضمن نگاه انتقادی به آن، درخصوص بحرانی که از شلوغی و ازدحام زندگی مدرن ناشی شده، هشدار دهد.

متن اثر اقتباسی و با نگاهی به دو داستان "گل های میخک" اثر ریموند کارور و "محاکمه" نوشتۀ فرانتس کافکا توسط بنفشه اعرابی و حمیدرضا صفری نگارش شده است. اجرای این اثر نمایشی و بازی‌های قابل قبول گروه بازیگران از نقاط مثبت این اثر است.

به هر صورت تئاتر یک رسانه است و باید دید این نمایش با وجود نقاط ضعف و قوت خود در رسالت خود موفق بوده است یا نه؟

در این اثر نمایشی بنفشه اعرابی، هومن خدادوست، محمدجواد ذوالقدر، نسرین صالح، محمد طیب طاهر، ندا عبادی، امیر محمدی، توفان مهردادیان و فرزین نوبرانی ایفای نقش می‌کنند.

نمایش "پیکنولپسی" به کارگردانی بنفشه اعرابی تا سوم تیرماه ساعت 19 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه‌مندان است.

انتهای پیام/54/53