بهرام زارعی در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: مدت بیست و هفت سال است که در شهرستان سنندج مشغول ساخت سازهای موسیقی سنتی هستم. علاقه وافری به سازهای سنتی داشتم و تخصصم در ساخت ساز سنتور است. سازهای ایرانی مثل اثر انگشت هستند و هرکدام لحن و جنس صدای خاص خود را دارند.

وی افزود: استان های مختلف جغرافیای خاص خود را دارند بنابراین قابلیت ها و ویژگی های خاصی را برای هنرمندان آن منطقه به وجود می آورند. در کردستان به خاطر آب و هوای استان چوب خوب رشد می کند و از کیفیت بالایی برخوردار است. در میان چوب هایی که وجود دارد چوب گردو ازهمه بهتر است. هنرمندان از امکانات خاص خود اطلاع دارند و خواستار فعالیت بیشتر هستند تنها می بایستی بیشتر حمایت بشوند.

زارعی تصریح کرد: آسیب ها منحصر به شخص من نیست. هنرمندان بسیاری در دوران های مختلف وجود داشته اند که در طول زندگی خود با دشواری های گوناگون روبه رو بوده اند و از زندگی خود لذت نبرده اند بودند تنها عشقشان حفظ و ادامه هنرشان است.

وی ادامه داد: این روزها موسیقی های غربی، به وفور در جامعه و میان جوانان وجود دارند.این آهنگ ها چندان پرمحتوانیستند. این مسئله تا حد زیادی از عدم شناخت موسیقی به خصوص موسیقی ایرانی، نشات می گیرد. رسانه ها نقش مهمی را ایفا می کنند زمانیکه از طریق رسانه ملی تنها صدا شنیده می شود و به جای ساز، گل و بوته نشان داده می شود نمی توان شناخت ایجاد کرد. چگونه وسط برنامه موسیقی آگهی بازرگانی پخش می شود. حتی کسانی که اهل موسیقی هستند هم به دیدن چنین برنامه هایی علاقه نشان نمی دهند. دلیل این عمل را متوجه نمی شوم، چه کس پاسخ گرد و خاکی را که به خاطر ساخت این ساز کشیده ام را می دهد؟ سازهای ایرانی که با فرهنگ و هنر این سرزمین عجین شده است و در تصاویر باستانی و تاریخ وجود دارد اکنون تنها در کتاب ها است. گویا جمله هنر نزد ایرانیان است و بس فقط در برگه خوشنویسی می شود.

سازنده ساز سنتور در پایان بیان کرد: فروش ساز در استان خوب است. البته سازهایم را به دلال نمی دهم. نگاه تجاری نباید به این مسئله باشد. سازها به آموزشگاه ها و هنرجویان داده می شود. اداره ارشاد هیچ کمکی نمی کنند. من کارگاه ندارم اعطای وام هم دردی را از من دوا نمی کند. اگر پشتیبانی بشویم این خط سیر عوض می شود.

انتهای پیام/