به گزارش هنرآنلاین، در مراسم رونمایی این اثر بدیع مدیر کل نظارت وارزیابی دانشگاه آزاد اسلامی، رییس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی همدان حضور داشتند.

خالق این اثر گفت: تصویر معراج پیامبر (ص) از خمسه نظامی اثر سلطان محمد عراقی، (نگارگر ایرانی فعال در نیمه نخست سده دهم هجری) که از برجسته‌ترین آثار دوران به شمار می رود، گرفته شده است.

حسین اردلانی بیان داشت: این اثر هنری مجموعه‌ای از تفکرات اسلامی را در خود نهفته دارد. از این مجموعه می‌توان به خاصیت آیینگی، کثرت به وحدت، ترکیب هزلولی اشکال عدم نمایش مقدسات همچون چهره پیامبر (ص)، عدم مادیت در پرداخت به نور و سایه، زبان تمثیل، و غیر جرمی بودن صورت‌ها اشاره کرد.

عضو هیئت علمی گروه نقاشی واحد همدان اظهار کرد: سلطان محمد همچون دیگر هنرمندان نگارگر ایرانی تلاش کرد تا پیوندی میان ادبیات، شعر فارسی و نقاشی برقرار سازد.

وی اضافه کرد: شکل‌گیری وقایع در عالم مثال، ارائه بازتابی از بهشت و دوزخ، فضایی بین عالم روح (معقول) و ماده(محسوس)، همه باعث می‌شود تا پیوندی تنگاتنگ میان زبان تصویر و زبان نگارش ایجاد شود.

اردلانی تصریح کرد: این پیوند که ماحصل آن کیفیت ترکیب‌بندی نگارگری‌های ایرانی است و محتوای ترکیب‌بندی منعکس‌کننده اندیشه شاعری است که آثارش مصور شده است.

وی اظهار کرد: این اثر در اندازه 200 در 300 سانتی متر ماحصل 11 ماه تلاش مداوم است که در آن مصالحی همچون سرامیک، سفال، ام دی اف، چسب چوب، سیمان،خاک سنگ دوده و رنگ طلایی به کار گرفته شده است.

این هنرمند بیان کرد: در اجرای این اثر بیش از 25 رنگ سرامیک و بیش از 70 هزار قطعه سرامیک برش‌خورده مورد استفاد قرار گرفته است.

انتهای پیام/