به گزارش هنرآنلاین، در راستای سیاستهای راهبردی وزارت متبوع و تأکید معاون محترم امور هنری بر ایجاد و ساماندهی تشکل های تئاتری در راستای حمایت از اجرای عمومی آثار در شهرستانها با هدف ارتقاء سطح کیفی آثار و ارتباط مؤثر تماشاگران با آثار نمایشی و گزینش آثار برجسته شهرستانهای کشور جهت حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به عنوان آیینه تمام نمای فعالیت های نمایشی کشور ، همچون سالیان گذشته جشنواره های تئاتر استانی توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد .

از آنجایی که جشنواره های تئاتر استانی مرحله ی آغازین حضور گروههای برگزیده در جشنواره بین المللی تئاترفجر خواهد بود ، این شیوه نامه به جهت ایجاد وحدت رویه بین استانها در برگزاری و انتخاب آثار تنظیم گردیده است .

الف) زمان برگزاری جشنواره :

الف ـ 1 جشنواره ی تئاتر استانی با توجه به شرایط خاص اقلیمی در فاصله زمانی 20 مرداد ماه تا 15 مهرماه 92 با اولویت استانهای سردسیر آغاز و می بایست تمامی استانها حداکثر تا 15 مهرماه جشنواره های خود را به پایان رسانند .

الف ـ 2 با در نظر گرفتن ماه مبارک رمضان در تیر و مرداد ماه 1392 و همچنین فرارسیدن ماه محرم وصفر در ماههای آبان ، آذر و دی و زمان بندی خاص برگزاری جشنواره تئاتر منطقه ای ، در صورت عدم برگزاری جشنواره در تاریخ ذکر شده توسط استان ، اداره کل هنرهای نمایشی پذیرای گروههای برگزیده جشنواره آن استان در جشنواره منطقه ای نخواهد بود .

الف ـ3 اعزام گروههای منتخب جشنواره ی تئاتر استانی به تئاتر منطقه ای با توجه به زمان برگزاری جشنواره و ترتیب استانها صورت خواهد گرفت .

الف ـ 4 زمان و مکان برگزاری جشنواره های تئاتر منطقه ای متعاقباً اعلام خواهد شد .

الف ـ ‌5 ادارات کل استانها می بایست تا 20 خرداد ماه 1392 فراخوان جشنواره براساس شرایط عمومی این شیوه نامه به همراه زمان پیشنهادی برگزاری را به اداره کل هنرهای نمایشی به صورت مکتوب اعلام دارند .

ب) شرایط عمومی برگزاری :

ب ـ 1 جشنواره به جز بخش رقابتی به تشخیص دبیر جشنواره می تواند میزبان آثار نمایشی در بخش های دیگری همچون میهمان ، ویژه ، جنبی یا ... باشد .

ب ـ 2 بخش رقابتی جشنواره که برگزیدگان آن در جشنواره منطقه ای حضور خواهند یافت صرفاً اختصاص به آثار ایرانی با اولویت متون نویسندگان بومی خواهد داشت .

ب ـ 3 بخش مرور تئاتر ایران در سال 92 جشنواره بین المللی تئاتر فجر پذیرای آثاری که در جشنواره های استانی و منطقه ای اجرا شده اند نخواهد بود . آثاری که در بخش های غیررقابتی جشنواره های استانی حضور دارند از این قاعده مستثنا هستند .

ب ـ 4 تمامی آثار حاضر در بخش رقابتی جشنواره های استانی می بایست از آبان 1391 تا دو هفته پیش از برگزاری جشنواره استانی 92 حداقل 5 شب اجرای عمومی در شهرستان محل تولید داشته باشند .

ب ـ 5 در جشنواره تئاتر استانی صرفاً آثار صحنه ای مورد داوری و انتخاب قرار خواهند گرفت . بنابراین کارگردانان نمایش های خیابانی جهت حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر لازم است در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان شرکت یا طبق فراخوان سی و دومین جشنواره بین المللی تئاترفجر عمل کند.

ب ـ 6 نمایشهای حاضر در بخش رقابتی جشنواره نباید توسط همان گروه ( کارگردان و یا بازیگران ) در هیچ یک از جشنواره های استانی منطقه ای و سراسری بین المللی شرکت کرده باشند .

ب ـ 7 ارائه مجوز کتبی نویسنده برای اجرای عمومی و شرکت در جشنواره به هنگام ارائه درخواست از سوی کارگردان الزامی است . ( مسئولیت پذیرش آثار بدون مجوز به عهده اداره کل استان می باشد .)

ب ـ 8 به منظور حمایت از تولید نمایشنامه های جدید و آرشیو این آثار ضروری است نمایشنامه ی اجراهای برگزیده جشنواره های استانی بر روی لوح فشرده در محیط word یا از طریق پست الکترونیکی d_jashnvareha@yahoo.com به هماهنگی تئاتر استانها ارائه شود .

ب ـ 9 چنانچه در هر مرحله ای از انتخاب آثار مغایرتی با بندهای پیش گفته اثبات گردد اداره کل هنرهای نمایشی ، گروه نمایشی را از حضور در جشنواره های منطقه ای و فجر باز خواهد داشت .

ج) هیأت های انتخاب و داوری

ج ـ 1 با توجه به ب ـ4 بدیهی است که جشنواره تئاتراستانی مرحله انتخاب متن نخواهد داشت و این امر در فرایند اجرای عمومی آثار توسط شورای ارزشیابی و نظارت شهرستان یا استان انجام شده است . از این رو تشریح این نکته در فراخوان جشنواره جهت شفافیت فرایند انتخاب آثار( به صورت دیدن اجرای زنده آثار یا فیلم آنها) ضروری است .

ج ـ 2 ضروری است نسخه ای از فهرست آثار متقاضی حضور در جشنواره استانی ( فرم شماره 1 ) و صورتجلسه هیأت انتخاب آثار پس از تأیید مدیر کل به اداره کل هنرهای نمایشی ارسال گردد .

ج ـ 3 هیأت داوران جشنواره تئاتراستان متشکل از 3 نفر ( یک نفر از هیأت داوران به عنوان ناظر و نماینده اداره کل معرفی می شود ) با حکم مدیر کل هنرهای نمایشی خواهد بود .

ج ـ 4 حق الزحمه هیأت داوران و هزینه های ایاب و ذهاب هیأت به عهده اداره کل هنرهای نمایشی خواهد بود.

ج ـ 5 انتخاب و اعزام منتقد جهت برگزاری جلسات نقد و بررسی در جشنواره بنا به تقاضای اداره کل استان با پرداخت حق الزحمه و هزینه ایاب و ذهاب از سوی اداره کل هنرهای نمایشی انجام می گیرد .

ج ـ 6 به روال 2 سال گذشته در هنگام برگزاری جشنواره های منطقه ای به پوستر برگزیده جشنواره های استانی که آثار آنها در جشنواره های منطقه ای حضور دارد جایزه ای تعلق می گیرد . از این رو شایسته است فایل پوستر جشنواره های استانی قبل از برگزاری جشنواره برای قضاوت و هم چنین پوشش اخبار در سایت ایران تئاتر به پست الکترونیکی d_jashnvareha@yahoo.com یا هماهنگی تئاتر استان ها ارائه گردد.

... پست الکترونیکی d_jashnvareha@yahoo.com و سایت ایران تئاتر به نشانی www.theater.ir آماده دریافت اطلاعات و اخبار جشنواره تئاتر استان است . همچنین شماره تماس مستقیم هماهنگی تئاتر استانها 66747419 ـ 66710704 آماده پاسخگوئی به سؤالات احتمالی کارشناسان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهاست .

انتهای پیام/52/53