به گزارش هنرآنلاین، سازنده‌ی این برنامه درباره‌ ممنوعیت نمایش ساز و آلات موسیقی در برنامه‌های تلویزیونی گفت: اساسا هیچ ضرورتی وجود ندارد که برنامه «دستان» بخواهد ساز محور باشد، اما گاهی تشویق‌هایی در این زمینه می‌شد، ولی خودمان تمایلی به این کار نداشتیم و حتی اگر همین الان هم مسؤولان صداوسیما به ما بگویند مشکلی برای نمایش ساز در برنامه نیست، خودمان چنین دغدغه‌ای را نداریم.

محمد مناجاتی در پی پخش سری جدید «دستان» و تغییرات این برنامه در گفت‌وگویی در ارزیابی سری قبلی «دستان» گفت: در سری قبل که هشت ماه به طول انجامید، 45 قسمت از «دستان» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت که بازخوردهای بسیار مثبتی داشت و ما سعی کردیم در اتاق فکر برنامه هر روز طرح‌هایی را ارائه کنیم تا برنامه ارتقاء یابد؛ البته هنوز به ایده‌آل خودمان نزدیک نشده‌ایم و به همین دلیل در سری جدید برنامه سعی می‌کنیم به ایده‌آل‌های خود نزدیک شویم.

او درباره تغییرات سری جدید «دستان» نیز بیان کرد: ایده‌ی اولیه‌ی «دستان» بر این تفکر بود که بتوانیم یک مجله‌ی جامع موسیقی داشته باشیم و با وجود اینکه گفت‌وگو با هنرمندان برجسته موسیقی جزو بخش‌های پرطرفدار برنامه بود، اما به دلیل اینکه ذات یک مجله‌ی تلویزیونی، داشتن ریتم بالا و آیتم‌های متنوع است، این بخش از برنامه را حذف کردیم و در سری جدید، هم ریتم تندتری داریم و هم شاهد تنوع لوکیشنی در برنامه خواهیم بود.

این تهیه‌کننده افزود: در واقع احساس نیاز به تغییر در برنامه به دلیل ذات برنامه «دستان» است و در سری جدید سعی کرده‌ایم برنامه را به جای گفت‌وگو محور بودن بیشتر به سمت موضوع محور و پرونده محور بودن تغییر دهیم، تا با این شیوه بتوانیم صفحات بیشتری را از مجله خود ورق بزنیم.

مناجاتی ادامه داد: در سری جدید علاوه بر اینکه شاهد ریتم تندتر و تنوع لوکشینی بیشتری هستیم اما برای جذاب‌تر شدن برنامه تغییرات اساسی نیز در آیتم‌ها ایجاد کرده‌ایم و برخی از آیتم‌های سری قبل حذف شده‌اند.

وی خبر داد: «یادها و بودها» شامل معرفی آثار مکتوب و برگزیده موسیقی، «روی خط» حاوی اخبار و دوربین دستان که به صورت هفتگی به خبرها و حاشیه‌های موسیقی می‌پردازد از جمله آیتم‌های باقی مانده از سری قبل هستند و «کارگاه آواز»، «دیدار با یک پیشکسوت حوزه موسیقی»، «سیری در موسیقی گل‌ها»، «آواز در موسیقی ایرانی»، «اقتصاد موسیقی» و «سیری در گروه‌های مطرح موسیقی کشور» از آیتم های جدید هستند، قطعا مخاطبان برنامه از تماشای سری جدید «دستان» لذت بیشتری خواهند برد.

تهیه‌کننده «دستان» با تاکید بر خارج شدن این برنامه از حالت گفتگو محور خاطرنشان کرد: در سری قبل تمرکز اصلی بر گفت‌وگوی فعالان حوزه‌ی موسیقی بود اما در سری جدید برنامه کاملا پرونده محور شده است و موضوعات مختلفی در طول برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرد که همین موضوع باعث تند شدن ریتم «دستان» و جذاب‌تر شدن آن خواهد شد. در سری جدید سعی کرده‌ایم یک پنجره‌ی کاملی از موسیقی را به روی مخاطبان باز کنیم.

مناجاتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه موسیقی پاپ و معرفی آثار آن چقدر در سری جدید نقش دارد؟ گفت: در سری قدیم برنامه هم در حوزه‌ی موسیقی پاپ میهمانان شاخصی نظیر «احسان خواجه امیری»، «رضا صادقی» و «محمد اصفهانی» در برنامه حاضر شدند که با استقبال مخاطبان همراه بود، اما در سری جدید قدم بیشتری به سمت مجله شدن برداشته‌ایم و سعی کرده‌ایم حوزه‌های مختلف موسیقی در قالب یک مجله‌ی موسیقی به مخاطبان ارائه شود.

وی درباره پرداختن به موسیقی زیرزمینی هم بیان کرد: به طور کلی به همه‌ی حوزه‌های موسیقی خواهیم پرداخت اما اصولا اولویت ما در «دستان» پرداختن به موسیقی زیرزمینی نیست. موسیقی سه ضلع دارد که شامل خواننده، آهنگساز و شاعر می‌شود و ما با همین زاویه‌ی دید به آثار مختلف نقد خواهیم داشت و جایگاه موسیقی‌های جدی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در کنار آن به نقد و آسیب‌شناسی شعر و ترانه و حتی بحث کپی آثار موسیقی خواهیم پرداخت، به طور کلی در «دستان» به دنبال معرفی موسیقی مناسب به مخاطبان هستیم.

مناجاتی در پایان گفت‌وگوی خود در پاسخ به اینکه چقدر حمایت مدیران شبکه آموزش در تداوم «دستان» نقش داشته‌ است؟ گفت: «دستان» در ذات می‌تواند پربیننده‌ترین برنامه‌ی تلویزیون باشد چرا که در دل آن، همه چیز وجود دارد و شاید به همین دلیل در نوروز به عنوان بهترین برنامه‌ی رسانه ملی انتخاب شد و جای تشکر دارد و باید از مسؤولان سیما تشکر کرد که در این مدت همواره حامی برنامه بوده‌اند و بخصوص باید از مدیران شبکه آموزش قدردانی کرد که با حمایت‌های خود باعث تداوم پخش تنها برنامه‌ی تخصصی موسیقی در سیما شده‌اند و اکنون شاهد پخش سری جدید این برنامه هستیم.

پایان پیام/46