سحر تالشی نقاش جوان کشورمان درباره نخستین نمایشگاه خود که 31 خرداد در گالری والی افتتاح می‎شود به خبرنگار هنرهای تجسمی هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه که "شهبانونامه" هفت اثر آکرلیک روی پلات ارائه می‎شود که ابعاد همه آنها 100 در 160 است.

وی درباره استفاده از پلات برای خلق این آثار توضیح داد: به این دلیل کارهایم را روی پلات گرفتم که چون این آثار در واقع نگارگری هستند اما نگاهی انتقادی در خلق آنها وجود دارد. در واقع کارهای من چه از نظر شیوه اجرایی و چه از نظر محتوا و مضمونف همکاری مشترکی است میان من و هنرمندانی چون سلطان محمد و رضا عباسی؛ من از پلات کارهای این هنرمندان استفاده کردم و مضامین مورد نظر خودم را به آنها افزودم.

این هنرمند نقاش درباره مضامین این هفت تابلوی نقاشی نیز اظهار کرد: عنوان "شهبانونامه" کنایه‎ای از زنان شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی است. حضور زنان در این کتاب‎ها پررنگ و درخشان است. این درواقع یک بازی کنایه‎آمیز زبانی است زیرا ما همیشه آثار هنری را دیده‌ایم مضامین شاهنامه یا خمسه را دستاویز کار خود قرار داده‎اند اما یا اصل داستان را منتقل نکرده‎اند و یا زنان در آنها تنها معشوقه یا حاشیه‌نشین هستند. در دوران معاصر ، تعداد معدودی از هنرمندان ایرانی همچون فرح اصولی با رویکردی انتقادی، در جهت رفع خلاء‌های تصویری کوشیده اند.

وی با بیان اینکه در این آثار هیچ اشاره‎ای به آنچه فردوسی در وصف زنان گفته نشده است، افزود: در این آثار من تلاش کردم آزادگی، شجاعت و فرزانگی زنان را آنگونه که فردوسی یا نظامی بیان می‏‌کنند نشان دهم و برای ایجاد ارتباطی میان این آثار با فضای معاصر بعضی چهره‎های دهه‎های اخیر را نیز در نقاشی‌هایم بازآفرینی کردم؛ به عنوان مثال یکی از این کارها که "فروغ و رودابه" نام دارد دو شخصیت اساطیری و معاصر را در کنار هم نشان می‏دهد، شخصیت‎هایی که هر دو از جسارتی زنانه برخوردار بودند اما فروغ فرخزاد در زمان خود تبدیل به تابو شد.

تالشی درباره تکنیک آثار خود نیز گفت: کارهای من در این آثار نسبت به نگارگری‎های سنتی گرافیکی‌تر شده است، دورگیری‏ها متفاوت است و من از فضای خلوت‎تر و کم‌جزییات‎تری استفاده کردم تا موضوعات را بهتر نشان دهم.

سحر تالشی متولد 1355 در تهران است. او در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد نقاشی خوانده است و "شهبانونامه" نخستین نمایشگاه انفرادی اوست.

نمایشگاه "شهبانونامه" 31 خرداد در گالری والی افتتاح می‎شود و علاقه‎مندان به بازدید از آن تا 11 تیرماه فرصت دارند به نشانسی میدان ونک، خیابان خدامی، نبش آرارات، پلاک72 مراجعه کنند. انتهای پیام/ 65/32