به گزارش هنرآنلاین، احمد ادیب معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی با حضور هنرمندان و مدیران استان به همت معاونت صنایع دستی استان اصفهان و اتحادیه صنایع دستی درمحل مسجد تاریخی شیخ لطف الله برگزار گردیده بود در سخنانی بر اهمیت پرداختن به اقتصاد صنایع دستی تاکید کرد و افزود در بسیاری از مواقع جنبه های فرهنگی و هنری صنایع دستی مورد توجه قرار میگیرد و به مسائل اقتصادی آن کمتر پرداخته می شود. وی با اشاره به زیر ساخت 1000 ساله صنایع دستی در ایران گفت : متاسفانه زمینه سازی خوبی برای رسیدن به توسعه پایدار و کارآفرینی، ارض آوری درحوزه صنایع دستی انجام نشده است و بیشتر هنرمندان و صنعتگران به صورت سنتی عمل می کنند و کمتر به شیوه های جدید در عرضه و تولید محصولات و آثار هنری می پردازند.

وی با اشاره به مقوله جهانی شدن و این که باید با دنیا حرکت کنیم و هنرمندان ما باید به روش های نوین بپردازند اعلام کرد، باید از ابزارهای مدرن مانند اینترنت برای پیشبرد اهداف اقتصادی و فرهنگی کمک گرفت و در ادامه به اهمیت پرداختن به تجارت الکترونیک برای توزیع و ارسال محصولات و رسیدن بی واسطه محصولات به دست مصرف کننده تاکید کرد.

احمد ادیب در پایان سخنان خود از فعالیت های چشمگیر اتحادیه صنایع دستی تشکر و با اشاره به اهمیت و عظمت خانواده دومیلیون نفری صنایع دستی ایران گفت : با انتخاب درست و صحیح در انتخابات و انتخاب فردی دلسوز و متعهد گامی بزرگ در پیشرفت و توسعه صنایع دستی بر میداریم. و در انتها به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند: صنایع دستی کار دستی نیست و هنری والاست .

سخنران دیگر این برنامه آقای فیض الهی نماینده اتحادیه صنایع دستی اصفهان به این موضوع پرداخت که، اصفهان یکی از مراکز مهم صنایع دستی کشور است و بیش از 60 درصد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده است ، و اصفهان در سه دوره تاریخی آل بویه، سلجوقیان و صفویه پایتخت ایران بوده است که در این سه دوره به دلیل نظر مثبت شاهد اوج گرفتن هنر، فرهنگ ، صنایع دستی و آثار تاریخی ارزشمند هستیم که برای نسلهای بعدی به یادگار ماننده است.

در ادامه این مراسم ، دکتر اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان نیز به عملکرد خوب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در خصوص جمع آوری صنایع دستی خارجی اشاره نموده و از برنامه های توسعه و ترویج صنایع دستی در سطح استان خبر داد و گفت : در تمامی مراسم هائی که به شکلی دولتی برگزار می شود تاکید شده است بجای سکه و پول نقد از صنایع دستی نفیس اصفهان به عنوان یک هدیه فرهنگی در جهت حمایت از تولید کنندگان و هنرمندان استفاده شود که کلیه ادارات و ارگانها از این طرح استقبال خوبی کردند.

وی در ادامه گفت : در نائین یک کارگاه قالی بافی با بکارگیری 400 نفر به عنوان بافنده با مدیریت بخش خصوصی راه اندازی شده است و این نوع حرکت ها را باید حمایت کنیم تا بتوانیم با تکیه بر مزیت های بالای صنایع دستی و گردشگری دیگر نگران مسائل مربوط به فروش و عرضه نفت در بازارهای جهانی نباشیم.

در بخش دیگر این مراسم آقای سید سعید رجالی مدیر کل پست استان اصفهان نیز در سخنانی به معرفی و ارائه عملکرد مثبت اداره کل پست استان اصفهان اشاره نمود و اعلام کرد همزمان با رونمائی از بازارچه الکترونیکی صنایع دستی، نمایشگاه دائمی صنایع دستی اصفهان در ناحیه پست نشاط اصفهان جهت علاقهمندان به این هنر نفیس راه اندازی شد.

در پایان این مراسم با حضور محسن مصلحی مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، دکتر جمالی نژاد معاون عمرانی استاندرای اصفهان، دکتر اسماعیلی معاون سیاسی امنیتی استانداری ، سید سعید رجالی مدیر کل پست استان اصفهان و پیشکسوتان صنایع دستی استان، سایت بازارچه فروش مجازی صنایع دستی استان افتتاح گردی و از تمبر یادبود روز صنایع دستی پرده برداری شد.

انتهای پیام/