به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، فرشید مصدق گفت: عواملی که باعث می‌شود تئاتر در شهرستان‌ها رشد نکند اقتصاد، آموزش، فاصله، تماشاچی، خلاقیت صفر شده و تفریحی بودن تئاتر هستند.

وی این عوامل را این‌گونه توضیح داد: اقتصاد و تئاتر دولتی همه جای دنبا هست و کسی مشکلی ندارد، اما بحث اقتصاد تئاتر این است که از کل بودجه کشور تنها یک دهم متعلق به فرهنگ است، پس بنابراین تئاتر و سینما و موسیقی هم هرکدام سهم ناچیزتری را دارند.

وی افزود: در کشورهای اروپایی 5درصد و در کشورهای آسیایی 3 درصد سهم تئاتر است که این درصد جدا از کمک‌های خصوصی است. اما در ایران تئاتر ایرانشهر با سوپراستارها و تئاترهای لاله زاری به صورت مبتذل تنها سعی می‌کنند روی پای خود با ایستند.

مصدق بیان کرد: تئاتر باید از زیرمجموعه دولتی خارج شود، چرا در شهرستان این اتفاق نمی‌افتد؟ زیرا فاجعه بیش از این‌هاست و در تهران گیشه و انجمن‌ها کمک می‌کنند به رشد تئاتر و همه چیز در تهران جمع شده است و شهرستانی‌ها از چنین حمایت هایی هم بی بهره هستند.

وی در رابطه با مشکل آموزشی گفت: در دانشگاه‌ها بدون هیچ کیفیتی فقط دانشجو تولید می‌شود. در حالی که 90 درصد واحدها تکراری و غیر الزامی است. در ضمن، تئاتر رشته ای نیست که نمره دادنی باشد. باید بر اساس روش‌های دنیا عمل کرد.

این استاد دانشگاه توضیح داد: چیزی که در تهران اتفاق می‌افتد تعدد دانشگاه‌ها و آموزشگاه های هنری است. در حالی که تئاتر در سطح شهرستان‌ها اصلا نمی‌تواند نفس بکشد و زنده بماند!

کارگردان نمایش "سگ سکوت" آفت دیگر شهرستان‌ها را فاصله افتادن بین جوانان، پیشکسوتان و تحصیل کرده‌ها دانست و گفت: چون در شهرستان ها محیط کوچک است، همه بر علیه هم عمل می‌کنند و فاصله بین افراد به یه سد تبدیل شده است که باعث می‌شود مدام بر علیه همدیگر اقدام کنند که این مسئله خود در تئاتر فاجعه به وجود می‌آورد.

وی گفت: می‌شود فاصله تئاتر تهران و شهرستان هم شود، اما به شرطی که دانش هم ارتقا پیدا کند، اینطوری اگر باشد شهرستان‌ها همین جایی که هستند باقی می‌مانند و اگر نخواهند به روز شوند از تئاتر عقب می‌مانند.

وی افزود: 60 درصد از هنرمندان استان شیراز در سال گذشته برای پیشرفت به تهران رفته‌اند که از این میان 20 درصد موفق نبوده و 20 درصد آنها به شهر خود بازگشتند، که شاید این بازگشت به علت رشد اقتصاد باشد.

مصدق معتقد است تهران از خودش چیزی ندارد، اما هنرمندان شهرستانی به واسطه دورنمایی که برای خود ترسیم می‌کنند به تهران می‌روند و انگیزه آن‌ها این است که شاید این مرکز سکوی پرتابی برای آن‌ها شود.

وی توضیح داد: این مهاجران نمی‌دانند که در تئاتر شرایط سنی وجود دارد، اگر هنرمندی سن اش از 40 سال بگذرد دیگر نمی‌تواند در کار خود موفق باشد، مگر این که کار او ریشه داشته باشد.

وی از عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما نقل کرد: بگذارید همه به تئاتر بیایند، اگر بتوانند دوام بیاورند می‌مانند. تئاتر متعلق به هیچ کس نیست.

نویسنده و کارگردان نمایش "اینجا طهران است" افزود: علی نصیریان هم در سال 35 گفت مهم‌ترین مسئله در تئاتر شهرستان آموزش است. هم اکنون هم همه اعلام می‌کنند آموزش در شهرستان‌ها ضعیف است اما هیچ کس دست به اقدامی نمی‌زند.

وی گفت: نباید فاصله تئاتر تهران و شهرستان اینقدر زیاد باشد. باید مسئولین آسیب را پیدا کنند. از نظر من با بودجه تئاتر کشور در تهران خودخواهانه برخورد کرده‌اند. چو در تهران متولیان تئاتر زیاد شده‌اند و تئاتر نمی‌تواند رشد کند.

مصدق توضیح داد: حوزه هنری اعتبار و نیروی کافی را در این زمینه ندارد، این مرکز تنها می‌تواند در شهرستان‌ها کارگاه برگزار کند و منتقد باشد، وگرنه نمی‌تواند مجری باشد. این در حالی است که همه چیز در دست ارشاد است. حوزه هنری روبه روی ارشاد نیست و باید این دو سازمان با هم همکاری کنند.

انتهای پیام/38