وحید لک، در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین درباره نحوه برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی استان ها گفت: امسال هم جشنواره های تئاتر استانی مانند سنوات گذشته با توجه به شرایط اقلیمی استان ها از 20 مرداد تا 19 مهرماه با الویت استان های سردسیر برگزار خواهد شد. امیدواریم طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا 15 مهرماه برنامه ها برگزار شود.

وی ادامه داد: در کنار این اتفاق، بحث برگزاری جشنواره مناطق را خواهیم داشت. این جشنواره ها در راستای سیاست های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با توجه به فرمایشات معاون امورهنری وزارت ارشاد، برای ایجاد و سازمان دهی تشکل های تئاتری، حمایت از این حوزه از هنر و در راستای اجرای عمومی استان ها شکل می گیرد.

وی هدف جشنواره های استانی را ارتقاء سطح کیفی آثار و ارتباط موثر با مخاطبان دانست و بیان کرد: تاکنون بیشتر استان ها فراخوان های لازم را تنظیم و اقدام به انتشار آن نموده اند. از برگزار کننده گان جشنواره ها خواهش می کنم این جشنواره ها را طبق تقویم اعلام شده از سوی مرکز هنرهای نمایشی برگزار کنند. می بایستی اطلاع رسانی به صورت وسیع صورت بگیرد و مراکز استان ها اطلاعات و برنامه های لازم را به تمام توابع خود و گروههای استقرار اعلام کنند؛ تا حضور حداکثری هنرمندان تئاتر را در جشنواره استان ها شاهد باشیم. شیوه نامه برگزاری جشنواره از طریق سایت ایران تئاتر اعلامشده است که اطلاعات تکمیلی را می توانند از طریق آن دریافت کنند و با مرکز هنرهای نمایشی در ارتباط باشند.

مدیر امور استان های مرکز هنرهای نمایشی در رابطه با اعتبارات لازم جهت برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی استان ها تصریح کرد: برگزار کننده اصلی جشنواره تئاتر استانی ادارات کل ارشاد هستند؛ یعنی بحث اعتبارات، به صورت کلی بر عهده این مراکز است. مرکز هنرهای نمایشی در کنار این جشنواره ها، در سه حوزه نقد، آموزش و ارزیابی آثار حضور خواهد داشت تا هزینه های که سه حوزه را تقبل نمایند و به نوبه خود کمکی در برگزاری این حرکت تئاتری داشته باشد.

لک، بحث آموزش را در برگزاری این جشنواره مهم و موثر دانست و افزود: از ابتدای سال، در بحث آموزش نیازسنجی صورت گرفت. با توجه به نشست های بسیاری که با کارشناسان استان داشتیم و مکاتبات صورت گرفته کارگاه هایی در سطر بندی های مختلف شکل گرفت. خروجی این کارگاه ها تاثیر گذار بود و استان های زیادی برگزاری این کارگاه ها را به صورت بلند مدت خواستار شدند.

وی در پایان بیان کرد: بخشی از برنامه ریزی حوزه آموزش، بر عهده استان ها است. در راستای برگزاری این نشست ها، می بایستی دورنمایی باشد و نیازسنجی داخلی صورت بگیرد تا حوزه مورد نظر به مرکز هنرهای نمایشی اعلام شود. در اردیبهشت تئاتر ایران این اتفاق افتاده است و ما برای 48 ساعت این کارگاه ها را برگزار کردیم. در این زمینه بحث دعوت و اسکان هنرمندان بر عهد استان است و استان ها باید آن را پوشش بدهند. زمانیکه زمینه لازم فراهم شد، اعزام اساتید بر عهد امور هماهنگی استانها است. هر چقدر هماهنگی بیشتر باشد خروجی آن بهتر خواهد بود. در اردیبهشت تئاتر استارت این موضوع زده شد. امیدوارم در جشنواره استانی هم این دعوت به صورت همگانی صورت بگیرد که بتوانیم در کنار دوستان خدمات بهتری ارائه بدهیم.

انتهای پیام/