نادر قشقایی؛ هنرمند مجسمه‎سازی است که از سال‎های دور در ساختن یادمان‏‌های مهم تاریخ انقلاب فعالیت داشته است. او در گفت‎وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی هنرآنلاین، درباره ساخت نخستین یادمان حجمی درباره امام خمینی(ره) در سال 68 گفت: روزهای نخستین رحلت امام خمینی(ره) بود که به من و هفت هنرمند مجسمه ساز؛ ملک دادیار گروسیان، قدرت‎الله معماریان، مش اسماعیل، محمدتقی صداقتی، فرهاد ابراهیمی و طاهر شیخ الحکمایی از سوی دانشگاه تهران اثری سفارش داده شد که باید تا روز چهلم ارتحال حضرت امام(ره) آماده می‎شد.

وی ادامه داد: این اثر نقش برجسته‎ای به ارتفاع 18 متر بود، که از یونولیت ساخته شد و مواد خاصی را با چسب چوب روی آن چسباندیم که طول عمر کار بیشتر شود.

این هنرمند با بیان اینکه در گرمای خردادماه انجام این کار بسیار دشوار بود افزود: به دلیل ارتفاع بسیار نقش برجسته، ما در کانکسی بودیم که با جرثقیل بالا برده می‎شد تا ما قطعات کار را روی هم نصب کنیم.

قشقایی با اشاره به این نکته که این نقش برجسته تصویر امام(ره) در درگاه باغ نوفل لوشاتو را نشان می‏داد، افزود: این کار قرار بود به صورت موقت روبه‌روی صحن اصلی مزار ایشان نصب شود و بعد پس از قالب‎گیری با متریال ماندگاری مثل برنز ساخته شود و در همانجا قرار گیرد. متاسفانه این کار هیچوقت انجام نشد و با وجود استقبال بی نظیر هموطنان و شگفتی میهمانان انگلیسی و ایتالیایی ا ابعاد و زیبایی اثر، مسئولان توجهی به کار نکردند و اثری که ما بیش از 30 روز برایش زحمت کشیدیم پس از گذشت هشت ماه که از نصبش می‏‌گذشت؛ نابود شد.

این مجسمه ساز همچنین درباره روند ساخت آثار یادمان در کشورمان و کیفیت پایین این آثار نسبت به نمونه‎های موجود در دیگر نقاط جهان گفت: مسلما هرچه قدر در مسائل اجرایی مسئولان از کارهای هنری حمایت کنند آثار درخشان‎تری خلق خواهد شد. شرایطی که الان هست چندان مساعد نیست، کارها معمولا در دقیقه 90 سفارش داده می‎شود و بودجه‎ها نیز کافی نیست و این عوامل در ساخته نشدن آثاری در خور موضوعات ملی و مذهبی ما تاثیر دارد.

وی درباره این نکته که هم انقلاب و هم هشت سال دفاع مقدس لایق داشتن حداقل یک یادمان در استاداردهای جهانی هستند اما آثاری که خلق می‏‌شود چندان چشم‎گیر نیستند نیز اظهار کرد: متاسفانه با آنکه از نخستین روزهای انقلاب نقاشی‎های دیواری و مجسمه‏‌هایی با این حال هوا ساخته شد، اما به مرور این آثار از در و دیوار تهران پاک شد و مسئولان هیچ کاری نکردند، هنر انقلاب ما یک موزه شایسته خود ندارد، فقط شاید حوه هنری باشد که توانسته آثار این هنرمندان را جمع‌‏آوری کند؛ حال میتوانیم نبودن یک بنا یا اثر یادمان شایسته را نیز به این مقوله‏‌ها اضافه کنیم.

قشقایی با بیان اینکه نمی‎دانم چرا مسئولان همکاری نمی‏‌کنند افزود: اگر این همکاری وجود داشت هنرمندان ما آن قدر قابلیت دارند که بتوانند آثار ماندگاری خلق کنند؛ هرچند مثلا در شهرداری مجسمه بزرگی که من از شهید همت ساختم و کنار اتوبان همت نصب شده بود، پس از مدتی بدون هماهنگی من و با آسیب بسیار، جابه‎جا شد بدون آنکه به شان آن شهید، شان اثر و شان هنرمند احترامی گذاشته شود.

انتهای پیام/ 65/32