قیام پانزده خرداد سال 1342 بزرگترین اتفاق معاصر و تاریخی ملت ایران است. که این اتفاق سرمنزل حرکت های سیاسی و اجتماعی بزرگی قرار گرفت که تا سالها بعد از این اتفاق به عنوان یکی از مهمترین اتفاقات سیاسی و اجتماعی یاد شد که باید سرلوحه و دستور کار ملت ها قرار بگیرد.

حضرت امام خمینی درباره این قیام تاریخی فرمودند : ملت ایران نباید 15 خرداد را از یاد ببرند و نباید هیچیک از این جنایاتی که از 15 خرداد به این طرف شده و جلوترش( به دست پدر این شاه شده‌است) نباید ملت اینها را از یاد ببرد، اینها باید سرلوحه قضایای آنها باشد. برای اینکه مبدأ تفکر باشد. باید سران قوم تفکر کنند در این امور. صحیفه امام جلد 3 ص 412.

قیام خونین پانزده خرداد از آن موضوعاتی است که می تواند در قاب سینما و در هنر به آن پرداخته شود. در سینمای ایران فیلم سینمایی با محوریت این واقعه تاریخی ساخته نشده است که بتواند به آن فیلم افتخار کرد و گفت این فیلم زوایای پیدا و پنهان این واقعه تاریخی را به تصویر کشیده است.

در صدا و سیما فیلم های کوتاه و تله فیلم های متعددی با این موضوع ساخته شده است اما هیچ کدام از این فیلم ها نتوانسته است رویکرد اصلی و تمرکزش را بر این قیام و ابعاد تاریخی این نهضت استوار کند.

مسئولین متولیان سینمای ایران باید به فکر باشند و به جای تولید فیلم های فاخر که بودجه های زیادی را صرف آن می کنند. اثری بسازند و تولید کنند که بتواند گوشه ای از تاثیرات این نهضت بزرگ را به تصویر بکشد و مُعرف قیام پانزده خرداد باشد. حمیدرضا شاه آبادی ، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تازه ترین سخرانی خود در تالار وحدت درباره ابعاد این قیام و استفاده از تاثیرات قیام پانزده خرداد در فرهنگ و هنر گفت : امروز پنجاه سال از این حرکت عظیم که سرمنشأ بسیاری از رخدادهای قرن است، می‌گذرد و همه‌ی اصحاب فرهنگ و ادب نسبت به این حادثه‌ی بزرگ مسئولیت دارند. برای ملت ما قیام 15 خرداد یک حادثه‌ی گذرا و یا فصلی از تاریخ نیست بلکه آغاز یک تحول بزرگ در کشور است.

جامعه‌ هنری ما این آمادگی را داشته که در رویدادهای مختلف هنری فعال باشد. در خصوص قیام 15 خرداد هم اگر در گذشته فعالیت‌های هنری بیشتر در ورامین که خاستگاه این اتفاق بود وجود داشت اما امروز این حرکت با نگاهی جدی‌تر در سطح وسیعی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/