به گزارش هنرآنلاین، موسیقی کودک همواره به عنوان مقوله ای حساس در سراسر دنیا مطرح می شود. اما آنچه در این میان مطرح است موسیقی کودک و آموزش موسیقی به کودک است. به مناسبت روز جهانی کودک نگاهی به مقوله موسیقی کودک در ایران انداخته ایم.

بسیاری بر تاثیر مثبت موسیقی بر رشد ذهنی کودکان اعتقاد دارند و سعی می کنند تا کودکان را از همان دوران خردسالی به فراگیری موسیقی تشویق کنند. تقریبا اکثریت قریب به اتفاق موزیسین های مطرح ایران و جهان از همان سنین کودک فراگیری موسیقی را آغاز کرده اند. در اینکه موسیقی ودرک آن برای کودک باید روان و ساده، همراه با اشعاری که برای او قابل درک باشد شکی نیست؛ اما آیا این بدین معناست که این موسیقی باید فقط در ریتم های تند و پر هیجان خلاصه شود؟ موسیقی ها و شعرهایی که گاهی هیچ مفهومی را در خود ندارند و بیشتر مواقع از سازهای تماما الکتریکی بهره می برند. آنچه در ایم میان حس می شود نبود مفاهیم ایرانی و بومی در موسیقی کودکان ایرانی است.

نا گفته نماند در سالهای گذشته قطعاتی با مضامین موسیقی و فرهنگ ایرانی توسط موزیسین های مطرحی چون حسین علیزاده، مهدی آذرسینا و ... ساخته شده است.

البته گاهی نیز شاهد ساخت موسیقی هایی برای کودکان ولی در حقیقت برای بزرگسالان هستیم که این نیز خود از مشکلات موسیقی کودک در ایران به شمار می آید.

آموزش موسیقی

برای آموزش دادن موسیقی به کودکان روش های گوناگون و متنوعی در ابداع شده است. معمولاروش ابداعی «کارل ارف» به عنوان شناخته شده ترین این روش ها به شمار می آید.

همچنین سنی که برای آغاز یادگیری موسیقی در کودکان در نظر گرفته می شود، معمولا پنج سالگی است. کودکان در این سن می توانند نت را فرا بگیرند و نواختن یک ساز را آغاز کنند، اما با این حال در سنین پایین تر نیز می توان در قالب بازی کودکانه و با استفاده از وسایل کمک آموزشی به کودکان موسیقی را آموزش داد.

معمولا پس از اتمام دوره ارف باید با توجه به علاقه، ویژگی های شخصیتی و خصوصیات روان شناختی کودک سازی مناسب برای ادامه موسیقی او انتخاب کرد.

بررسی ها نشان داده که کودکان پرهیجان نسبت به سازهای کوبه ای مانند طبل یا درام به واسطه تخلیه هیجانات خود، تمایل بیشتری دارند. همچنین سازهایی مثل پیانو، فلوت و ویولن که خصوصیت آرامش بخشی دارند، می توانند برای ایجاد احساس آرامش در کودکان انتخاب شوند. پایان پیام