هادی حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش تجسمی هنرآنلاین درباره انتشار کتاب مجموعه کارتو‌ن‌های خود گفت: این کتاب مجموعه‎ای است که کارهای منتشر شده از من در فاصله زمانی 13 سال را نشان می‏دهد. این آثار همگی در مجلات و روزنامه‌ها منتشر شده‎اند و مایه فکری آنها از رویدادهایی گرفته شده است که همه ما در برهه‌های تاریخی مختلف با آنها مواجه بوده‎ایم.

وی ادامه داد: موضوع این کاریکاتورها اجتماعی و سیاسی است و از آنجا که گرایش شخصی من به کاریکاتورهای بدون شرح است، این کارها تاریخ مصرف ندارند و می‎‌توان در زمان‎ها مختلف آنها را تماشا کرد.

این کارتونیست با بیان اینکه در این کتاب روند پختگی آثار من قابل مشاهده است افزود: کارهای منتشر شده در این کتاب عمدا به شکلی انتخاب شده است که روند پختگی ایده و تکنیک‎های مرا بتوان مشاهده کرد. مثلا بعضی کارها مربوط به دوره‌ای است که سیاه و سفید کار می‏کردم و پس از آن کارهای رنگی آغاز می‎شود.

حیدری همچنین با ذکر این نکته که برای مستند شدن کارها تاریخ انتشار در کنار هریک یاد شده است، گفت: برای مستند کردن بیشتر کتاب بعضی کارها که مثلا در صفحه نخست روزنامه‎ای منتشر شده‎اند به همان شکل چاپ شده است تا بیننده بداند که این آثار به کجا و چه زمانی تعلق دارند.

کتاب مجموعه کارتون‌های هادی حیدری در قطع جیبی منتشر شده و تنها 12هزار و سیصد تومان قیمت دارد. او درباره این نکته توضیح داد: ناشر کتاب یعنی نشر نظر عمدا تصمیم گرفت کتاب را آن قدر به صرفه دربیاورد که حتما به دست مخاطب برسد؛ نه اینکه کالایی لوکس منتشر کند و هیچ کس نتواند آن را بخرد.

وی همچنین درباره اینکه ضرورت نشر کتاب کاریکاتور در شرایط امروز چیست؟ گفت: به دلایل مختلفی کتاب کارتون در کشور ما کم منتشر می‎شود. البته بستر اصلی کارتون مطبوعات است اما کتاب موجب جاودانگی اثر می‏‎شود و به علاوه بسیاری از مخاطبان با این آثار خاطره دارند و دوست دارند آنها را دوباره ببینند و کتاب می‏تواند این امکان را در اختیار آنها قرار دهد. در نهایت نکته مهم‌تر آن است که کتاب موجب اعتبار کارتون می‎شود.

اولین کتاب مجموعه کارتون‌ها و کاریکاتورهای هادی حیدری که توسط نشر "نظر" منتشر شده است، شامل گلچین 100 اثر کارتون و کاریکاتور هادی حیدری است که از سال 1377 تا 1390 انتخاب شده‌اند که دوره‌های مختلف کاری این هنرمند را در بر دارد.

کتاب هادی حیدری شامل دو مقدمه به قلم ماشاءالله شمس‌الواعظین(روزنامه‌نگار) و مسعود محرابی (طراح و کاریکاتوریست و صاحب امتیاز و مدیرمسئول ماهنامة فیلم) است.

برخی کارتون‌های این مجموعه با یادداشت‌های کوتاهی همراه است که روایت شکل‌گیری آن اثر را شرح می‌دهد. متن‌های این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده‌اند.

این اولین مجموعه کتاب در حوزه کارتون و کاریکاتور است که توسط نشر "نظر" منتشر می شود.

کتاب کارتون‌های "هادی حیدری در 124 صفحه تمام رنگی با چاپ نفیس و درقطع جیبی منتشر شده و در همه کتاب‌فروشی‌های معتبر سراسر کشور از جمله مراکز "شهر کتاب" عرضه می‌شود.

پیش از این نیز کتاب دیگری از هادی حیدری با عنوان "ادبیات کاریکاتور ایران در عصر اصلاحات" در سال ۱۳۸۳ توسط انتشارات "روزنه" منتشر شده بود.

انتهای پیام/ 65/32