به گزارش خبرگزاری هنر ایران ، پیکر این فیلسماز جوان،پیش از ظهر امروز (جمعه 10 خرداد) با تشییع از مسجد روستای بوئین سفلی شهر بانه و با حضور قطب‌الدین صادقی، کیوان یوسفی فیلمبردار سینمای ایران، تعداد بیشماری از کارگردانان سینما و تئاتر کشور، مردم فرهنگ دوست شهر بانه و دیگر شهرهای استان کردستان، در قطعه هنرمندان آرامگاه منطقه سلیمان بگ شهر بانه در جوار آرمگاه ابدی مترجم نامدار ایران دکتر «ابراهیم یونسی» به خاک سپرده شد.

"طاها کریمی" متولد سال 1355 در شهر بانه استان کردستان و فارغ­التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشکده سینما ـ تئاتر دانشگاه هنر تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه پیام نور بود.

فیلم سینمایی کوهستان قندیل اولین ساخته این کارگردان جوان سینمای ایران بعد از فیلم­های کوتاه «زریان»، «مرز زندگی»، «کوهستان سفید» (کویستانی سپی) و نفت سرطان شهر ما بود که در جشنواره‌های مختلفی در سطح جهان به نمایش درآمد، از جمله: چهل و یکهمین جشنواره بین­المللی فیلم «گوا» در هندوستان، نهمین جشنواره بین­المللی فیلم «چشم سوم» در شهر بمبئی هندوستان، هفتمین جشنواره بین­المللی فیلم «دبی» در امارات، نهمین جشنواره بین­المللی فیلم «تیرانا» در آلبانی، دهمین جشنواره بین­المللی فیلم استانبول در ترکیه، جشنواره بین­المللی فیلمهای عربی در آمستردام هلند، هفتمین جشنواره بین­المللی فیلم کُردی لندن در انگلستان و ... .

کریمی با این فیلم توانست جایزه بهترین فیملنامه پانزدهمین دوره جشنواره بین­المللی فیلم «اورنس» در شهر «اورنس» در کشور اسپانیا و همچنین جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی دیجیتال هندوستان را به‌دست آورد.

وی در سال­های قبل، فیلم کوتاه داستانی «کوهستان سفید» و فیلم کوتاه مستند «نفت سرطان شهر من» را ساخته و با این دو فیلم در جشنواره­های مختلف داخلی و خارجی نیز حضور یافت، از جمله: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، جشنواره فیلم کردی لندن، جشنواره فیلم «آلترناتیو» در رومانی، جشنواره فیلم «جیپور» در هندستان، جشنواره فیلم «اسجاردی» در ایتالیا، جشنواره فیلم «بلاک» در آلمان،

این فیلمساز جوان، بعد از فیلم سینمایی «کوهستان قندیل»، فیلم مستند «من یک مزدور سفید هستم» را با موضوع نسل‌کشی کردهای عراق تحت عنوان «انفال» توسط رژیم بعث و به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی کارگردانی کرد که به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی جشنواره بین‌المللی فیلم «کوریتیبا» در کشور برزیل و همچنین در کنار دیگر آثار ایرانی در بخش رقابتی «پانوراما: بازتاب تصاویر» در بیست و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام «ایدفا» در کشور هلند به نمایش درآمد.

فیلم مستند بلند «هزار و یک سیب» آخرین اثر طاها کریمی بود که ماه گذشته اولین نمایش خود در اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم ژینوساید کُرد در شهر سلیمانیه به روی پرده رفت و هفته گذشته نیز با حضور این کارگردان در سومین دوره جشنواره فیلم مستند آمد در شهر دیاربکر در کشور ترکیه به نمایش درآمد.

کریمی در سالهای گذشته عضو هیئت داوری نخستین جشنواره فیلم کودکان رانیه در شهر رانیه در اقلیم کردستان و همچنین عضو هیئت داوری هفتمین جشنواره فیلم و عکس «ژیار» استان کردستان را بر عهده داشت.

کریمی در دو سال گذشته در شهر سلیمانیه سکونت داشت و در حال نگارش فیلمنامه دومین اثر سینمایی خود تحت عنوان «طلافروش بغداد» بود و قرار بود به همت دوستان هنرمندش، سینما تک سلیمانیه را تأسیس نماید.