به گزارش هنرآنلاین، سیداحسان قاضی‌زاده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و دبیر نخستین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی پیامی را به مناسبت فرارسیدن پنجاهمین سالگرد این رویداد تاریخی و برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی خرداد داد.

متن این پیام به شرح زیر است:

در تاریخچه زندگی سراسر حماسه و مبارزه حضرت امام خمینی (ره)، علیه رژیم پهلوی و حامیان آمریکایی و صهیونیستی آن، نهضت 15 خرداد 1342، یک نقطه عطف محسوب می‌شود؛ به گونه‌ای که انقلاب اسلامی ایران تداوم نهضت 15 خرداد محسوب می‌شود. آن نهضت، مبارزه‌ای بود که سه عنصر اسلام، امام خمینی(ره) و مردم پایه‌ها و عوامل اصلی‌اش را تشکیل داد.

نهضتی که به رهبری امام خمینی (ره)، در مقام مرجعیت در سال 1341 از درون حوزه علمیه قم آغاز شد، در پانزدهم خرداد 42 بی‌رحمانه سرکوب شد اما نابود نشد؛ بلکه بذری شد که سرانجام، زمینه‌های شکوفایی انقلاب اسلامی را فراهم کرد.

15خرداد، روز قیام خونین مردم جان برکفی بود که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند و علیه نظام ستم شاهی شوریدند. 15 خرداد روز آغاز نهضت مقدس اسلامی، روز عصیان علیه طاغوت و طاغوتیان و روزی بود که ملت ایران زیر بیرق اسلام گرد آمد و برای مقابله با دشمنان اسلام و قرآن وارد صحنه شد و پشت رژیم ستم شاهی را به لرزه انداخت.

این روز بزرگ و فراموش نشدنی یادگاری است از پیوند معنوی توده‌های عظیم مردم کشور ما واکنشی است از احساس عمیق مذهبی ملت ایران؛ تجسمی است از تاریخ اسلام و درجه‌ای است برای سنجش فداکاری و از خود گذشتگی انسان‌هایی که به دنبال آرمان الهی حرکت می‌کنند.

ناگفته پیداست که رخدادهای بزرگ اگر با مقوله «هنر» پیوند بخورد، برای نسل‌های آینده ماندگار و جاودان‌تر خواهد بود؛ زیرا هنر یکی از جلوه‌های بسیار شگفت‌انگیز حیات بشری است و نمود هنری جایگاه تلاقی روح لطیف هنرمند با دیگر انسانهاست.

مقوله هنر، به ویژه «هنر تئاتر» با روح و روان آدمی ارتباط نزدیکی دارد و می‌تواند انسان را به سوی خالقش هدایت کند. هنرها برای تحقق مبانی دینی در میان جوامع، جایگاه ویژه و برجسته‌ای دارند و هنر تئاتر به دلیل زنده بودن و ارتباط مستقیم با تماشاگر از خصوصیات منحصر به فردی برخوردار است.

تئاتر یکی از همان گونه‌هایی است که با استفاده از ویژگی‌های هنر نمایش، می‌تواند با دغدغه قرار دادن مسائل اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و دینی به شکلی از نمایش دست یابد که علاوه بر حس همراهی مخاطب، در بطن و پیام مورد انتقالش به «ارتقای بینش و آگاهی» در مخاطب برسد.

یادواره تئاتر 15 خرداد، اتفاق مطلوبی است که به مناسبت پنجاهمین سالگرد این قیام الهی صورت گرفت و امید می‌رود تا سالیان متمادی شاهد این رویداد هنری باشیم.

نخستین جشنواره تئاتر خیابانی خرداد 15 الی 18 خرداد ماه به دبیری سیداحسان قاضی‌زاده در استان تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/54/53