به گزارش هنرآنلاین، تراب محمدی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: تاریخچه زندگی ارامنه استان با ارائه اشیایی از دوره های مختلف تاریخی در قالب این موزه به نمایش درمی‌آید.

وی با اشاره به جلسات مشترک نمایندگان شورای خلیفه‌گری استان با اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی برای راه‌اندازی این موزه، افزود: با توافقات صورت گرفته، مجموعه آثار تاریخی ارامنه که تاکنون در داخل یکی از کلیساهای تبریز نگهداری می‌شد به فضایی موزه‌ای منتقل می‌شوند.‌

محمدی با بیان اینکه این اشیای تاریخی به مدرسه اسدی تبریز منتقل می‌شوند، تصریح کرد: مدرسه اسدی تبریز نیز که از مدارس ارامنه به شمار می‌رود، با قدمت بیش از 115 سال یکی از ابنیه تاریخی و قابل توجه استان محسوب می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در گام اول این اشیا برای نمایش در فضایی موزه‌ای به مدرسه اسدی منتقل شده و در مراحل بعدی در نظر داریم با توافق انجام شده با شورای خلیفه‌گری ارامنه استان، این مدرسه که مورد مرمت نیز قرار گرفته را به موزه تبدیل کنیم.

محمدی با اشاره به اشیای تاریخی که قرار است به این موزه منتقل شود، اظهار کرد: انواع کتب تاریخی ارامنه، صندلی اسقف، مبلمان قدیمی، اشیای متنوع فلزی و کاغذی، نقاشی‌های روی بوم و با رنگ و روغن از دوره‌های مختلف تاریخی بخشی از این آثار را تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: اغلب این اشیا داشته‌های تاریخی و قدیمی خانواده‌های ارامنه هستند که به برای نمایش عمومی و موزه‌ای اهدا شده‌اند که طبق اعلام نظر کارشناسان قدیمی‌ترین شیء این مجموعه بیش از 500 سال قدمت دارد.

محمدی با اشاره به توسعه فضای موزه‌ای استان و راه‌اندازی موزه‌های تخصصی، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت‌های ویژه‌ای که آذربایجان‌شرقی در زمینه نوع اشیای تاریخی به دست آمده و دوره‌های مختلف دارد، توانسته‌ایم طی سال‌های گذشته موزه‌های تخصصی قابل توجهی را در شهرستان های مختلف راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/