به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی هنرآنلاین، در نشست شورای سیاست‎گذاری سومین یادواره هنری تجلی بصیرت که صبح امروز؛ چهارشنبه هشتم خردادماه با حضور حمیدشاه‌آبادی؛ معاون هنری وزیر ارشاد، اصغر امیرنیا؛ مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی، قادر آشنا؛ مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، علیرضا پاشایی؛ سرپرست دفتر موسیقی، مرتضی باقرنژاد سرپرست حوزه مشاور اجرایی و جمعی دیگر از مدیران ارشاد استان‌های کشور در تالار وحدت برگزار شد.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم به تبیین رویکردهای سومین یادواره تجلی بصیرت پرداخت، شاه‌آبادی در این باره گفت: یادوآره تجلی بصیرت در دو سال گذشته به موضوع فتنه پرداخته ولی امروز براساس وضعیت جامعه می تواند به موضوع هایی بپردازد که در دامنه اعتقادی جامعه ما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم تا در پایان دولت دهم در عرصه تجلی بصیرت کاری پایه ای انجام داده باشیم و از نظر محتوایی به نقطه مشخصی برسیم. در واقع کلیدی ترین حرکت ما در تجلی بصیرت هنرمندان هستند و اثر هنری در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.

شاه‎آبادی اظهار کرد: یادواره تجلی بصیرت بیش از هر چیزی سعی می کند تا با کمک استان های سراسر کشور هنرمندان متعهد را معرفی کند. ما به این نکته واقف هستیم که برگزاری یادوآره هزینه هاب بسیاری دارد، در حالی که ما برای برگزاری این یادواره با محدودیت های مالی روبه رو هستیم.

معاون هنری ارشاد افزود: هنرمندانی که قصد دارند در تجلی بصیرت شرکت کنند باید به خلق اثر هنری بپردازند. در سال های گذشته موضوعی چون فتنه را در تجلی بصیرت مطرح کردیم که هنرمندان برای پرداختن به این موضوع دست به خلاقیت زدند و آثار خوبی به یادواره رسید.

شاه‌آبادی با اشاره به حضور و همکاری نهادهایی چون؛ حوزه هنری، بسیج هنرمندان و کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اگر نمایندگی های این نهادها در استان های کشور همکاری خوبی با اداره های کل ارشادهای استان داشته باشند، در نهایت می توانیم بانک اطلاعاتی بزرگی از هنرمندان متعهد را داشته باشیم.

معاون هنری وزیر با اشاره به ماه های پایانی دولت دهم اظهار کرد: ما در طول این سه سال برنامه های بسیاری داشتیم و تلاش کردیم مسائل بسیاری را اصلاح کنیم. خوشبختانه تا کنون نیز موفق بوده ایم و یادواره تجلی بصیرت نیز یکی از موارد ادامه دادن همین مسیر است.

وی در پایان درباره دو مرحله ای برگزار شدن یادواره گفت: من همواره بر این نکته تاکید داشته ام که جشنواره ها و رویدادهای هنری به صورت دو مرحله ای برگزار شود. این بار نیز تلاش می کنیم تا در رشته هایی که امکان پذیر است یادواره را به صورت دو مرحله ای؛ به گونه ای که مشاورینی در زمان خلق اثر به هنرمند مشاوره بدهند، برگزار کنیم.

در ادامه این نشست علی‌اصغر امیرنیا، مدیر مرکز هنرهای تجسمی گفت: در دوره گذشته این یادواره در بخش تجسمی پنج رشته نقاشی، کاریکاتور، عکس، خوشنویسی و حجم برگزار شد اما در این دوره این رشته‌ها به 9 هنر افزایش یافت.

وی افزود: به نظر من وظیفه ما این است در طی این یادواره هنرمندان را شناسایی کنیم. 9 رشته خاص تجسمی، این قابلیت را دارند که هنرمندان و داوران ارزشی و هماهنگ با مضمون یادوراه بصیرت را به ما معرفی کنند.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی با بیان اینکه باید آثار موثر در این حوزه خلق شود ادامه داد: ما باید در این یادواره بتوانیم آنچه در سیره ائمه وجود داشت را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

همچنین حسن نژاد جانشین بسیج هنرمندان نیز در این نشست در سخنان کوتاهی گفت: ما از سه سال قبل تاکنون بانک اطلاعاتی را در حوزه هنرمندان ارزشی همه استان‏‌های کشور تهیه کرده‎ایم که امیدوارم این بانک گسترش پیدا کند زیرا اکنون شامل همه هنرمندان این حوزه نیست.

وی به گسترش موضوعات یادواره سوم تجلی بصیرت اشاره کرد و گفت: وجود همه موضوعات ارزشی در این رویداد هنری کار اجرا را مشکل می‏‌کند و بهتر است موضوعات کمی محدودتر شود.

بهمن کاظمی دبیر جشنواره نواحی نیز سپس درباره توجه به موسیقی آیینی و دینی گفت: در بحث بصیرت ما باید به عنصر حکمت و تلفیق این دو با هم نیز توجه کنیم. در زمینه موسیقی، برای یادواره تجلی بصیرت برای هر استان موضوع موسیقایی خاصی را در نظر گرفته‏‌ایم تا به این ترتیب هر استان به شکلی اختصاصی به موضوعی در موسیقی نواحی بپردازد.

در بخش دوم این نشست، نمایندگانی از استان‌های همدان، مرکزی، اصفهان، گلستان، لرستان، سمنان، مازندران، کرمانشاه و البرز، پیشنهادهایی در زمینه سومین یادوراه تجلی بصیرت ارایه کردند که از میان آنها می‏‌توان به سرفصل‌هایی چون، لزوم اختصاص بودجه بیشتر، اختصاص رشته‎هایی به استانها که در جشنواره‎های دیگر نیز در زمینه آن رشته‏‌ها کار می‌‍‏کنند، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای از دوره سه ساله برگزاری یادواره، انتشار یک مجله تخصصی برای هنر متعهد، ارائه عناوینی برای موضوعات یادواره با بهره‎گیری از نظر هنرمندان برای ایجاد شور و علاقه بیشتر در شرکت کنندگان و توجه به موضوعاتی مانند سبک زندگی دینی به عنوان یکی از نیازهای امروز جامعه اشاره کرد.

انتهای پیام 65/32