به گزارش هنرآنلاین، مریم کاظمی، عضو هیئت انتخاب بخش تئاتر کودک و نوجوان با ارزیابی کلی آثار رسیده به این بخش گفت: با توجه به این نکته که موضوع جشنواره تئاترشهر، پرداختن به مسائل، معضلات و موضوعات شهری است، به نظر می آید شرکت کنندگان در بخش تئاتر کودک و نوجوان به این جنبه توجه نداشته اند یا اینکه جشنواره را بهانه ای برای کار کردن دیده اند که به نظر من جنبه دوم قالب بوده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان با تقسیم بندی موضوعات نمایشنامه های رسیده به جشنواره گفت: در نمایشنامه هایی که هیئت انتخاب خواندند، 70 درصد موضوعات غیرشهری و داستانی و متفاوت از موضوعات فراخوان بودند. 20 درصد نمایشنامه ها نیز موضوعات متفرقه بازنویسی شده ای بودند که با گنجاندن چند آیتم شهری آن را موضوعی کرده اند و 10 درصد بقیه به صورت ارژینال برای این جشنواره نوشته شده اند.

کاظمی درباره تاثیر این درصد بندی ها در انتخاب متون برای مرحله بازبینی توضیح داد: این نسبت در بین آثار انتخاب شده نیز دیده می شود. اگر از 100 نمایشنامه 20 تا انتخاب شده باشد، دو نمایشنامه شهری می شود، چهار نمایشنامه اقتباسی بازنویسی شده با موضوعات شهری و بقیه نیز نمایشنامه هایی با موضوعات متفرقه خواهند بود.

این هنرمند که سال گذشته نیز کارهای بخش تئاتر کودک و نوجوان را ارزیابی کرده است با مقایسه کارهای رسیده به جشنواره در دو دوره متوالی گفت: چون بازبین دوره قبل جشنواره در همین بخش بودم فقط نمایشنامه های انتخاب شده را دیدم. با این حال می توانم بگویم 20 درصد کارها تکراری بود. کارهایی که در مرحله بازبینی رد شده بودند، دوباره برای جشنواره فرستاده شدند. این نشان می دهد که متون آیتم های خوبی داشته اند که هنرمند احتمال داده با دوباره کار کردن، مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی مهمترین ملاک ارزیابی را توجه به موضوع شهری عنوان کرد و افزود: پس از موضوع جشنواره، پارامترهای کیفی مثل ساختار، نوع پرورش موضوع، شخصیت پردازی، دیالوگ ها، نتیجه گیری موضوعی و اینکه آیا نویسنده موفق شده که از مجموعه شرایط فراهم آورده ، ایده و موضوع را به اثبات برساند نکاتی هستند که هیئت انتخاب در نظر داشت. حتی این نکته که اگر نویسنده گروه سنی را قید کرده آیا در رساندن مطلب موفق بوده یا خیر نیز مورد توجه قرار گرفته است.

مریم کاظمی درباره تفکیک گروه سنی مخاطب توسط نویسنده اثر گفت: در نمایشنامه هایی که هیئت انتخاب جشنواره تئاتر شهر خواند ، جز چند اثر چاپ شده، گروه سنی قید نشده بود. به شخصه قائل به تفکیک گروه سنی و قید شدن از طرف نویسنده نیستم. مایلم خواننده و مخاطب آن را درک کند.

وی نابسامانی در تفکیک گروه سنی مخاطبان را بازتابی از شرایط فعلی تئاتر کودک و نوجوان دانست و افزود: وقتی همه سالن ها همه کارها را نمایش می دهند، پافشاری روی اصول، خوش خیالی است. در مرحله اجرا نیز اغلب کسانی که کارهای کودک و نوجوان را ارزیابی می کنند دو جمله کلیشه ای و مشابه را تحویل ما می دهند؛ اول "موضوع مناسب گروه سنی نبود" و دوم اینکه "بد آموزی داشت". این دو آیتم راه فراری برای نقد درست است. تئاتر کودک و نوجوان فقط مخاطبان متفاوتی دارد و این مسئولیت ما را در رعایت اصول فنی نوشته و اجرا کم نمی کند.

انتهای پیام/52/53