به گزارش هنرآنلاین، روزنامه اعتماد در صفحه فرهنگی خود نوشت: تمامی اتفاقاتی که از خرداد91 تا خرداد92 برای نهاد صنفی سینما اتقاق افتاد وسیله‌یی برای ابراز قدرت بود. این روزنامه در بخشی از یادداشت خود آورده است: "از یک منظر افتخار و از دیدگاهی دیگر مهم‌ترین مشکل مدیریت جواد شمقدری تعطیل کردن جامعه صنفی سینمای ایران، خانه سینماست. او دی ماه 1390 موفق شد دستور تعطیلی خانه سینما را از قول وزیر ارشاد اعلام کند و در نهایت با پیگیری‌های مسوولان خانه سینما، دیوان عدالت اداری حکم انحلال خانه سینما را رد کرد و در ساختمان خیابان سمنان باز شد و محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما با اهالی رسانه نشستی خبری گذاشت و به فاصله کوتاهی دستور تعطیلی این نهاد صنفی از سوی وزارت ارشاد صادر شد تا این‌بار دیگر در خانه در خیابان سمنان بسته و کارهای صنوف در ساختمان شماره دو پیگیری شود. دیدار با رییس‌جمهور و صدور دستور تشکیل هیات بازبینی اساسنامه خانه سینما هم کارساز نشد و همچنان در خانه سینما بسته ماند؛ هرچند که اسفندیار رحیم‌مشایی گفته است خانه سینما تا پایان کار دولت بازگشایی می‌شود. نگاهی به روندی که خانه سینما در این یک سال طی کرده نشان خواهد داد سنگ اندازی بر سر راه فعالیت جامعه صنفی سینمای ایران از چه بخش‌هایی صورت گرفته است."

"رضا ابراهیمی مجری برنامه‌های انتخاباتی شبکه 3 شد" عنوان تیتری ست که در ستون فرهنگی روزنامه تهران امروز می خوانیم .ویژه برنامه انتخاباتی شبکه 3 سیما با نام "به انتخاب شما" که به پرسش و پاسخ از کاندیداهای ریاست‌جمهوری با حضور جوانان می‌پردازد، با اجرای رضا ابراهیمی روی آنتن خواهد رفت. بنا بر این گزارش، ضبط این برنامه‌ها مدتی است که آغاز شده و تا به حال برنامه‌های محمدرضا عارف و محمدباقر قالیباف ضبط شده‌اند. رضا ابراهیمی در حال حاضر مدیر روابط‌عمومی معاونت فن‌آوری سازمان صداو سیماست و پیش از این نیز اجرای چند برنامه را بر عهده داشته است. ابراهیمی در کارنامه خود تهیه‌کنندگی تله‌فیلم هم دارد. برنامه به انتخاب شما از روز دوشنبه 13 خردادماه ساعت 19:10 به روی آنتن خواهد رفت و طبق جدول ارائه شده از سوی صداو سیما به ترتیب برنامه‌های محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف، علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، غلامعلی حدادعادل، محمد غرضی، سعید جلیلی و حسن روحانی پخش خواهد شد.

اما روزنامه قدس خبر اهدای بیش از 23 میلیارد ریال کتاب به استان‌های کشور را منتشر کرده است. معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 23 میلیارد ریال کتاب به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانهای سراسر کشور اهدا کرد. این اقدام با هدف تجهیز کتابخانه های کشور و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و همچنین دسترسی آسان به تازه های نشر، از سوی معاونت امور فرهنگی صورت گرفته است. این کتاب ها در موضوع های دین، مذهب، روان شناسی، علوم اجتماعی، دفاع مقدس و... بوده است.

همچنین "حسام‌الدین سراج در ارکستر ملی می‌خواند" گزارشی است که روزنامه ایران در ستون فرهنگی به آن پرداخته است. چشم گشودن به زندگی در خانواده‌ای که با فرهنگ و هنر عجین است و استادان بزرگ موسیقی همچون جلال‌الدین همایی، تاج اصفهانی و حسن کسایی در آن خانه گام می‌نهند، به تنهایی می‌تواند فضایی را فراهم کند تا در این خانه کودکی رشد یابد که بذر عشق و علاقه به موسیقی در وجودش جوانه بزند.

از سوی دیگر روزنامه آرمان روابط عمومی به جایزه بازیگر نقش اول زن جشنواره کن پرداخته که به بازیگر نقش اول فیلم فرهادی تعلق یافته است.

شصت و ششمین جشنواره فیلم کن با انتخاب فیلم آبی گرم‌ترین رنگ است از کشور فرانسه به کار خود خاتمه داد.به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، به این ترتیب این جشنواره فیلم عبدالطیف کشیش را از میان 20 فیلم بخش رقابتی به عنوان بهترین فیلم انتخاب کرد.جوایز کن برندگان دیگری نیز داشت و برادران کوئن برای فیلم درون لوین دیویس موفق به کسب جایزه بزرگ یا گرند پری شدند. این جایزه دومین جایزه با ارزش کن است. در این مراسم اسکار ایزاک بازیگر فیلم به جای برادران کوئن به روی صحنه رفت و جایزه را دریافت کرد. آنها در سال 1991 نیز برای بارتون فینک جایزه نخل طلا را دریافت کرده بودند.جایزه بهترین بازیگر مرد به بروس درن 76 ساله برای بازی در فیلم الکساندر پین رسید که در فیلم جاده‌ای نبراسکا بازی کرده بود و جایزه بهترین بازیگر زن به برنیس بژو بازیگر فیلم گذشته اصغر فرهادی اهدا شد. او در نقش یک مادر که در روابط بین همسر سابق، فرزندان و مرد فعلی زندگی اش سرگردان است، ایفای نقش کرده است.جایزه گروه داوری یا ژوری پرایز که به عنوان سومین جایزه مهم کن شناخته می‌شود نیز به درام مثل پدر، مثل پسر ساخته کوری ادا هیروکازو از ژاپن رسید و کارگردان مکزیکی آمت اسکالانته جایزه بهترین کارگردان را برای فیلمی که درباره مبارزه با مواد مخدر بود، دریافت کرد.

در روزنامه ابتکار هم خبر رونمایی از مجموعه کتب شعرای سبک هندی با حضور رئیس دفتر رهبر انقلاب و وزیرارشاد را می خوانیم . مجموعه کتب گزیده شعر شعرای سبک هندی لحظاتی پیش با حضور حجت الاسلام محمدمحمدی گلپایگانی،"‌سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

تهیه‌کننده "دستان" در روزنامه اسرار اعلام کرد با وجود اینکه گفتگو با هنرمندان شاخص موسیقی جزو بخش‌های پرطرفدار این برنامه بوده اما برای بالا بردن ریتم برنامه، این بخش را حذف کرده‌اند‎.‎محمد مناجاتی تهیه‌کننده "دستان" درباره این برنامه موسیقایی اظهار کرد: با گذشت هشت ماه از آغاز پخش "دستان" تاکنون 45 قسمت از این برنامه روی آنتن شبکه آموزش سیما رفته و بازخوردهای خوبی داشته است. ما سعی کرده‌ایم در اتاق فکر برنامه هر روز طرح‌هایی را ارائه کنیم تا برنامه ارتقا پیدا کند و با این شرایط هنوز به ایده‌آل خودمان نزدیک نشده‌ایم و به همین دلیل در سری جدید برنامه سعی می‌کنیم در مسیر ایده‌آل‌هایمان حرکت کنیم‎.‎ ‎ ‎وی در پاسخ به اینکه چه احساس نیازی برای تغییر در این برنامه وجود داشت، تصریح کرد: ایده اولیه "دستان" بر این تفکر بود که بتوانیم یک مجله جامع موسیقی داشته باشیم و با وجود اینکه گفتگو با هنرمندان برجسته موسیقی جزو بخش‌های پرطرفدار برنامه بود اما به دلیل اینکه ذات یک مجله تلویزیونی داشتن ریتم بالا و آیتم‌های متنوع است این بخش از برنامه را حذف کردیم‎.‎

همچنین در قسمت فرهنگی روزنامه همشهری خبر آمدن دولتمند خلف به ایران را می خوانیم . سهیلا پورگرامی، خواننده و سرپرست گروه موسیقی آوای مهربانی درباره چگونگی دعوت از دولتمند خلف برای اجرا در ایران و همراهی با گروه آوای مهربانی خاطرنشان کرد: از آنجا که برای اجرای برنامه‌های مختلفی به تاجیکستان رفته بودم با کارهای آقای دولتمند آشنا بودم و در همین راستا از ایشان دعوت کردیم در ایران کنسرت داشته باشند. این خواننده با اشاره به اینکه این اجرا در 4 بخش تدارک دیده شده، اظهار داشت: در بخش نخست به رسم مهمان‌نوازی آقای دولتمند به صحنه می‌رود و قطعاتی چون بوی جوی مولیان، آشنایی و خنده آسمان نگر را اجرا می‌کند. همچنین در ادامه گروه موسیقی آوای مهربانی به صحنه می‌آید و قطعات‌ ای عاشقان، طالب دیدار و... را اجرا می‌کند. سرپرست گروه موسیقی آوای مهربانی درباره 2بخش دیگر گفت: دربخش سوم گروه آوای مهربانی چند قطعه محلی آذری، لری، خراسانی و کردی را اجرا می‌کند. وی در خاتمه خاطرنشان کرد: اجرای قطعات‌ ای قوم به حج رفته، دریا دریا (شعر لایق شیرعلی)، وطنم و ‌ای سرزمین من نیز در بخش پایانی گنجانده شده است که با همراهی آقای دولتمند و گروه آوای مهربانی اجرا خواهد شد.

اما در روزنامه وطن امروز ماجرای رفتن "مهرجویی" از پایتخت منتشر شده است. داریوش مهرجویی همزمان با اکران فیلم جدیدش تهران را برای سکونت در شهری دیگر ترک کرد. مهرجویی با تایید این مطلب گفت: از زندگی در تهران خسته شده بودم زیرا هم من و هم خانواده‌ام در تهران با آلودگی هوا و صوتی روبه‌رو بودیم و آلودگی موجود در شهر ما را اذیت می‌‌کرد و آرامش نداشتیم. این آلودگی‌ها بسیار وحشتناک بود. وی با اشاره به رفتن خود و خانواده‌اش به محمد شهر کرج گفت: منطقه محمد شهر منطقه زیبایی است البته خود محمدشهر امکانات زیادی ندارد و من در جلساتی که با مسؤولان درباره محیط زیست داشتم به عنوان یک همشهری و شهروند مطرح کردم که باتوجه به نام این شهر که از نام گرامی پیامبر اسلامی(ص) گرفته شده است، باید امکانات بهتر و بیشتری داشته باشد.وی ادامه داد: قصد دارم اگر کاری از دستم بربیاید برای بهتر شدن این شهر انجام دهم. مهرجویی ادامه داد: البته یک دفتر کار در تهران دارم که اگر کاری در تهران داشته باشم یا بخواهم مساله‌ای را پیگیری کنم به آن دفتر می‌‌روم.

از طرفی روزنامه بانی فیلم خبر داد "مشایخی پدر آتش نشان فداکار شد". جمشید مشایخی در تله فیلمی که درباره زندگی آتشنشان فداکار ساخته می شود،نقش پدر او را بازی می کند. زندگی امید عباسی، آتشنشان فداکاری که در جریان حادثه آتش‌سوزی، جان خود را از دست داد، قرار است در قالب یک فیلم تلویزیونی روایت ‌شود.

زندگی این آتشنشان از جان گذشته و شجاع که اواخر اردیبهشت امسال در جریان اطفای حریق در یک برج مسکونی، طی نجات جان یک دختر بچه ماسک خود را به او داد و دچار مرگ مغزی شد، توسط شهرام شاه‌حسینی و به تهیه‌کنندگی داود هاشمی تبدیل به تله‌فیلم می‌شود. جمشید مشایخی در این تله فیلم نقش پدر آن مرحوم را بازی می کند.همچنین سید جواد هاشمی در نقش رییس یکی از پایگاه های آتشنشانی،رامین راستاد در نقش دوست و همکار وی و شبنم مقدمی به نقش زنی که به همراه دخترش گرفتار آتش شده،دیگر بازیگران این تله فیلم هستند.

این اثر به سفارش سازمان آتشنشانی و برای پخش از شبکه سوم سیما تولید می‌شود. مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه این تله‌فیلم به نویسندگی آرش قادری زیر نظر علیرضا افخمی از هفته گذشته آغاز شده است. گروه تولید این هفته با پایان انتخاب بازیگران و سایر عوامل سازنده، این تله‌فیلم را تهران مقابل دوربین خواهند برد‌. مدیریت تولید این تله‌فیلم را مهدی بدرلو بر عهده دارد. این تله‌فیلم که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده، قرار است همزمان با چهلمین روز درگذشت زنده‌یاد عباسی روی آنتن رود. پایان پیام/