به گزارش خبرگذاری هنر ایران ، در نامه‌ای که هیات مدیر "خانه سینما" به شخص رییس جمهور نوشته اند ،‌ آمده است:

به نام خدا

جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد

مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام،

همان‌طور که مستحضرید در جلسه‌ی روز 21 شهریور1391 (روز سینما) در دفتر ریاست جمهوری و در حضور جنابعالی، توافق شد که گروهی برای اصلاح بندهایی از اساسنامه‌ی خانه‌ی سینما - که معاونت سینمایی به بهانه‌ی آن‌ها سعی داشت خانه‌ی سینما را به تعطیلی بکشاند - تعیین شوند تا به رفع بهانه اقدام کنند. هیأت‌ مدیره لازم می‌داند گزارش مسیر طی شده پس از آن دیدار و مراتب قانونی مترتب بر آن را به استحضار برساند.

پس از گذشت ماه‌ها، سرانجام هیأتی به توصیه‌ی دفتر ریاست جمهوری متشکل از سه نماینده از خانه‌ی سینما، سه نماینده از سازمان سینمایی و نماینده‌ای از سوی جنابعالی مذاکرات را آغاز کردند و پس از برگزاری جلسات متعدد، متن اساسنامه‌ی اصلاحی از سوی نماینده‌ی جنابعالی همراه با گزارش ایشان برای پیگیری‌های بعدی به دفتر ریاست جمهوری فرستاده شد.

این روند باید به تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده خانه‌ی سینما، به‌عنوان بالاترین رکن خانه‌ی سینما (ماده‌ی 14 اساسنامه) طبق تشریفات پیش‌بینی‌شده در اساسنامه بیانجامد تا در خصوص تصویب تغییرات پیشنهادی رأی‌گیری به عمل آید و سپس به هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شود.

توضیح دو نکته ضروری است: اول آن‌که حرکت در چارچوب اساسنامه‌ی خانه‌ی سینما (اساسنامه‌ای که آخرین مجمع عمومی خانه‌ی سینما طبق آن برگزار شده است) و سپس ارائه‌ی اساسنامه‌ی اصلاحی مصوب مجمع عمومی فوق‌العاده به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق «ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر آن‌ها» صورت می‌گیرد که حدود و حقوق مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مؤسسات تحت نظارت آن وزارتخانه را تعیین می‌کند که خانه‌ی سینما یکی از آن‌هاست.

دوم این‌که برخلاف ادعای برخی از مدیران سینمایی، خانه‌ی سینما مؤسسه‌ای «موجود» است و منحل نشده است، چون اساسا انحلال مؤسسات جزو اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست. کما این‌که دیوان عدالت اداری در قبال ادعای معاونت سینمایی وقت، این رأی را باطل اعلام کرده است.

خانه‌ی سینما طبق دستور دبیر هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (بر فرض قانونی یا موجه‌ بودن این دستور) در شرایط «توقف فعالیت» است. مدیران این‌گونه مؤسسات طبق «ضوابط و مقررات تأسیس مراکز و ...» و «قانون تجارت» موظف‌اند تا رفع موانع برای از سرگیری مجدد فعالیت به تلاش خود ادامه دهند و راهکارهای لازم را اتخاذ کنند که تشکیل مجمع عمومی و در صورت لزوم، پیشنهاد تغییراتی در اساسنامه‌ی مؤسسه و موارد دیگر از جمله‌ی این وظایف است.»

هیأت مدیره‌ی خانه‌ی سینما در ادامه‌ی نامه‌ی سرگشاده‌ی خود به رییس‌جمهور به بندی از اساسنامه‌ی این نهاد اشاره کرده و ادامه داده است: «در ادامه‌ی توضیحات پیشین می‌افزاید که مجمع عمومی فوق‌العاده‌ی خانه‌ی سینما طبق بند 1 ماده‌ی 22 اساسنامه صرفا به درخواست اکثریت مطلق هیأت‌ مدیره یا بازرس یا دو سوم اعضای مجمع تشکیل می‌شود. تشکیل مجمع عمومی به هر نحو دیگری خلاف و غیرقانونی است.

مجمع عمومی با حضور اعضای خانه‌ی سینما تشکیل می‌شود و رسمیت پیدا می‌کند. منظور از اعضا، نمایندگان انجمن‌ها و کانون‌های عضو هستند که طبق ماده‌ی 15 اساسنامه از طرف شورای مرکزی منتخب، آخرین مجمع عمومی تشکل مربوطه کتبا به مدیریت خانه‌ی سینما معرفی شوند. هر شکل دیگری از حضور در مجمع عمومی خانه‌ی سینما تخلف محسوب می‌شود.

خانه‌ی سینما کماکان دارای 29 عضو است و تا زمانی که یک عضو کتبا و رسما اعلام انصراف از عضویت نکند یا از سوی مجمع عمومی طبق بندهای 15 و 16 ماده‌ی 34 اساسنامه مشمول تعلیق یا لغو عضویت نشود، همچنان عضو خانه‌ی سینما به‌حساب می‌آید.

تشکل‌هایی که تا‌ کنون درخواست عضویت به خانه‌ی سینما نداده‌اند یا درخواست عضویت‌شان از طرف مجمع عمومی خانه‌ی سینما مورد بررسی و تأیید قرار نگرفته باشد فعلا نمی‌توانند در مجمع شرکت کنند.

کانون‌ها و انجمن‌هایی که با رعایت تشریفات قانونی (تشکیل مجمع عمومی و رأی‌گیری) تغییراتی در اساسنامه‌ی خود داده باشند، با در نظر گرفتن مواد 6 و 8 اساسنامه‌ی خانه‌ی سینما می‌توانند در مجمع عمومی شرکت کنند.

در صورت رعایت تمام موازین فوق، اساسنامه‌ی جدید مصوب (حاوی تغییرات اساسنامه‌ی قبلی) برای ثبت اصلاحات مربوط به مراجع قانونی ارائه خواهد شد و از آن پس لازم‌الاجرا خواهد بود.»

به گزارش ایسنا، در ادامه این نامه، هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی اصناف سینمای ایران به «هیأت پیگیری بازگشایی خانه‌ی سینما» اشاره و تأکید کرده است: «به این ترتیب و براساس توضیح مسیر قانونی تصویب پیش‌نویس کنونی، تعیین هرگونه هیأتی تحت عنوان هیأت بازگشایی - یا به گفته‌ی مدیران سازمان سینمایی «به‌نوعی هیأت مؤسس» - و با ادعا و مأموریت تأسیس مجدد خانه‌ی سینما، آشکارا تکرار ادعاها و اقدامات خلاف قانون قبلی مدیریت دولتی سینما و فاقد وجاهت قانونی است. در مورد الزام به‌ قانونی شدن صنوف نیز (که از سوی مدیران بر آن تأکید زیادی می‌شود) مهلت یک‌ماهه پیش‌بینی‌شده در اساسنامه‌ی اصلاحی برای تسلیم درخواست ثبت قانونی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از طی تشریفات قانونی ثبت اصلاحات اساسنامه و ابلاغ آن به خانه‌ی سینما آغاز خواهد شد نه پیش از آن (تبصره‌ی ماده‌ی 1 اساسنامه‌ی اصلاحی).

در این شرایط بنابر تمایل جنابعالی که با صراحت در جلسه‌ی «روز سینما» بر آن تأکید داشتید و همچنین درخواست کمیته‌ی هماهنگی اصناف خانه‌ی سینما (با امضای اکثریت قاطع اعضا)، هیأت‌ مدیره‌ی خانه‌ی سینما درصدد برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده است و با توجه به‌ روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر، ترجیح می‌دهد زمان برگزاری آن به روزهای پس از انتخابات موکول و در شرایطی آرام و با تمرکز کافی بر دستور جلسه‌ی مجمع عمومی، برگزار شود. البته در صورت لزوم و بنابر مصالح خانه‌ی سینما هر زمان که لازم باشد در این مورد اقدام عاجل به عمل خواهد آمد.»

هیأت‌ مدیره‌ی خانه‌ی سینما در بخش دیگری از نامه‌اش به رییس‌جمهور، خطاب به او آورده است: «جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد، هیأت‌ مدیره‌ی خانه‌ی سینما هرچند ترجیح می‌دهد که هفته‌های آخر تصدی مدیران سینمایی را در فضایی بدون تنش طی کند، اما تصدیق می‌فرمایید که این هیأت‌ مدیره ناگزیر است فقط بر مبنای موازین قانونی عمل کند و در برابر اقدامات سازمان سینمایی در نادیده گرفتن حقوق قانونی خانه‌ی سینما و دعوت و تشویق اعضا به ارتکاب اقدامات غیرقانونی از جمله تشکیل جلسه‌ای تحت عنوان مجمع عمومی خانه‌ی سینما - بدون رعایت تشریفات قانونی - بایستد و در صورت لزوم از طریق مراجع ذی‌صلاح اقدام کند.

در پایان از جنابعالی که به سهم خود درصدد رفع موانع فعالیت رسمی خانه‌ی سینما بوده‌اید، سپاسگزاریم و از نظرات آتی جنابعالی استقبال می‌کنیم. همچنین از تمام همکاران خود در سینمای ایران و اعضای تشکل‌های عضو به‌خاطر شکیبایی، اعتماد، همدلی و همراهی با مدیریت خانه‌ی سینما و پافشاری بر رعایت قانون و تن ندادن به پراکندگی و دامن نزدن به سوءتفاهم‌ها به‌رغم فشارها و ناملایمات فراوانی که در دوره‌ی اخیر به ناحق بر آنان و ما تحمیل شد، سپاسگزاریم. امیدواریم خانه‌ی سینما، پایگاه جامعه‌ی اصناف سینمای ایران با حفظ استقلال و تداوم تلاش و کوشش هرچه بیشتر در جهت تحقق اهدافش، شرایط مناسب‌تری را برای انجام وظیفه‌ی اصلی سینماگران و هنرمندان و تعالی سینمای جمهوری اسلامی ایران فراهم سازد.