به گزارش خبرگزاری هنر ایران، آخرین کتاب های منتشر شده توسط نویسندگان ایرانی و خارجی را هر روز در این صفحه با هم مرور می‌کنیم. امروز ده کتاب در حوزه‌های داستان‌، نمایشنامه‌، طنز، شعر و پژوهش هنر روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است.

"راهنمای جامع گروه درمانی در اعتیاد" "راهنمای جامع گروه درمانی در اعتیاد" عنوان اثری است که نشر دانژه درباره اعتیاد و توانبخشی آن منتشر کرده است. این کتاب توسط جیمز آرفینلی و براندا اس لنز نگاشته شده و فرانک نوبخت، فاطمه مرادی و شبنم میر بیگی آن را به زبان فارسی برگردانده اند. کتاب در سه فصل و 29 جلسه گروه درمانی با مخاطب قرار دادن درمانگران اعتیاد، راهکار هایی را برای کمک به افراد وابسته به مواد، جهت عبور از مراحل تغییر و حرکت به سمت تغییر وضعیت سوء مصرف مواد ارایه داده است. "راهنمای جامعه گروه درمانی در اعتیاد" با شمارگان هزار و 100 نسخه، به قیمت 95 هزار ریال در 272 صفحه به چاپ رسید.

"جوانی" "جوانی" داستان کوتاهی از جوزف کنراد است که بخشی از زندگی‌اش را در آن روایت کرده است. این داستان در سال 1898 برای نخستین بار با عنوان "Youth" منتشر شد و همان‌طور که از نامش پیداست روایتی از دوران بلوغ و میانسالی انسان‌هاست.

"جوانی" داستان نخستین سفر شخصیت اصلی داستان به کشوری غربی به شرق است. در واقع کنراد در سن 44 سالگی، ماجراهای 20 سالگی خود را در قالب داستانی روایت کرد و مانند بسیاری از آثارش چون"کاکا سیاه کشتی نارسیسوس"،‌ "مرز سایه" و "طوفان دریا" از دریا به عنوان یکی از عناصر ثابت داستانش استفاده می‌کند. راوی داستان اول شخص است و داستانش را با گفتن از دریا و نخستین سفرش آغاز می‌کند. داستان 80 صفحه‌ای "جوانی" اثر جوزف کنراد را لیلا حسین‌نژاد ترجمه کرده و از سوی انتشارات "روزگار نو" به بهای چهار هزار و 500 تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است.

"مهریه غیرمتعارف و پیامدهای اجتماعی آن" کتاب "مهریه غیرمتعارف و پیامدهای اجتماعی آن" به قلم علی‌اکبر مرادی علمدارلو در پنج فصل نگارش یافته است. کلیات، مهریه و انواع آن از دیدگاه قرآن و روایات، مهریه غیرمتعارف از منظر فقهی و حقوقی، پیامدهای اجتماعی مهریه غیرمتعارف از منظر فقهی و حقوقی و همچنین جمع‌بندی و نتیجه عناوین فصول پنج‌گانه این اثر را تشکیل می‌دهند. چاپ نخست کتاب "مهریه غیرمتعارف و پیامدهای اجتماعی آن" اثر علی‌اکبر مرادی علمدارلو با شمارگان دو هزار نسخه، 156 صفحه و بهای پنج هزار تومان از سوی مرکز نشر زرینه منتشر شده است.

"اندیشه در پرسش، دانش در پاسخ" کتاب "اندیشه در پرسش، دانش در پاسخ" تالیف مهدی غیاثی، مجموعه‌ای مشتمل بر 500 سوال تستی چهار گزینه‌ای در 10 موضوع مختلف تخصصی و عمومی است که برای مطالعه، اطلاع‌رسانی و برگزاری مسابقات متعدد در سطوح مختلف ویژه جوانان کاربرد دارد. چاپ نخست کتاب "اندیشه در پرسش، دانش در پاسخ" با شمارگان یک هزار نسخه، در 135 صفحه و به بهای 40 هزار ریال از سوی انتشارات برزآفرین چاپ و روانه بازار کتاب شد.

"هرم سرخ" "هرم سرخ" عنوان اثری از ریک ریدان است که با ترجمه آیدا کشاورزی وارد بازار کتاب شده است. این کتاب درباره خواهر و برادر نوجوانی است که ضد نیروهای پلیدی که قصد تخریب دنیا را دارند، می‌جنگند. "هرم سرخ" ماجرای خواهر و برادر نوجوانی است که ناخواسته درگیر ماجرایی غیر قابل باور می‌شوند. با هیولاها در می‌افتند و به جنگ "ایزدان" می‌روند. تنها کمک آن‌ها یک گربه و یک بوزینه است که در این ماجرای شگفت انگیز یاری‌شان می‌کند. ایزد بانوی عقرب‌ها، ایزدان قدیمی مصری، هیولاها و نیروهای پلید دنیای زیرین، سهمی در نابودی زمین دارند و در این میان فقط این خواهر و برادر هستند که ممکن است بتوانند جلوی این ویرانی عظیم را بگیرند. این رمان 535 صفحه‌ای با شمارگان یک هزار و 500 نسخه و به بهای 24 هزار تومان از سوی نشر بهنام وارد بازار شده است.

"من بوی دارچین می‌دهم" مجموعه‌ی شعر "من بوی دارچین می‌دهم" شامل شعرهای جمال ثریا به تازگی با ترجمه‌ی همت شهبازی منتشر شده است. شهبازی در گفت‌وگو عنوان کرد: متأسفانه جمال ثریا آن‌طور که در دنیا شناخته شده، در ایران معرفی نشده است. پیش از این شعرهایی از او در چند روزنامه و مجله ترجمه و منتشر شده، رسول یونان هم در مجموعه‌ی شعرهایی که از ادبیات جهان گردآوری کرده، شعرهایی از او آورده، اما این مجموعه اولین کتابی است که به صورت مستقل از شعرهای جمال ثریا در ایران منتشر می‌شود. "من بوی دارچین می‌دهم" با 126 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 4700 تومان از سوی نشر امرود منتشر شده است.

"زرد خاکستری" مجموعه‌ی داستان "زرد خاکستری" نوشته‌ی فرشته مولوی از سوی نشر روزنه به چاپ رسیده است. این کتاب دربرگیرنده‌ی داستان‌های "یکشنبه‌ها"، "کو شمر؟"، "روز خانه‌ی پیران"، "میعاد در خانه"،‌"یادی و حکایتی"، "اگر بخواهم می‌توانم دروغ بگویم؟"، "کولی"، "گفتگو"، "آن ترانه"، "آهوی کوهی"، "زرد خاکستری" و "اردیبهشت زیبا" است. نویسنده در مقدمه‌ی کوتاه کتاب آورده است: سه داستان نخست این مجموعه - "یکشنبه‌ها"، "کو شمر؟"، "روزِ خانه‌ی پیران" - 20 سال پیش در "پری آفتابی و داستان‌های دیگر" در نشر قطره درآمدند و در این‌جا با اندکی دست‌کاری، یعنی بازنگری تنها به قصد زدودن اشتباه‌های چاپی و یا اشتباه‌های لپی، آورده می‌شوند. دو سه‌تایی از دیگر داستان‌ها هم در این و آن روزنامه یا گاهنامه درآمده‌اند. گستره‌ی زمانی داستان‌های این مجموعه که نخستین داستانش در سال 1358 نوشته شده، گستره‌ای 15 ساله دارد.

"قبضه داغ" کتاب "قبضه داغ" سرگذشت جنگی عبدالله شیرازی است که به قلم مصطفی محمدی به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب در 38 گفتار و در قالب 284 صفحه در انتشارات پلاک هشتم یادی از خاطرات این رزمنده دلیر و شجاع می‌کند.

این کتاب لحظه‌های زندگی و حیات عبدالله شیرازی پسر شهید حاج فرج‌الله شیرزادی است. در بخش نخستین کتاب تحت عنوان از کجا آمده‌ام زندگینامه کوتاهی از وی ارائه شده است و پس از گذر کوتاهی بر زندگی این رزمنده از روز ثبت‌نام و اعزام به آموزش بسیج تا روایت‌هایی از "جبهه ماهی پنجاه هزار تومان" و "بهترین دیدبان نبرد کربلای 8" را روایت کند تا به جایی می‌رسد که می‌گوید خاک بر سر ما که شهید بشویم. در پایان هم یادداشتی از این رزمنده آورده شده است.

"مقدمه رساله زبان پارتی" این اثر به بررسی زبان پارتی از زبان‌های ایرانی باستان می پردازد و به آثار این زبان در متون دیگر از جمله متون مانوی توجه می کند. زبان پارتی یا پهلوی اشکانی از زبان های شمال غربی ایران است و منسوب به پهلو که از صورت باستانی "پرثوه" آمده است که در اصل به سرزمین پارت اطلاق می شد. مهمترین آثار پارتی بدست آمده مربوط به نوشته های مانویان است که به زبان های گوناگون پارسی میانه، سغدی، خوارزمی و از جمله زبان پارتی می باشد. این اثر به بررسی زبان پارتی از زبان‌های ایرانی باستان می پردازد و به آثار این زبان در متون دیگر از جمله متون مانوی توجه می کند.

زبان پارتی یا پهلوی اشکانی از زبان های شمال غربی ایران است و منسوب به پهلو که از صورت باستانی "پرثوه" آمده است که در اصل به سرزمین پارت اطلاق می شد. مهمترین آثار پارتی بدست آمده مربوط به نوشته های مانویان است که به زبان های گوناگون پارسی میانه، سعدی، خوارزمی و از جمله زبان پارتی است.

"خاطرات یک بی‌عرضه" جلد هفتم از مجموعه پرطرفدار "خاطرات یک بی‌عرضه" اثر "جف کینی" منتشر شد. مخاطب در این داستان، با خاطرات "گِرِگ هِفلی"، شخصیت اصلی کتاب، از دورانی که هنوز به دنیا نیامده بود، آشنا می‌شود. در این مجلد "گِرِگ" ماجراهایی را از دنیایی که هنوز آن را ندیده، روایت می‌کند. مجموعه "خاطرات یک بی‌عرضه" شامل داستان‌هایی مطرح و پرطرفدار در دنیای کودکان و نوجوانان است که در سال 2010 میلادی فیلمی سینمایی نیز بر اساس آن اکران شد. جلد هفتم مجموعه "خاطرات یک بی‌عرضه" با ترجمه شادنظر در 224 صفحه و به بهای هشت هزار تومان از سوی نشر ایران‌بان و قطره منتشر شده است.