به گزارش هنرآنلاین، احمدهمتی، مدیرکل فرهنگ ارشاد فارس،با اعلام اینکه، رشادت‌های حضرت احمدبن موسی (ع)، در قالب هنر تعزیه شاهد استقبال مردم شیراز بود و در مراسم سالروز شهادتش توسط گروه تعزیه علیرضا حیدر پور در مقابل صحن مطهر حضرت شاه چراغ (ع) اجراشد،گفت: برخی مردم فکر می‌کنند این بزرگوار مظلومانه وارد شیراز و دستگیر شدند و به شهادت رسیدند در حالی که حضرت احمدبن موسی (ع) بعد از سه روز مقاومت به شهادت رسیدند.

همتی افزود: سعی داریم با به تصویر کشیدن زندگی‌نامه حضرت شاه چراغ آن هم در قالب فعالیت‌هایی هنری ازجمله تعزیه گوشه‌ای از رشادت‌های شاهچراغ (ع) را برای مردم فارس و کشور نمایان کنیم تا در در جای جای این استان پهناور و کشور وجهان اسلام زندگی‌نامه ایشان آشکارا خود را نمایان ساخته و همه از دوران عمر بابرکت و ظلم ستیزی و دیگر جنبه های معنوی و علمی ایشان با خبر شوند.

مدیرکل فرهنگ ارشاد فارس، ادامه داد: معرفی و فعالیت های هنری مرتبط با حضرت احمدابن موسی شاهچراغ (ع) ، نشان دهنده نوعی ابراز ارادت هنرمندان فارس و همچنین عشق به ائمه اطهار بوده که همین عامل باعث ایجاد تعزیه‌هایی در جهت شناخت حضرت احمدابن موسی (ع) شده است .

این مقام فرهنگی استان،بابیان اینکه: هنر تعزیه یکی از بهترین و ساده‌ترین، و در عین حال مهم‌ترین و ارزشمندترین راه معرفی برای عظمت ستیز و جنگ حضرت احمدابن موسی (ع) با منکران ولایت است، ادامه داد: این حرکت‌های هنری در این روز ویژه نوعی ایجاد تفکر و کند و کاو را در معانی و مفاهیم بلند قیام حضرت احمدابن موسی (ع) برای مردم ایجاد می‌کند.

در حاشیه این مراسم، علیرضا حیدر پور استاد تعزیه استان فارس نیز بیان کرد: شناخت ائمه اطهار (ع) و حقیقت مقام ملکوتیشان نه تنها برای هیچ صاحب اندیشه و متفکر تیزپروازی مقدور نیست، بلکه قوه وهم و تخیلشان نیز از تصور افق و کرانه‌های آنان عاجز است.

سرپرست تعزیه حضرت احمد ابن موسی (ع) افزود: اگر گفته شد ائمه اطهار «ابواب» و «بیوت» توحید و معرفت خدا هستند که معرفت به آنان ممکن نیست، منظور شناخت کامل و معرفت به حقیقت جامع آنان است.

حیدرپور اضافه کرد: هر انسانی به اندازه ظرفیت عقلی و ذهنی برای شناخت امامان تلاش می‌کند، تا مسیر بندگی و عبودیت خدا و راه صحیح زندگی را بشناسد و در صراط مستقیم گام گذارد.

این استاد تعزیه، تصریح کرد: این‌گونه آیین‌ها چه در قالب نوحه‌خوانی و چه در قالب نمایش و تعزیه‌خوانی حاکی از عشق به سیره نبوی است و تنها نگاهی به برگزاری آیین‌های موجود این موضوع را مشخص می‌کند.

حیدرپور همچنین گفت: یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توان با آن نسبت به ائمه (ع) معرفت پیدا کرد، تأمل و تدبر در معانی و مفاهیم دعاها و مناجات‌های منقول از ائمه (ع) بوده، که این موضوع در تعزیه حضرت احمدابن موسی (ع) به خوبی رعایت شده است.

این هنرمند، بیان کرد:شیراز و استان فارس خاستگاه تعزیه است و متن‌های تعزیه موجود در استان فارس که تعداد قابل توجهی از آن در اختیار گروه تعزیه سفیر قرار دارد، آنقدر متنوع و جذاب است که می‌توان ادعا کرد برای هر روز هم که قرار به اجرای تعزیه باشد متن‌هایی وجود دارد.

این استاد تعزیه ادامه داد: با حمایت اداره کل فرهنگ ارشاد فارس و همکاری نیروی انتظامی و همچنین سازمان فرهنگی شهرداری شیراز اجراهای متفاوتی در نقاط مختلف شهر شیراز و در مناسبت‌های امسال داشتیم که این آیین‌ها بازهم ادامه دارد.

اشاره ای به وقایع مربوط به تعزیه حضرت شاه چراغ:

حضرت احمد بن موسی(ع) و برادران ارجمندش جناب میرمحمد و جناب علاءالدین و جناب ابراهیم جهت دیدار و یاری برادر بزرگوارشان حضرت امام علی بن موسی‌الرضا(ع) تصمیم می‌گیرند تا از سرزمین مدینه طیبه به خراسان عزیمت نمایند. در مسیر راه همین که ایشان به سرزمین شیراز می‌رسند، مامون خلیفه عباسی دستور می‌دهد که هیچ کس از بنی هاشم حق آمدن به خراسان و پیوستن به امام رضا(ع) را ندارد. در این حال هنگامی که حضرت احمد بن موسی(ع) و همراهانش جهت به جا آوردن فریضه نماز در کنار شهر شیراز از اسب فرود آمده و در حال استراحت بودند از طرف«قتلق» والی شیراز به آن‌ها اطلاع داده می‌شود که بنا به دستور مامون، حق ورود به شهر و نیز ادامه سفر را ندارند و تنها راه آن‌ها بازگشت به مدینه است. لیکن حضرت شاهچراغ(ع) در پاسخ می‌فرمایند که ما برای دیدار برادرمان حضرت امام رضا(ع) عازم خراسان هستیم و در عزم خویش راسخ. والی شیراز در مقابل پاسخ حضرت احمد بن موسی(ع) لشکری را به سمت آن حضرت روانه می‌کند تا ایشان را دستگیر نماید که موجب جنگ سختی می‌شود. در این نبرد حضرت احمد بن موسی(ع) به لشکریان قتلق شکست سختی را تحمیل می‌کند که در نتیجه قرار بر صلح می‌گذارند، لیکن در این گیر و دار خبر شهادت جانگداز حضرت امام رضا(ع) به شیراز می‌رسد و حضرت احمد بن موسی(ع) و برادرانش از شنیدن این خبر بسیار متاثر و اندوهگین می‌شوند، قتلق که در پی فرصتی برای یورش به آن حضرت بوده از این فرصت استفاده کرده و دوباره بر ایشان و همراهانشان حمله می‌آورد و می‌کوشد تا در بین برادران فاصله بیندازد، آن گاه نخست حضرت علاءالدین و سپس حضرت میرمحمد را مجروح کرده و برخاک می‌افکندند که حضرت شاهچراغ بر بالین آن‌ها حاضر شده و با آن‌ها وداع می‌نماید. نبرد حضرت شاهچراغ(ع) با لشکریان قتلق تا به آنجا ادامه می‌یابد که سرانجام ایشان را به محاصره درآورده و به شهادت می‌رسانند.

در پایان این نمایش حضرت امام رضا(ع) که به شهادت رسیده است بر بالین حضرت شاهچراغ(ع) حضور یافته و ایشان را به حضور در محضر رسول خدا(ص) و لقای آن حضرت بشارت می‌دهند. شخصیت‌های این مجلس تعزیه عبارتند از: حضرت احمد بن موسی(ع)، میرمحمد، علاءالدین، ابراهیم، حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت امام محمد تقی(ع)، قاصد، غلام، قتلق، وزیر، ،

مروری برفجایع ظالمانه دستگاه خلافت مامون، نمایش جانبازی در راه دین و دفاع از حریم امامت، نمایش جلوه ای زیبا از پیوند برادری و ارتباط عمیق خویشاوندی، گواهی بر پیروزی نهایی و شکست حقیقی ظالمان و ... از ویژگی‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در واقع مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ(ع)، نمایش بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب صدراسلام است که روایتگر غصب حق عترت گرامی رسول اکرم(ص) و جنایاتی است که در طول تاریخ بر خاندان پاک آن حضرت به اجرا درآمد. به عبارت دیگر مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ(ع) سند مظلومیت و حقانیت خاندان وحی است به روایت هنر شیعه.

انتهای پیام/38