به گزارش هنرآنلاین، پس از اکران همزمان فیلم "گذشته" در شصت‌وششمین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم کن و سینماها فرانسه، منتقدان و نویسندگان سینمایی دنیا نظرات و نقدهای خود را درباره این فیلم منتشر کردند.

جف اندرو، منتقد سایت اند ساوند با بیان اینکه فیلم "گذشته" مثل دو اثر قبلی اصغر فرهادی، به شدت بر ریزه‌کاری‌های روانشناختی و اخلاقی در فیلمنامه متکی است، درباره این اثر نوشته: در واقع اگر به خاطر توجهی که فرهادی به جزئیات مشخصی از میزانسن می‌کند نبود، این فیلم ممکن بود که در برخی لحظات، خیلی تئاتری حس شود.

به نوشته او، گرفتارشدن شخصیت‌های "جدایی نادر از سیمین" در رازها و دروغ هایی مدام، به آن فیلم حسی کاملا ارگانیک و باورپذیر می‌داد، ولی در فیلم تازه فرهادی، برخی از از رازگشایی‌ها ثقیل و حتی با حسی از تصنع به نظر می‌رسد. او همچنین به برخی شلختگی‌ها در روایت اشاره کرده است و نمونه آن را فراموش شدن یکی از شخصیت‌های اصلی در طول چند صحنه ذکر می‌کند.

او نوشته است که به نظر او فیلم طولانی است و سخت است که در پایان بگوییم که دقیقا قرار است فیلم درباره چه کسی یا چه چیزی باشد. این منتقد بازی‌ها را محکم و میزانسن‌ها را استوار دانسته است و با این حال، "گذشته" را حتی در مقایسه با "چهارشنبه سوری"و "درباره الی"، کمی مایوس کننده دانسته است.

پیتر بردشاو، منتقد سینمایی گاردین که از ۵ ستاره، ۴ ستاره به این فیلم داده، نوشته: اصغر فرهادی با فیلمی پرجاذبه، میخکوب کننده و البته کمی تصنعی، به کن آمده است. فرهادی استیصال و خشمی را که در مبارزه با گذشته و خنثی کردن تصمیم های غلط زندگی وجود دارد به نمایش می‌گذارد.

بردشاو فیلم را درامی ظریف و در بیشتر لحظات استادانه و با بازی‌های کنترل شده و هوشمندانه توصیف کرده و شکل ظریف موزاییک گونه از جزئیات، تغییرهای غیرمنتظره طرح داستان، پیچش‌های تعلیق آمیز و رازگشایی‌ها را ستوده است. به نوشته او، ساختار روایی شاید بیش از حد قاطعانه است و غیبت مستمر یک شخصیت مهم از صحنه‌ها شاید حدس زدن صحنه آخر را کمی ساده کرده باشد.

او بیشتر لحظه‌های این فیلم را به گونه‌ای جالب و تازه، به تئاتر صحنه‌ای شبیه دانسته است. او انرژی و هوش مستمر در فیلمسازی اصغر فرهادی را سخت تاثیرگذار دانسته است. او همچنین این سوال را مطرح می‌کند که آیا اصغر فرهادی از جزئیات و غافلگیری‌های داستانی به صورتی بیش از اندازه استفاده کرده؛ آنگونه آن را در مرز باورپذیری و باورناپذیری قرار داده باشد. کیت میوئر، منتقد تایمز که از ۵ ستاره به این فیلم ۵ ستاره داده، درباره "گذشته" می‌نویسد: اصغر فرهادی در این درام فوق‌العاده، درکی عمیق از ذات آشفته وضعیت انسانی را به نمایش می‌گذارد. به نوشته او این فیلم نامزدی جدی برای نخل طلا به نظر می‌رسد. او این فیلم را نمونه‌ای از علاقه اصغر فرهادی به ابهام و رازآلودگی دانسته که در فیلم "جدایی نادر از سیمین" هم نشان داده بود.

میوئر بازی سه شخصیت اصلی فیلم را فوق‌العاده توصیف کرده و نوشته که آنها خیزاب‌های احساسی‌ای ایجاد می‌کنند که مخاطب را به شکلی غیرمنتظره در خود غرق می‌کنند. به نوشته او هر یک از شخصیت‌های فیلم، همدردی مخاطب را برمی‌انگیزد و در عین حال، این همدردی را پس می‌زند.

به نوشته او، هیچ قهرمان یا برنده‌ای در این داستان نیست. داستانی که بر دوش مخاطب، بار رازی را می‌گذارد که هیچ یک از شخصت های داستان، هرگز آن را نخواهند دانست. جاستین چانگ، منتقد ورایتی هم درباره فیلم جدید فرهادی چنین نوشته: اصغر فرهادی با اینکه وطن خود ایران را ترک کرده تا فیلمی در پاریس با بازی برنیس بژو بسازد، فیلم "گذشته" نمی‌توانسته حسی بیش از این، به خانه داشته باشد. به نوشته او، این فیلم هم مثل "جدایی نادر از سیمین" ملودرامی خانوادگی است که به شکلی بدیع، پیکرتراشی شده است. او فیلم را فرشی تافته از رازگشایی‌هایی توصیف کرده که به دقت طراحی شده است.

به نوشته جاستین چانگ، با وجود اینکه حس ساختار روایی فرهادی در لحظاتی تقریبا بیش از حد قاطعانه است، ولی او روی شخصیت‌ها، بازی‌ها و تِم فیلم، توجهی ریزبینانه داشته است. چانگ بازی‌های فیلم را هم قدرتمندانه توصیف کرده است.

انتهای پیام/32/