به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، میثم نیلی، هنرمند عرصه نگارگری استان اصفهان معتقد است هنرمند باید تغییر را از خود شروع کند. هنرمند باید به جای این که سعی کند محیط اطراف و آدم‌های دیگر را تغییر دهد، بتواند خود را گسترش دهد و به این وسیله روی جامعه خود اثرگذار باشد.

وی به خبرنگار هنرآنلاین توضیح داد: هنرمندان عرصه تجسمی، خیلی دوست ندارند در بین مردم باشند و صحبت کنند، چون در انزوای خودشان پنهان هستند. دلیلش هم این است که این هنرمندان مدتی دنبال خواسته های خود از جمله بیمه و بازنشستگی و غیره رفتند و سعی برای پیگیری داشتند، اما زمانی که دیدند به نتیجه نمی‌رسند خود را کنار کشیدند.

وی افزود: همچنین وقتی در جشنواره‌ها ناجوانمردی می‌شود و شاید فرافکنی‌هایی می‌شود که صداقت لازم دیده نمی‌شود باعث می‌شود هنرمندان بیش از پیش از حضور در عرصه امتناع کنند.

این نگارگر استان اصفهان بیان کرد: ما هنرمندان تا به کسی کار خود را می‌گوییم اولین سوال این است که پس از کجا درآمد خود را در میاوری برای خورد و خوراک؟ این سوال برای کم اهمیتی دولت نسبت به هنرمندان پیش می‌آید. به همین علت هم هست که هنرمندان به مرور در کار خود سرد می‌شوند.

وی افزود: در کلاس‌های هنری که تدریس می‌کنم، اگر 10تا 15 نفر دختر باشند، تنها یک پسر هست. در تمام محافل هنری دیگر هم این مسئله وجود دارد. چون فضای هنر به گونه ای است که درآمد زایی آنچنانی ندارد، پسرها و آقایان هم چون باید هزینه های زندگی را تامین کنند، حتی اگر علاقه داشته باشند مجبور می‌شوند از علاقه خود فاصله بگیرند.

وی پیشنهاد کرد: باید فضا به گونه ای ساخته شود که هنرمندان مرد هم بتوانند در عرصه های مختلف هنری فعالیت کنند. یعنی به گونه ای باشد که بتواند به گونه ای درآمد زایی داشته باشد.

میثم نیلی با اشاره به این که این لیوان نیمه پر هم دارد گفت: به تازگی بیمه هنرمندان فعال شده است و صندوق حمایتی به راه افتاده است که به بعضی هنرمندان یک میلیون تومان داده شده بود که این خودش نکته مثبتی است.

وی توضیح داد: من هفته ای یک بار برای سمیناری به پارک لاله تهران سفر می‌کنم، هفته گذشته کسی برای من از "هنرکارت" گفت که مخصوص هنرمندان است و با در دست داشتن آن هنرمندان می‌توانند از مزایایی استفاده کنند. پس من وقتی به اصفهان آمدم با ارشاد استان تماس گرفتم و مراحل دریافت آن را پیگیری کردم، اما در کمال تعجب ارشاد استان اظهار بی اطلاعی کرد و من خودم توضیح هنرکارت را به آن‌ها دادم و قرار شد پیگیری کنند و اطلاع دهند.

این هنرمند که رتبهٔ اول جشنواره نماز منطقه 5 کشور ( سال 1386 )، رتبه سوم و تندیس سومین جشنوارهٔ ملی جلوه های رضوی اصفهان ( سال 1387 )، رتبه سوم و تندیس چهارمین جشنوارهٔ ملی جلوه های رضوی اصفهان ( سال 1388 )، رتبه اول و تندیس اولین جشنوارهٔ نگارینه ها قزوین ( سال 1388 )، دیپلم افتخار و تندیس و کسب رتبه سوم ششمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی امام رضا ( ع ) شیرازسال 1390 را در جوایز خود دارد گفت: جایزه ای که من سال‌های قبل دریافت کردم یک میلیون تومان بود، و جایزه ای که امسال هم دریافت کردم همچنان همان یک میلیون تومان است. این درحالیست که همه چیز در کشور با تورم بسیار بالایی همراه بوده و این پول دیگر از ارزش قبلی خود برخوردار نیست.

وی افزود: من به عنوان یک هنرمند از مسئولین دولتی انتظار دارم که دست کم لوازم اولیه نگارگری را با قیمت ارزان‌تر در اختیار هنرمندان قرار دهند.

نیلی از دیگر خواسته های خود از مسئولین هنری به این مسئله اشاره کرد که باید هنرمندان را به سفرهای تحقیقاتی بفرستند.

وی توضیح داد: هنرمند باید تحقیق داشته باشد، استاد فرشچیان که در آمریکا زندگی می‌کند آیا هر روز نیمی از روز را به خواب می‌گذراند و سپس چنین آثاری را خلق می‌کند؟ خیر، بلکه به تحقیق و مطالعه و گردش در مناطق مختلف می‌پردازد و ذهن خود را رشد می‌دهد.

وی معتقد است هنرمندان دو دسته هستند، هنرمند کاسب و هوسباز، هنرمند سالم و پاک. دولت باید تصمیم بگیرد تا از هنرمندان سالم و پاک استفاده کند. به این صورت که این هنرمندان را به تحقیقات بفرستند و بگوید هنرمند نتیجه تحقیقات و مطالعه خود را به تالیف در بیاورد و برایش به چاپ برسانند. این اتفاق خودش باعث رشد و پیشرفت خود هنرمند می‌شود.

این هنرمند نگارگری از جمله مشکلات جشنواره‌ها به اجحاف در داوری اشاره کرد و گفت: مسئله این است که برای مثال در عرصه هنرهای تجسمی سه داور داریم، و این داورها هر کدام شاگرد خود را در جشنواره برگزیده اعلام می‌کنند، چو شاگردانشان این انتظار را از استادشان دارد. تا جایی که حتی من به چشم دیده‌ام که داوری قبل از جشنواره به کسی می‌گوید که در این جشنواره برنده اعلام خواهد شد.

وی افزود: همچنین من این مسئله را هم شنیده‌ام که اگر جایزه جشنواره 4 میلیون تومان است، داور می‌گوید 3 میلیون را می‌گیرد و آن فرد را نفر اول اعلام می‌کند.

نیلی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر این مسئله که چگونه می‌شود این مشکلات را حل کرد گفت: یک رئیس جمهور نمی‌تواند هم ورزشکار باشد، هم هنرمند و هم در دیگر مسائل سررشته داشته باشد. اما می‌تواند افرادی را در این زمینه‌ها روی کار بگذارد که در زمینه خود تخصص لازم را داشته باشند.

وی در این راستا توضیح داد: برای مثال رییس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان که روزی در عرصه خود نامی بوده است، فردی که بازنشسته نیروهای مسلح است گذاشته شده. آیا این فرد اطلاعات، تجربه و تخصص لازم را در این زمینه دارد که بتواند موفق شود؟ شاید چنین مسائلی کمی دور از انصاف باشد.

وی بیان کرد: مردم مسائل را می‌بینند و متوجه می‌شوند. وقتی مردم دلگیر شوند فریاد می‌زنند. کسی که داد می‌زند یعنی دو بار حرف خود را بیان کرده و چون کسی نشنیده پس حالا شروع به داد و فریاد برای شنیده شدن کرده است.

این نگارگر معتقد است این مشکل می‌تواند این گونه حل شود که هر کسی در رشته ای که در آن تحصیل کرده و علم آموخته فعالیت داشته باشد و گفت: برای مثال وقتی مدیرکل ارشاد استان یک فرد روحانی باشد، شاید هنرمند نتواند آنگونه که باید به فعالیت بپردازد. من به عنوان یک نگارگر آثار قرآنی و دینی زیادی را کشیده‌ام، اما خب پیش می‌آید که مثلا یک لیلی و مجنون می‌کشم، حالا مدیرکل با توجه به جایگاه خود به من می‌گوید به جای این طرح‌ها طرح‌های دینی بکش.

وی افزود: هرچند حرف او صحیح است چنان که من هم چنین آثار بسیاری را خلق کرده‌ام، اما کسی که هنری است دید بازتری را در این زمینه دارد و می‌داند که یک اثر هنری می‌تواند در زمینه های مختلف اجرا شود.

وی به این مسئله هم اشاره کرد که سال گذشته برای چاپ کتاب آثار خود به مشکلات بسیاری برخورده است و مجبور به تغییر و حذف طرح‌های بسیاری شده است تا موفق به انتشار آن شود.

انتهای پیام/38